Minä lensin

Aloittaja tjh, joulukuu 14, 2024, 22:58:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tjh

Mitäpä miettii Igor.
Äitivenäjän arolla lumikelkkaa katsoessaan. Tuskin on mielessään ilmailulain säädökset,
onko niistä mitään koskaan kuullutkaan.
Tuskin miettii mikä pitää bensaputken aluvalussa kiinni, kitkako vai lämpöero metalleilla.
Ehkä ajatus kiertää perusasiaa päästä irti arjesta ja maasta, edes hetkeksi.
tai kuten toive ilmailun alkumetreillä.
" Minä lensin!"

Martti Mattila

Ytubessa oli video Venäjältä missä Ivan lensi tekemällään alatasokoneella kellukkeilla. Myös lentoa suksilla ja keskustelua lumilinko traktorin ajajan kanssa koska lingon viskomat kokkareet olivat puhkoneet siipiä. Kone huonosti pressutettuna jonkinmoisen venetelakan rannassa. Järvi, ehkä Laatokka. Moottorina näytti olevan sellainen mossen moottori missä työntötankojen puolella on luukku mutta kuitenkin kansiventtiilimoottori, eli melko painava möykky. Koska tällaisilla omatekeleillä pelkkä lyhyt lento on tavoitteena, saa painavista moottoreista painohyvitystä pienellä mukana olevalla polttoainemäärällä. Esimerkiksi kahdenkymmenenlitran tankki mistä ensimmäiset kymmenen litraa käytettään lämmityskäyttöön. Heittokäynnistys potkurista näytti olevan käytössä, mikä hankalaa kellukekoneella.
Toinen video missä tämä suosittu alataso Mir lumikelkkamoottorilla, kaveri oli kutsunut talkooväkeä ehkä työtovereita auttamaan koneen kasauksessa niitynreunalla.
Talkooväki nautti buffettitarjoilusta samaan aikaan kun Maestro itse suoritti pikarullauksia turpeisella laitumella. Lopuksi kuitenkin Teräspuikko mikä nokkapyörän tuentana katkesi pyörän laheltä ja kone meni nokilleen särkyen pahasti. Rohkea veto ilmaan olisi säästänyt moiselta, nyt työtoverella oletettavasti riitti alatyylistä ilkkumista määräämättömäksi ajaksi. Okei hyvä niin mutta turvallisuustilanteen kiristyessä saattaa tulla vaikeuksia harrastepuolelle niin Ivanille kuin Martille. Toisen Maailmansodan aikana USAssa yleisilmailu oli kokonaan kielletty. En löytänyt kyseisiä videoita mutta niitä alkaa vyöryä kun klikkaa jotain Camojet videota. 

Teuvo Honkanen

Yleensähän kun teet jotakin työtä niin yrität kehittää helpotusta että työ sujuisi nopeammin ja kevyemmin.Viranhaltija (työssään)? sensijaan kehittelee ja miettii mitähän sitä keksisi, että näyttäisi siltä että jotakin tekisin.Ja se johtaa aina siihen että esim turvallisuuteen vedoten lisätään rasitteita oikean työn tekijälle.Siihen päälle pikku maksu hallinnolle.Taksi hommissa aikoinaan kun Euro tuli valuutaksi Suomeen,piti uusia taksamittarit.Sanottiin että vanhat ei sovellu euroille.Kuitenkin yksi markka oli sata penniä ja yksi euro on sata centtiä.Lisäksi metri oli ja on sata senttiä ja kilometri tuhat metriä.Mikään ei muuttunut asioissa.Sitten piti käydä koulutuksessa eli taksikurssi jossa opetettiin syömään terveellistä ruokaa ja muistutettiin hampaiden pesun tärkeydestä.Maksoi n.300 euroa kolme päivää.Alkolukko piti laittaa joka meni jumiin joskus kun piti lähteä ajoon.Ja kerran lounaalla juomana kotikalja ja ei starttaa auto kun olin muka humalassa.1500 euroa.Onneksi lukon sai ohitettua että säästyin enemmiltä harmeilta.Sitten tuli kilpailutus jossa yksi vaatimus oli hybridi tai sähköauto.Mutta kun pikkubusseja ei ollut olemassakaan sellaisina versioina.Silloin vein luvat nimismiehelle ja lopetin urani siihen.Ja kappas vaan nyt kun olin KELAN mannekiini,pärjäsin ihan yhtä hyvin eläkkeelle saakka.Itse asiassa minun piti vaan kysyä että tarviiko ESKO YKKÖNEN transponderin jos rakennan sellaisen ja lennättäisin sitä kuten poikasena.       

