Jäljellä olevat kilometrit.

Aloittaja Martti Mattila, toukokuu 19, 2024, 20:58:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Jäljellä olevien omien kilometrien riittävyydestä riippuu pääsenkö näkemään niitä projekteja jotka ovat nyt työn alla olevien takana. Nyt työlistalla on ykkösenä 15x8x4 lentokonehalli mikä nyt on kaksi kuukautta aikataulusta jäjessä pitkän kylmän talven takia. Seuraavana sivuovi Motolerche.
Luovuus syöttää, Morane-Saulnier 180 mihin Beaver 550 ultran siivet joita on takavarastossa. Teräsputkirunko saumatonta St. putkea hyllyssä ja ainakin toistaiseksi kyky hitsata. Tai ja sitten Luton Minor mihin Ka8b.n takarunko ja Comco 22.n hyvät siivet jotka takavarastossa. Mitään lupia ei kiinnosta anoa tyypeiltä joita en koe itseäni paremmiksi lentokoneenrakennuksen alalla. Jos tämä oli taisteluhanskan sivallus, hanskassa kangasselkämys. Eli ehkä syntyy museokoneita joiden seurassa mukava tunnelmoida sitten vanhana, nyt 71 ja puoli v. Pelko on että maanpuolustuksen turvallisuustilanne laittaa leikkilentämisen ahtaalle.
Luton Minor olisi turvallisempi, Morane kovempi rauta missä treevojen välissä X vaijerit korjaamassa Beaverin kuolemanvirhettä

Ansis

Nyt on kunnollista asennetta!

Omalla kohdalla vois Blanikki olla se fiksuin harraste, jos sen joku lahjoittaisi. Tilat ja 912 on jo tarjolla.
My mind is willing, but purse is weak.

Tapani Honkanen

Huolestuneena näin pitkästä kirjoitustauosta luotan siihen vaihtoehtoon, että halli on jo pian valmis. Kirjoitteleen ehtii kyllä.

tjh

Myös huolen jaan kanssa Tapanin, (samaa ikää kun olen.)
Tänä vuonna olen joutunut/päässyt perehtymään moneen keskenjääneeseen projektiin.
Omat on edelleen kesken
järkevät lähimmäiset kehottavat etsimään valmiin koneen, siis järkevät.
Rakentamisessa ei ole kyllä kyse sen järkevyydestä.
Ehkä ei edes hallin rakentamisessa, pankki uskoo että elän ja maksan vielä pari vuotta lainaani pois.
Siis 78 v ja vapaa takuista! Jipii!



Martti Mattila

Halli on kuin omakotitalo, ei tule koskaan valmiiksi. Mutta ehkä käyttötarkoitukseensa eli Motolerchen sääsuojaksi jollakin lailla. Lämpöeristys edes jonkimmoinen on tarpeen ja kondenssieristys eli aluskate peltikatolle itsestään selvyys. Ovenpäälyspalki jossa 15 metrin jänne, suunnittelu huomioiden varatut materiaalit on nyt tehty, Warren trus tekniikalla ja 200 kg.m2. lumikuormalla. Mutta väliseinäpalkki joka kantaa suurimman osan kuolleesta painosta ja lumikuormasta mutta joka on vain 10 metriä pitkä hakee toteutuvia mittojaan. Lekohallin vapaaksi korkeudeksi riittää kolme metriä enempään en oikeastaa pysty. Valmistuminen hidasta koska materiaaleihin on rahaa mutta vieraaseen työvoimaan ei, timpuripari vie 600 Euroa päivä. Velkaa en tee tuohon projektiin. Ameriikan kollegat pääsevät eristyksissä vähällä. Tuli taas katseltua Champion Doorssin mainosvideoita, kyllä tekee mieli tehdä sellainen. Vaneri liukuoviin materiaalit on jo hankittu. Olen ollut hallihomman kimpussa vasta noin viikon tehtyäni selkäkipuisena polttopuita siihen asti. Kyllä se polttopuunteko on vihoviimeistä tällaiselle luovalle henkilölle, ympäristössä on monia jotka eivät muuhun pysty mutta palkkaa sellainen ja pian totean että samalla rahalla olisi voinut ostaa ne puut valmiina. Terveyden äkillinen menetys ei ole leikin asia ja jos haluaa vielä lentää niin eiköhän nyt kannattaisi, sanoin tämän itselleni. 530 h. nyt plakkarissa, välillä tuntuu että se riittäkin ja jossain naputtaa että vedä se tuhanteen tuntiin.

tjh

Joo, tuo jokakeväinen polttopuuhomma on kyllä järjen ja ruumiin kidutusta. Siinä kun jumppaa kuudentuhannen euron lainakoneen kanssa sadan hevosen tehoisen traktorin pörrätessä tulee mieleen kaikenlaista. Luulisi jo sillä kalustolla ihmisen pitävän päästä helpommalla.
Vaan ei. Sillä alueella kehitys on kyllä kesken.

Ansis

Polttopuuhommaan on ratkaisu haketin ja sille soveltuva poltin. Kaikki muu on Puuhastelua.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Nyt päässä pyörii kysymys pitäisikö lekohallin rankimmassa puristuksessa olevat pystytolpat esimerkiksi ovipalkin kannattajat täyttää betonilla puristuslujuuden ja korroosiomkeston parantamiseksi. Laiskuus sanoo että ei, mielenrauha että kyllä. Mokomien tolppien kuorma on helponta matematiikkaa.
  Vain katon kuollutpaino ja lumikuorma yhteen. Kantaavuus= kuormat jaettuna terästen poikkipinnalla, 200 newtonia mm2.max. Mutta se teräksen korroosio RHS tolppien sisäpuolella. Tiedän hermeettisyyden tai ruostesuojauksen olevan keinoja jotka käytössä lekojen putkirungoissa.
Ympäristössä on insinöörejä mutta olen liian ylpeä kysyäkseni. Betonilla täytetyn teräsrakenteen purku on viheliäistä mutta ei ole toivottavasti mun murhe.
Länsipuolen naapurissa on hakelämpökeskus, itäpuolella tehdään klapeja koko suvulle. Ite poltin ennen telakan pakkausjätettä eli lehtipuita aasiasta tai australiasta myös eucalyptusta. Nyt menee tuulenkaatoja tai kirjanpainajan tappamia kuusia, Isojakin runkoja, halkoina palavat. Tars päästä eroon siitä hommasta muista ei ole pannuhuoneen hoitajaksi meidän perheessä jos minulle tullee terveyseste tai hiippakunnanvaihto.

Tapani Honkanen

Jos olet itse liian ylpeä kysyäksesi, niin luulen lukijoiden olevan niin arkoja, että eivät uskalla analyysitaitojaan julkisesti esille tuoda. Ei vaikka olisi alan yliopettaja instituution palveluksessa.
Jos olet analysoinut tuon Warrenin ristikon ympäristön noiden kannatustolppien kohdilla, uskon sinun pystyvän tuon tolpan lujuuden selvittämiseen. Jotta saisin pisteen itsellenikin, niin varmistan tuon tolpan dimesioiden olevan sellaiset, jotta nurjahduskin on tarkistettu. Tämä ehkä hieman hätäisenä heittona kun palkin pituus/korkeus on vain 4 m

Olen minäkin päässyt osallistumaan tuon mallisen kannattimen valintaan. Vaihdettiin "perinteinen" tuohon hitsaustyön minimoimiseksi. Jänneväli jotain 18 m ja lekohallin rakenteisiin tuli tämä.

Martti Mattila

Hieno vastaus Tapanilta ja nämä pystytolpat ovat pikkujuttu siinä mielessä että yhden putken viereen voi laittaa toisen tai kolmannen jos siltä tuntuu tai jos rautaa jäi varastoon, mitä sitä makuuttamaan siivoojille tuloon asti. Naapurustossa tehtiin komea uusi päärakennus Teräspaalutus kallioon asti. Timpurihyväkkäät täyttivät ne betonilla laatanvalun yhteydessä, saivat haukkumiset, niin ei olisi saanut tehdä. Mutta se olikin toinen juttu, paalut kokoajan märkinä. Maanpäälliset tolpat ehkä sentään kuivia joskus kuivuttuaan. Mutta luultavasti jätän tuon betonoinnin, lisään rautaa. Warren ristikko tosiaan minimoi hitsauksen määrän ja 14 metrin oviaukko tarvitaan vain Martin eliajaksi. Muut saavat myöhemmin tolpittaa niin paljon kuin tyhmyys vaatii. Rakenteen rasitetuin osuus on pituussuuntaan keskellä oleva väliseinäpalkki mikä kantaa 60-70% kuormista mutta sen voi tukea pitkin matkaa hallin käytön antamilla ehdoilla. Molempien palkkien mitoitus nyt päätetty, työ jatkuu heti kun nosturiin rakennettun Talitinttinpesän poikaset lentävät pesästään. Hullua suojella niitä, tulevat kiitokseksi repimään eristeitä.

Martti Mattila

Niin tämä kaikki kumpuaa köyhyydestä tai oikeammin vähistä rahoista. Kuvat olisi voinut piirrättää ammattilaisilla, olisi maksanut saman mitä puoli budjettia. Yritin, mutta tuo  oviaukon leveys peloitti tavalliset tallaajat pois. Osto kattotuoleilla joiden hinta yli 3000 E. tuo homma olisi myös poistunut. Nyt sain kattopellit ja aluspuut tuohon kolmeentonniin tähän pulpettikattoiseen. Perustukset pois puretuista kerrostalon seinäelementeistä. RHS putket Telakalta ja romukaupan loppuunmyynnistä Euro/kilo. Perks on englannikieltä ja tarkoittaa työsuhteen mukanaan tuomia etuja. Joskus piti siirtää tuhat kiloa rautaa pois tieltä käsivoimin romulavalla häämöttävien 100X100 RHS pätkien saamiseksi ylös. Sitten vielä joku telakkakollega kokee että hänellä on moraalinen oikeus mun rautoihin, semmoiset jotka hyökkäsivät kotiin nokka pitkänä pillin soitua.

tjh

Vaikka asia ei paljon lentämiseen liity kuin korkeintaan mänty raaka-aineen osalta
Tein aikoinaan palahakekoneen suoravetoisen, siinä oli jo homma oikein päin kone ähki mies ei.
karsittu ranka ja kintaat lähti käsistä kaksitoista metriä sekunnissa muuttuen viidentoista sentin paloiksi noin kymmenen metrin päähän.
Vuoden puut helposti päivässä paloina
Luulin sen suunnan kehityksen jatkuneen, vaan ei nyt pitää olla siistit klapin päät ja hiljaiset äänet
Näin lyhyt hakepala oli syy että sen kattilaan heittely ei oikein itseä/muita kiinnostanut.
Palopintaakin siinä oli liikaa, tuppasi palaa pitkällä liekillä aina hormissa asti
Kun lämmityskattila on klapiversio ja hakesyöttimeen ei halua/luottoa sen turvalliseen toimintaan ole
kytee yhä ajatus pitempää palaa tekevästä hiukan hitaammasta palahakkurista.
Muutenkin tekisi mieli laittaa lähimännyt matalaksi. On sitkeätä sen siitepölyn poisto siiven pinnasta.
Opetus tuokin on ettei jätä konetta ulos vaikka komea kevätaurinko paistaakin eikä sadetta tiedossa.



Martti Mattila

Nykyisessä kotikunnassa Maskussa tehtiin aikoinaan Klapituiko nimistä suoravetohakkuria max pilke pituus 60 cm. Sellainen oli lainattavissa. Tykkäsin kovasti, puut röpelöpäisinä syttyivat helposti mutta vaihtoivat pois kun pitää olla ne suorat ja siistit päät klapeissa, olin taas omillani.
Olen kuulunut Ilmailuliittoon purjelentokurssille menosta vuodesta 75 asti ja maksanut jäsenmaksua Turun Lentokerholle. Kuitenkin yleensä kun luen liiton julkaisua Ilmailu tai kerholehteä koen että en kuulu joukkoon, joku naiviusvaihde puuttuu minulta. Joku lentokerholainen  puki sen sanoiksikin "Eikö Wärtsilän hitsarille löydy muuta harrastusta." Tarkoittaen minua. Meitä on suomessa muutama ...tana joilla on sen verran tasamaata että siitä pääsee harrastuvälineellä ilmaan ja katonalusta missä säilyttää kalustoa. En siis todellakaan kuulu triviaali ilmailijoiden joukkoon joilla on ollut varaa tai itsekkyyttä lentää PPL ja kaikki muutenkin niin siistiä. Kyllä mun harrastus joitan kadetuttaakin kun tullaan sanomaan "Varo vaan ettei poliisit ole vastassa kun tulet laskuun." Siinä sitä ilmailuhenkeä parhaimmillaan.
Paul Poperezny EAA.n perustaja sanoi "Its all about the people" heidän perheelleen varmaan olikin kun ne ihmiset maksoivat heidän palkkansa. Itse sanon, kyllä tekniikan kanssa aina pärjää, ne on ihmiset mitkä tekevät ilmailun hankalaksi.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod