Micropallon käyttö paklaukseen

Aloittaja Mikko Nikunen, kesäkuu 27, 2024, 07:15:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko Nikunen

Moi,

Kävin kylässä ja siellä pähkäiltiin parasta tapaa tasoitella siipeä,  joka oli tehty ilman muottia eli ulkopinnassa on näkyvissä kankaan kuvio ja muita epätasaisuuksia. Kyseessä on epoksi laminaatti.

Olen joskun tasoitellut pintoja epoksi/mikropallo seoksella, mutta mielelläni ottaisin neuvoja muilta rakentajilta.

- Onko tarpeelista kastella pinta epoksilla ensin ja sitten levittää mikropallo seos?
- Millainen tulisi olla seoksen viskositeetti? sellainen että juuuri ja juuri pysyy sekoitustikussa?
- Kuinka paksulti seosta levitetään? kerralla vai useammissa ohuissa kerroksissa välihionnan jälkeen?

Seppo Koivisto

Joskus 80-luvulla ostin erään koneen piirustukset ja kokeilukitin ja totesin, ettei lasikuitutyöt ole minun hommia. Rutanin ohjeissa ei oikein oteta kantaa, miten paras pinta saadaan. Isommat virheet käsketään korjaamaan dry microlla, joka on paksu kitin tapainen seos, ja hiomaan kuivuneet laminaattipinnat ensin mataksi. Aika paksua seosta näköjään käytetään formulan siiven valmistuksessa: https://ludemannengineering.com/category/fabrication/painting/#jp-carousel-1599

Ansis

Aika usein olen kitannut alkoholin ohessa myös epoksilla, jossa on täyteaineena vehnäjauhoa. Helppoa hinkattavaa ja edullista. Toimii vetenalaisissa vehkeissä kosteussulkuna, lentolaitteisiin toivoisin jonkun kertovan kevyemmän ratkaisun.
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Micropallo epoksiseoksesta ei ole kokemusta isompaan pintaan käytettynä, onko muilla?
Millä keinoin levitys jos koko siiven pinta on kyseessä?
jos seoksen tartunta vaatii alustan karhennuksen, se tasaa jo kunnolla tehtynä pintaa paljon alentaen tasoitteen tarvetta. Mikäli jokin helpommin käsiteltävä tasoite on hivenen painavampaa kannattaa laskea mikä on lopullinen painon nousu, paljonko jää hionnan jälkeen pintaan tasoitusainetta.
Puusiipeä tasoittaessani todellinen painon nousu oli yllättävän pieni.

Perttirin

Eikö nykyaikainen autokitti käy yhtähyvin kuituun pinnan epätasaisuuksien poistoon kuin pelliinkin.
Jos pitää mennä syvemmälle, niin lasikuitukitti...ns. karvakitti.
Tietysti, jos on lujuutta vaativa korjaus, niin oikea laminointi kankaiden kanssa pohjaksi.
Tämä on taas tätä meikäläisen mutuilua, mutta siis miksi ei kävisi?

Martti Mattila

Enpä lähde neuvomaan vaan kerron kuinka mulla nämä pienehköt lujitemuovityöt on menneet, moottorikopat ja potkurit. Karhennuksen jälkeen kastelen kiinnityspinnat pelkällä epoksilla ennen Mikropallo, pii tai lasinöyhtä epoksi täyttettä. Kokemus opettaa nopeasti mikä viskositeetti toimii parhaiten. Ytubessa edesmennyt Mike Arnold veteli pitkällä lastalla kittiä siipeen. Volvon ovea kitatessa Polyesterikitin kutistuminen tuli selväksi, litran purkki Prestofleksiä meni yhteen suuntaan kaarevaan 244.sen oveen, ovipelti painui karkuun mitä enemmän kittasit. Epoksi kutistuu vähemmän, on erikoisepokseja muotin tekoon missä kutistuminen on todella minimaallista. Tasoitteen kutistuminen voi aiheuttaa yllättävän ongelman jos pohja on perään antava, esimerkiksi joku vaahto tai kenno. Draco Mike Patey laminoi ylimääräisen Hiilikankaan ulkopintaan hiomista varten että ei heti menty kerroksiin jotka oli laskettu luujuuteen tarvittavaksi. Maalaistalossa myllytettiin omia vehniä leipomiseen, äidin poistuttua harjoittelin Vehnäjauhopusseilla pommittamista sitä Jämin kisaa varten, tuli myös kokeiltua kitin tekoon, ei oikein innostanut, olikohan kosteus syynä. Lujitemuovikurssilla Hannu Korhonen sanoi epoksia voitavan ohentaa ...... ja sitten se tapahtui, aine oli niin ilmeinen ja minulle tuttu että en kirjoittanut sitä ylös. Nyt en muista oliko se Asetoni vai MEK, pensselit puhdistuvat kummankin kanssa. Mikä se liuotin oli mitä Hannu epoksin ohennukseen suositteli.

Ansis

Löytysköhän purjelennon pulinajaksolta neuvoja? Tosin muistelen Nummelandian Askien lihoneen maalausten myötä kymmeniä kiloja, joka vaikutti yllättävän paljon myös hinausaikoihin. Hommasta harvemmat uskalsivat jutella eikä asiaa otettu esille viime kesän metsätöidenkään jälkeen.
My mind is willing, but purse is weak.

Mikko Nikunen

Hiljaista on. Odottelin että joku Europan / KR / Cozy rakentaja olisi heittänyt muutaman tipin. Periaatteessa, mikropallo epoksiseoksen käytön puolesta puhuun seoksen keveys ja helpompi levitäminen sekä hyvä tarttuvuus. Mikäli jossain kohdin tulee tukeva kerros,voi päälle laminoida ohuen kankaan.

Hyllyssäni makaa Jack Lambien Composite Construction kirja. Siinä kehoitetaan käyttämään mahdollisimman kuivaa seosta koska se on helpompi hioa. Ohjeena on varautua kolmeen kerrokseen. Jokaisen kerroksen jälkeen alueet on karhennettava. Noin metrin pituista alumiiniprofiilia voi hiertää siiven pintaan,oksidi värjää kyllä korkeat paikat. #320 karheus on sopiva pinnan muodon hiontaan.60-70cm lasta voisi olla hyvä seoksen levittämiseen.

Tilanne meni minun osalta ohi, rakentajat päättivät käyttää autopakkelia.

tjh

Joopa.
Autopakkeleissa löytyy nykyään hyviäkin versioita. Kannattaa kysyä myyjältä myös mikä sen kesto on päälle tulevan maalin suhteen.

Mikko Nikunen

Mipa PX 9 on yksi hyvä vaihtoehto. Väittävät että se vastaa n. 1.8kg normaalia pakkelia. Vähän paksua se on, mutta olen ohentanut sitä tinnerillä. Epoksikitti voisi olla myös toinen vaihtoehto.