Martti Mattila

Hyvin osasi Teuvo viranomaistoiminnan eritellä ja kiteyttää, itse en aina osaa ajatella viranomaisen motivaatioita loppuun asti. Eräs sanoi viranomaistoiminnasta "Kyllä sä saat tehdä, ne vaan tahtoo sun rahasi". Oma elämä perustuu tai on ainakin nuorempana perustunut optimismiin ja eskapismiin eli pakoon arkitodellisuudesta. Niiden apuna on ollut tyhmyys ja ahkeruus joiden avulla on päästy melko pitkälle. Pää on ollut pilvissä ja arkitodellisuus ei ole paljoa jarrutellut.
Siitä syystä oli että kun meikäläisellä oli kaksi harrastajakolleegaa perhetuttuina odotin heidän vierailujaan innostuneesti. Kuitenkin vierailujen aikaiset keskustelut masensivat niin että olin kymmenen päivää lamassa, masentunut ja siipi maassa. Kunnes taas sain pään takaisin pilviin, en muista sitä mikä sen tarapian sai aikaiseksi. Toisella tuttavalla oli teemana "Et sä saa" ja toisella "Ei kannata". Kun tulin Ilmailuharrastuksen pariin 22 vuotiaana, tosin lennokkeja tehty jo kymmenvuotiaasta, en oikeastaan tiennyt mitään harrasteilmailusta. Tietysti oli luettu Joppe Karhusen ja muiden kirjoittamat ilmasotakirjat ja kaikki nuorisokirjat missä oli kerrottu lentämisen historiankulku. Kuitenkin tilanne oli se että otti auktoriteettina kaikki toisten kertomat asiat vaikka eivät olisi sellaista suhtautumista ansainneet. Osasyynä herkkäuskoisuus ja maalaisuudesta johtuva huono ihmistuntemus verrattuna kaupunkilaisiin. Vaimo on kaupunkilainen ja hän näkee heti läpi pään niskapuolen kalloluuhun asti. Olen tietysti itsekin toiminut masentajana jossain jonkun potkurikelkka haaveissa, realismi on pahasta.

Ansis

Nyt ollaan jo sen verran asioiden ytimissä, että päätin kopsata naamakirjasta tuoreen päivitykseni johon lainasin laiskana savolaisenana VeKan hyvää yhteenvetoa nykymeiningistä, joka sattui koskamaan eläköitynyttä raskaan kaluston kauppiasta:

Kuten aiemmin olen kirjoittanut, poliitikoijareita tulisi saada kohdella rautahanskoin. Tai edes sorvinlastukasassa pyöräytetyillä villakintailla. Monissa lehdissä maksumuurin takana olevasta jutusta kommentointa:

Tuo juttu on harhaanjohtava niin kuin kunta yleensä antaa ymmärtää. Paikkana tuo ei ole edes yleisen tien lähelläkään. Yleiseltä tieltä tuota ei edes näy vaan on ajettava ns.peltotietä jotta tuonne pääsee. Asian tekee kyyniseksi se että sitä käsittelevät poliittisilla perusteilla valitut ruuput joidenka äänimäärä ei ole riittänyt valtuustoon asti..

Toisinsanoen koko se vaalilauma joka ei saanut ääniä riittävästi ripotellaan eri lautakuntiin päättämään ihmisten asioista. Lisäksi tuollaisille amatööreille tulee luennoimaan kaupungin/kunnan virkamiehiä jotka vievät tuollaista lautakuntaa kuin pässiä narussa.
Hölmöintä näissä "siivousmääräyksissä" on talvi. Tuokin alue on ollut varmaan 20v olemassa mutta vaaditaan tyhjennetteväksi nyt kun maassa on paljon lunta.

Näistä virkamiehistä kasvaa lautakunnille ammattikusettajia, valehtelijoita syyllistymättä virkarikokseen. Niin kuin jo aiemmin kirjoitin jo se asetelma kun on nippu amatöörejä istumassa ja lautakunnan eteen astuu virkamies joka jo avajaispuheessaan kertoo pari lakipykälää ollaan jo heikoilla jäillä.

Virkamies voi esim. näyttää kuvaa seinälle kertoen: ja tässä kuvanäkymä tieltä. Hän ei kuitenkaan kerro miltä tieltä kuva on otettu eikä myöskään kerro avautuuko sama näkymä yleiselle tielle.

Virkamies voi myös menetellä niin että saapuu kiinteistölle kirjallisen ilmoituksensa mukaisesti mutta yksin. Seuraavaan käyntiin hän saapuu ennakkoilmoituksensa mukaisesti mutta puolitusinaa virkamiestä mukanaan ja poliisipartio. Tällä pyritään vaikuttamaan kiinteistön omistajaan.

Meidän pitää muistaa että näillä ympäristötarkastajilla, virkamiehillä on omat valtakunnalliset koulutuspäivänsä missä näitä kansalaista "alistavia" toimenpiteitä opetetaan. Siellä neuvotaan myös että virassa oleva virkamies voi pyytää poliisipartion mukaansa eikä hänen tarvitse virka-apu pyyntöään mitenkään perustella.

Jos kiinteistönomistajalla käy hyvä tuuri saattaa uusi, nuoremman virkapolven edustaja aloittaa käyntinsä kartoituksen kysymällä, minkälaiset naapurit Sinulla on. Tässä Tuomennon tapauksessa ei naapuria ole kilometrinkaan etäisyydellä; tässä on käyty suoraan "päälle".

Esittelijät eivät myöskään kerro lautakunnalle että OMISTAMINEN ei ole lainvastaista vaikka sen tietävätkin.
My mind is willing, but purse is weak.

Tapani Honkanen

Alkoipa tämä säie salaperäisesti. Olisi ollut linkki olettamaani youtube videoon, niin olisi mahdollisuus ymmärtää juonen kulku.

Martti Mattila

Hyvämuistinen martti muisti väärin se venäläinen lumikelkka minkä moottoreita Ivan käyttää lentokoneissaan on nimeltään Buran eikä Mir. Ansis linkitti tämän suositun venäjäultran piirustukset tänne ja sitämyöten tuli paljon ko. konetta käsitteleviä videoita. Voisi olla että ne on nyt vedetty pois omistajiensa toimesta että ei joudu syytettyksi Lännen kanssa vehkeilystä. Buran ja Taiga moottorikelkan moottoreita oli kaupan verkkokaupassa 900-1500 Euro hintaan. Nyt niiden osto ei tule kysymykseen.
Oliko se kevytkone ar-4 sellainen meni tonttiin jossain heidän Ilmatorjunmiesten vuosipäivä paraatissa, kuinka sopivaa. Joku video löytyi "Remont 550 ja jotain. Buran on 600 kuutioinen, Taiga 550 ja moternimpaa tekoa.

Tapani Honkanen

Tuntuu kuin olisi lennätetty kiinaan ja ummikkona seuraisin höpöttelyä. Laittakaa nyt joku linkki tuohon lentolaitteeseen vaimissä tässä on kyse.

Martti Mattila

Puran ja kokoan Kalashnikovin silmät sidottuna minuuttiin mutta linkkiä noihin videoihin ATK invalidina en saa taas onnistumaan ja matkalle se on tainnut jäädä Tuureltakin mutta arvaan mitä videoita Tuure on katsellut. Ansis on tällä kertaa ainoa toivo linkin suhteen. Mutta se Ansiksen mainitsema ympäristöterrori mitä viranhaltijat saavat harjoittaa on rajua mutta ei saa päästää siihen vaiheeseen että Ympäristösihteeri siivoaa alueen eli Kuusakoski tai Stena vie metallisi maksamatta niistä mitään ja vielä maksat äijien palkat siltä ajalta. Puhdasta totalitarismia muka ympäristön viihtyvyyteen vedoten. Uskon että kateellinen ei viihdy premiseilläni yhtään sen paremmin jos nurkat on siistit ja komiat. Olen kuullut näistä siivouksista että kantavat tavaraa makasiinin sisältäkin. Itsekin olen saanut Ymp.sihteerin uhkauskirjeen missä kolmenkymmenenvuoden keräystyöt olisi pitänyt toimittaa Yhteiskunnan niille osoittamiin paikkoihin. Tuloksena että nyt jo mobiiliksi luokiteltuja autoja lähti paaliin ja minulle flimmerirytmi sydämmeen. Raudoista ja vanereista tein/teen lentokonehallin. On olemassa naapureita joiden mielestä heidän vaikutusalueensa ylettyy omien rajojensa ulkopuolelle. No se naapuri oli ja meni nyt on taas rauhallisempaa.

Tapani Honkanen

Vaikka olen myös ATT-invalidi, siitä huolimatta, että 45 vuotta sitten rakentelin tietokoneita ja ohjelmoin niitä alkuun konekielellä ja harrastun niitä kymmenisen vuotta. Ostin tehdastekoisen v. -85 ja siitä lähti taantuminen. Lopullisen dementian aikaansai nämä Applem koneet viitisentoista vuotta sitten. Vielä osaan vähän ajaa "höyrykoneella" mutta uskoisin että osaisin opettaa Martin alle minuutissa laittamaan linkin juttuun. On se niin etevä kuitenkin, ja osaava. Mikäli ei oppisi, syy on yksinomaan minun. Etänä se on vähän vaikeampaa.

Ansis

Täältähän sitä pärinää ja pauketta löytyy, rungot on tehty onkivavoista.
https://www.youtube.com/@rp-200andmyhobby9
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Hitto.
Täytyy tunnustaa tumpelointini, jonnekin video katosi.
Ivan tai Igor, kelkan moottori ja halu taivaalle irti arjesta.'
Piittaamatta pienistä teknisistä jutuista. Kai se putki pysyy kiinni ilmassa kun kerran maassakin. Bensat koneeseen ilmaan.
Ehkä kerran ja viimeiset sanat.
"Minä lensin"
Ehkä elämä ja arki ison aron laidassa on erilaista kuin täälläpäin lupa ja luvattomuus
ym asioita työkseen kaivelevilla säätäjillä.
Nyky meininkiä meilläpäin hyvin kuvaa erään tunnetun politiikan henkilön haastattelijalle antama vastaus "Ei muutoksia kannata pelätä, niintä saattaa olla jopa hyötyä."
Jäi pahasti korvaan soimaan. Saattaa!
Tulee pahasti mieleen syy miksi kaikkea muutetaan ja mulkataan.
Siis palkan edestä, katsotaan tuliko hyötyä vai haittaa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod