Oikeinpäin lennettävien harjoitus-ja kilpailutapahtumien tilanne v.2025

Aloittaja PRH, syyskuu 18, 2024, 13:33:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PRH


Heti kättelyssä sanon että unohtakaa tuo sana kilpailu, tapahtumat ova lentotaitoa kehittäviä sosiaalisia tapahtumia!



Tarkkuus- ja Rallilennosta eli (O)ANR suuntaviivoja kaudelle 2025?

 

ANR on ottamassa sosiaalisuutensa, koukuttavuutensa ja intensiivisyytensä takia paikkaansa tarkkuuslennon maailmassa 
https://youtu.be/jywBZyqcL1Q

 

Fakta: 

1) meillä on Suomessa tilanne jossa kisoja/tapahtumia järkkääviä kerhoja ei ole tarjolla SIL ja joukkueiden (rahoitus) vaatimissa aikamääreissä. Olemme lattakierteessä järjestelyiden osalta.

Ensi vuoden tarkkuuden tai rallin tai ANR:n  SM kisat pitäisi olla haettuna syyskuun loppuun mennessä. 

Välineet ja tietotaito tapahtumien järjestämiseen on, tosin ensi kaudella varauksin. Rukkaset eli tekijät siis vain puuttuu.

Kaudella 2025 toinen tietotaitoa omaavista on lienee varusmiespalveluksessa ja toinen haluaa kerrankin itse lentää koska on viimeiset 3 vuotta panostanut ohjelmistoon ja tuomarointi/kisajärjestäjärooliin. 

2) (O)NAR oli tänä vuonna kokeilussa Norjassa tarkkuuden PM kisan korvaajana ja oli OK. Sama formaatti (kaikki Itämeren ympärysmaat pois lukien USSR oli kutsuttuna) laajennettuna Euroopan maihin on 95% varmuudella ensi vuonna Tanskassa 26-29 kesäkuuta, paikka vielä avoin. 

 

 

Mitä tarvitsee tehdä jotta kiinnostuneet saavat a) treenattua tavoitteellisesti ja b) kenties hankittua tukijoita tavoitteeseensa pääsemiseksi?

 

3) Mikäli olemme suomessa kädettömiä ja saamattomia seuraavat SM kisat voidaan järjestää 2025 Tanskan PM kisojen yhteydessä 26-29.6.2024.

SIL byrokratian/sääntöjen takia tarvitsemme vain määräaikaan mennessä kerhon joka hakee SM kisat järjestääkseen ne yhdessä Tanskalaisen organisaation kanssa. Käytännössä tarvitsemme siis kerhon joka hakee kisat määräaikaan mennessä  ja nimeää hakemuksessa yhteyshenkilön hoitamaan asiaa. Lisätiedot proseduureista jari.lehti@ilmailuliitto.fi

Tanskalaiset hoitavat loput kuten kisabulletiinit jne.

Ennakkoilmoittautumiset tapahtumaan on varsin aikaisessa vaiheessa (Maaliskuu) eli jotta saisimme asiat kirjattua SIL MT toimintasuunnitelmiin pitäisi askelmerkkien olla selvinä hyvissä ajoin ennen marraskuun alkua.  Ei toimitasuunnitelmassa => ei tapahtumaa.

 

4) Mikäli joitakin ultra – ja PPL pilotteja kavereineen alkaa homma kiinnostamaan (navigaattori ei tarvitse lupakirjaa) niin meillä on suomessa 25 reittiä valmiina 23. eri lentopaikalle eli kynnys aloittaa harjoittelu on matalalla.

Ohessa linkki softaan jolla voi harjoitella omaehtoisesti mikäli ei halua investoida 34€ FAI tallentimeen.
https://youtu.be/h4OblJAbxzo

 

Kimppalento kisapaikkakunnalle, samalla koneella voi osallistua ainakin 2 miehistöä ja lento yli Skoonen &  Juutinrauman on aina elämys- varsinkin jos näkee jotakin ulos.

Laji, kuten myös perinteiset tarkkuus – ja rallilento ovat siis avoinna yksi(mäntä/sähkö)moottorisille ultrille ja PPL koneille MTOW yli 450kg minimi IAS 60KTS.

 

5) Nyt tarvitaan vain päätöksiä mitä tehdään tulevaisuudessa, järkkäämmekö tapahtumia itse vai luotammeko skandinaavisiin naapureihimme?

6) Keskustelua aiheesta tarvitaan ja räpylöitä ylös jos kiinnostusta on niin saadaan ehkä jotakin aikaiseksi!

 

-Pete-

 

PS. Saattaa olla, että ensi vuonna tapahtumaan pääsee mukaan kisan ulkopuolella ilman FAI lisenssiä eli SIL jäsenyyttä ei kenties välttämättä tarvita. Aika näyttää tarvitaanko lisenssiä mutta FAI lisenssit antaa miehistöille edes jonkinlaisen vakuutuksen tapahtumassa.

PS2: laitan tänne tietoa kun Ruotsin kauden 2025 tapahtumaohjema saa leiman alle.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod