Kabiinin tekoa

Aloittaja teacdance, maaliskuu 09, 2024, 23:32:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teacdance

Mikä on kokemus millä tavalla tulee paras kabiinin muovi acryyli levystä

Kumpaa levyä porukka on käyttänyt XT (Pursotettua) vai GS (Valettua)

https://www.plexiglas.de/files/plexiglas-content/pdf/verarbeitungsrichtlinie/311-2-EN-Forming-PLEXIGLAS.pdf

Tämmöisellä olisi tarkoitus pullistaa rakenteilla olevaan kamppeeseen ikkuna




Tätäkin voi seurata tuolta Discordin puolelta
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Valettu on optisesti yleensä ylivoimainen.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Martti Mattila

Aloitin tekemään urosblugia kaaret ja kaikki. Jäi vaiheeseen, vaihdoin takaisin vapaastipuhallettuun tekotapaan. On se alku vielä tallessa jos löytyy halpaa työvoimaa. Ihan kuin olisin nähnyt Gazailen kabiinia tehtävän urosblugin päälle Ytubessa. Naarasmuottiin teko turvallisinta, myös levypaksuu muuttuu vähiten.
Tietysti työläin, ensiksi urosblugi, siitä sitten naaras. Varmista pitääkö kosteudenpoisto lämmitystä tehdä aihiolevystä. Kauemmin varastossa säilötty Akryyli sitoo vettä mikä tietysti höyrystyy. Vuorokausi 80 astetta Celsiusta kuivatusta sanotaan olevan tarpeen. Mutta jostain uusista laaduista sanotaan kuivauksen olevan tarpeetonta. Vapaastipuhallettu on ainoa mitä voi tehdä yksin, muissa työtavoissa tarvitaan enemmän käsipareja. Onnea opiskeluun. 

Ansis

Mikäli haluaa helpottaa elämäänsä ja lisää aikaa vaikkapa ilmailuun, Kiuruvedellä on AT-plexi niminen firma jossa on iso uuni pullisteluun. Vissiin myy sopivan muovinkin?
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Been there done that pohjalta voin sanoa että jos on mahdollisuus ostaa valmis tuote noin 1000 E. hintaan kannattaa tehdä se raha vaikka huonompipalkkaisemmassakin työssä. Esimerkiksi 12 E tunti, silti pääsee huomattavasti pienemmällä ajankäytöllä. Mutta jos haluaa ottaa osaamisen haltuun niin sitten. Oppi isäni monessa ilmailuasiassa Esko Hietanen nimeltään sanoi että ensimmäiseksi kannattaa tehdä Plexi ja ohjaamon reunat ja kuomun raamit syntyneen plexin ehdoilla. Se on vihje mikä kannattaa pitää mielessä vaikka ei heti sitä voi soveltaa. Vapaasti puhalletussa poikkileikkaus on aina joku pallon osa, se rajoittaa kaksipaikkaisen kabysiinin tekoa.
Vaikka voi siinäkin temppuilla levittämällä puhallusaukkoa toisesta päästä eli käyttämällä pisaranmuotoista aukkoa. Gazetassa on melko laakea  ja matala kuomu eli ei pitäisi olla paha tehdä. Valmis muotoiltu plexi on arvokas pala ja sen hyvin tehty kehys eli raami saattaa lisätä käyttöikää estämällä rikkoutumisen.
Hyvinkääläiset ovat mielestäni suoriutuneet ensiluokkaisesti Pilatuksen plexin raamiin laitossa. Itse en olisi pystynyt tuohon, mutta otan kyllä oppia.
Netistä etsin oppia kun aloitin muokkaushommat "Heat forming akryl tai plexiglas" eli Kiima muokkaus akryyli, löytyy paljon tavaraa.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 10, 2024, 08:04:01Valettu on optisesti yleensä ylivoimainen.
Okei tämä tuli uutena pidetään mielessä
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 10, 2024, 11:18:16Mikäli haluaa helpottaa elämäänsä ja lisää aikaa vaikkapa ilmailuun, Kiuruvedellä on AT-plexi niminen firma jossa on iso uuni pullisteluun. Vissiin myy sopivan muovinkin?


Hieno pitää kysyä oisko näillä muovia kans todella tarjolla ja mihin hintaan.. Täältä paikalliselta löyty kans mutta XT laatua
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - maaliskuu 10, 2024, 14:11:09Been there done that pohjalta voin sanoa että jos on mahdollisuus ostaa valmis tuote noin 1000 E. hintaan kannattaa tehdä se raha vaikka huonompipalkkaisemmassakin työssä. Esimerkiksi 12 E tunti, silti pääsee huomattavasti pienemmällä ajankäytöllä. Mutta jos haluaa ottaa osaamisen haltuun niin sitten. Oppi isäni monessa ilmailuasiassa Esko Hietanen nimeltään sanoi että ensimmäiseksi kannattaa tehdä Plexi ja ohjaamon reunat ja kuomun raamit syntyneen plexin ehdoilla. Se on vihje mikä kannattaa pitää mielessä vaikka ei heti sitä voi soveltaa. Vapaasti puhalletussa poikkileikkaus on aina joku pallon osa, se rajoittaa kaksipaikkaisen kabysiinin tekoa.
Vaikka voi siinäkin temppuilla levittämällä puhallusaukkoa toisesta päästä eli käyttämällä pisaranmuotoista aukkoa. Gazetassa on melko laakea  ja matala kuomu eli ei pitäisi olla paha tehdä. Valmis muotoiltu plexi on arvokas pala ja sen hyvin tehty kehys eli raami saattaa lisätä käyttöikää estämällä rikkoutumisen.
Hyvinkääläiset ovat mielestäni suoriutuneet ensiluokkaisesti Pilatuksen plexin raamiin laitossa. Itse en olisi pystynyt tuohon, mutta otan kyllä oppia.
Netistä etsin oppia kun aloitin muokkaushommat "Heat forming akryl tai plexiglas" eli Kiima muokkaus akryyli, löytyy paljon tavaraa.

Tämän kyllä saisi valmiinakin  ~800€ ;)  mutta saapi nähä tuleeko säästöä vai joutuuko sitten tilaamaan valmiin
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

No näin siinä käy kun antaa vanhalle mikrofonin eli muisteloa Pilatuksen kabiinin teosta. Aloitin vapaasta aukosta puhallus idealla mutta sitten siirryin urosplugi suunnitelmaan. Kaaret tehty vanerista niissä lovet Abashi rimoitusta varten. Rimojen välit tarkoitus täyttää eristysvaahdolla ja tehdä kova pinta lasikuidusta ja autoboby kiteistä. Voi rimojen päälle laittaa pallopinnaksi helposti muotoiltavan metalliverkon tai ihanasti laskostuvan lasikuitukankaan. Kunhan vahva ja sileä plugi vain saadaan aikaiseksi. Työstin sitä pari päivää, alkoi tuntumaan suuritöiseltä ja palasin vapaasti puhallus suunnitelmaan. Vapaasti puhalletusta tuli parempi, se on pullea sivuillekin, vaneriaukosta pois saanti edellytti silppuamista rälläkällä, vaneria en pilkkonut. Tuon urosplugin kanssa olisi ollut monta vaihtoehtoa. 
Alipainepöydän päällä ja imu tai veto miesvoimin rasvatun plugin päälle kuten Miuku muistaakseni teki Valmet Vinkan plexit. Yksi vaihe oli naarasmuotin teko puhalletun harjoitusplexin päältä mutta se oli liian loiva tyyliin MiG 21, sekin on hylkynä samassa kuvassa. Ainakin kolme kuukautta putkeen tämän projektin kanssa ja hyvä niin, kyllä nyt kelpaa Elvistellä. Muut voivat antaa netistä löytyneitä ohjeita mutta minä, Been there done that. Siinä urosplugissa olisi vielä toivoa Hyvinkääläisille jos on tekijää, sen saa maksutta, itellä tuskin kilometrit riittävät sen jalostukseen.

teacdance

Nämät muistelmathan ne mukavimpia on  :lentoon: tietää että joku on onnistunut hommassa ja vielä kuvienkin kanssa 👍🏻.. Reijolta tuli kans hyviä videoita miten homma onnistuu kiitos niistä
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Miten porukka on toteuttanut tuon ulkopuoleta avauksen kuomullisessa koneessa jos on sisäpuolella useampi lukko ja kuomu avautuu eteenpäin

§ 807 Poistumistiet
Pakollinen vaatimus
Kuomun tai oven avausmekanismia pitää pystyä käyttämään myös ohjaamon
ulkopuolelta.

Poistumistiet

Löytyykö asennus kuvia mistä voisi haalia ideoita?? Pitääkö ulkopuollella olla kahva myöskin vai riittääkö jos jollain avaimella saapi auki?
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Rupeli


teacdance

Tuossa ilmeisesti vain yksi salpa mikä lukitsee kuomun gazailessa on suunnittelia suunnitellut siihen 4kpl salpoja sisäpuolelle vähän hidastaa hommaa
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

P.Lehtinen

DV20 Katanassa on molemmin puolin salvat joista menee runkoon eteen ja taakse tangot jotka lukitsee kabiinin. Salvat on yhdistetty vaijerilla kabiinin raamissa jolloin ne saa auki yhdestä pisteestä. Kuvaa ei just nyt ole mutta periaate.

Niko Lamberg

Näköjään parikin henkilöä on jakanut Vansin RV-7:n piirrustuksia nettiin PDF-tiedostoina. Tämä ei liene ihan sallittua, joten en viitsi jakaa suoria linkkejä, mutta löytyy ihan googlettamalla "vans aircraft DWG 48".

Piirroksissa DWG 48 ja DWG 49 on tip-up-kuomun lukitusmekanismin piirrokset, jos niistä on apua ideoinnissa.

Niko

teacdance

Nämät lehtisen ja xnl ideat pitää kahlata illalla läpi
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: teacdance - maaliskuu 26, 2024, 13:15:40Pitääkö ulkopuollella olla kahva myöskin vai riittääkö jos jollain avaimella saapi auki?

Mieti onnettomuustilannetta. Pelastaja paikalla, kone saattaa syttyä.  Miten hän pääsee lukitun kuomun avaamaan, ja vetämään sinut pois.

Avain kun on pilootin taskussa!
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 28, 2024, 09:14:09
Lainaus käyttäjältä: teacdance - maaliskuu 26, 2024, 13:15:40Pitääkö ulkopuollella olla kahva myöskin vai riittääkö jos jollain avaimella saapi auki?

Mieti onnettomuustilannetta. Pelastaja paikalla, kone saattaa syttyä.  Miten hän pääsee lukitun kuomun avaamaan, ja vetämään sinut pois.

Avain kun on pilootin taskussa!


Jep juuri näin.. jossain vain näjin että oli toteutettu niin???
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

tjh

Vaan missähän se raja menee, riittääkö jos ulkoapäin pääsee siihen sisäkahvaan käsiksi?
Siis siitä pienestä liukuikkuna luukusta.
Jos sisälukitusvivulle on vahinko aukaisun estäviä varmistuksia tehtynä saattaa ne haitata pahasti ulkoa avaamista.
Palokirves paras väline ehkä, palon sattuessa.

teacdance

Suunnittelia ei halua ulkopuolelle mitään lisä ulokkeita häiritsemään airodynamiikkaa.  :lentoon:
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: teacdance - maaliskuu 29, 2024, 18:57:50Suunnittelia ei halua ulkopuolelle mitään lisä ulokkeita häiritsemään airodynamiikkaa. 
En allekirjoita tuota!
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

Näin vastasi kun kysyttiin siitä

Vastaus:
I don't have a simple solution to unlock the canopy from the outside, normally we break the canopy to help people
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Onpa helppo vastaus! Siirretty ongelma asiakkaan ratkaistavaksi. Samanlainen kuin Compairin rakennusohjeen etusivulla.

Kuomu on aika vaikea rikkoa, jollei sulla ole työkalua sitä varten. Moottorisaha ei kuulu normi ulkoilijan varusteisiin.  Ja itseäni alkaisi kyllä hirvittää, jos "auttaja" vetää ensin moottorisahan käyntiin, tai alkaa heilua kirveen kanssa. Sisällä kun on aika lähellä heti kuomun takana.

Mutta voihan ratkaisu olla vaikka Cessna 150 aerobatin tapainen. Eli ratkaisu, jossa sarana purkautuu kahvasta vetäen. 
Tai muu sellainen, jota ei ole tarkoitettu joka lennolla käytettäväksi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - huhtikuu 01, 2024, 15:47:38Mutta voihan ratkaisu olla vaikka Cessna 150 aerobatin tapainen. Eli ratkaisu, jossa sarana purkautuu kahvasta vetäen. 
Tai muu sellainen, jota ei ole tarkoitettu joka lennolla käytettäväksi.

Pitää tuotakin miettiä

Miten tänne foorumille kannattaa lisätä kuvia että kuva näkyisi tässä eikä pelkällä linkillä.. en onnistunut onedriveltä enkä idriveltä..
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Lainaus käyttäjältä: teacdance - maaliskuu 26, 2024, 13:15:40§ 807 Poistumistiet
Pakollinen vaatimus
Kuomun tai oven avausmekanismia pitää pystyä käyttämään myös ohjaamon
ulkopuolelta.


Löytyykö tämä mistä easan tai ops lapusta itselle ei osunut silmään tämä muutakuin tuolla https://www.hooteehoo.org/ lapuilla.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: teacdance - maaliskuu 12, 2025, 08:16:11
Lainaus käyttäjältä: teacdance - maaliskuu 26, 2024, 13:15:40§ 807 Poistumistiet
Pakollinen vaatimus
Kuomun tai oven avausmekanismia pitää pystyä käyttämään myös ohjaamon
ulkopuolelta.

Löytyykö tämä mistä easan tai ops lapusta itselle ei osunut silmään tämä muutakuin tuolla https://www.hooteehoo.org/ lapuilla.


Se että lentokoneen kuomun/oven pitää saada myös ulkopuolelta auki löytyy mm:

  • CS 23  kohdassa AMC1 23.2270 viittaa tähän ASTM standardiin
    ASTM F3083 Standard Specification for Emergency Conditions, Occupant Safety and Accommodations
    kohta 5.7  edellyttää että oven (tms) saa ulkoa auki
  • CS 22.807 (c)  edellyttää myös ulkoa avattavuutta
  • CS-VLA 807 (b) edellyttää myös ulkoa avattavuutta
  • Brittien CAP482  kohta S831  edellyttää suljetun ohjaamon tapauksessa kuomun lukituksen avaamismahdollisuutta ulkopuolelta.


jne noin aluksi.


Itsesuojeluvaiston pitäisi kyllä kertoa samaa, että on oman selviämisen kannalta tärkeää, että onnettomuustilantessa auttajalle on ilman koulutusta selvää miten kuomun (tms) saa auki.  Muuten auttaminen etenee paljon hitaammin.

Mutta kun nuo normit pätee vain valmistumishetkellä, niin käytössä on paljon lentokoneita, joiden kuomua/ovea ei saa ulkoa auki, ilman opastusta. Niin loimme tässä
https://www.air-r-c.info/intro/index1_fi.html
  osoitteessa olevan palvelun.
Jossa on sitten nämä ohjeet.

Näitä koneita, joissa avaaminen on mahdoton/hankala  on mm Cessna 172.  Jonka ovi, sen sisäpuolen kahvan ollessa lentoasennossa, on mahdoton avata ulkoapäin.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

Joo ulkoa päin ehdottomasti mutta onko siitä mitään että ttä yhdestä kahvasta aukeaa?? voiko olla etä molemmilla puolilla on omat aukaisu kohdat. Tuo ranskalainen jantteri suunnittelia sanoi että heillä se säretään jos kiire on ja eikös nekin kumminkin ole samojen maaräyksien alla? ja ovat saaneet kilpiin noita rakennelmia.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Ranskassa kun omista antaa vakuutuksen että viritys on vaatimusten mukainen, se riittää.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

#28
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 12, 2025, 14:30:10Ranskassa kun omista antaa vakuutuksen että viritys on vaatimusten mukainen, se riittää.
Näppärää  ;D


Okei eli ulkopäin auki on vaatimus yksinkertaisten ja helppojen salpojen määrällä ei rajoitusta.. vai onko se kaksi kappaletta maksimi
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Lähesty lukumäärää kuten ensikertaa koneen näkevä maallikko katselee.
Onko se että niitä on useampi selkeä, ilman että tiedät sen ennakkoon.  Että yhden ( kahden) avaamisen jälkeen kun kuomu ei edellenkään avaudu, ettei auttaja vaan luovuta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Martti Mattila

Hyvä pointti tuo lähestyä kaputtikonetta sellaisen henkilön silmin joka ei ole ennen nähnyt pienkonetta läheltä. Silloin koneen keskilinjalla oleva yksinäinenkin kahva saatta jäädä löytymättä oli se sitten kuomun etu tai takapuolella jos siitä ei koneen sivulla olevalla tekstillä ilmoiteta. Sanat Kabiini ja Sandumi tuntuvat olevan vieraita ei ilmailijoille, pitää välttää. Lähelle tullutta kokemusta on myös, silloin kun OH-212x niittautui Oripään kenttään putket olivat vääntyneet ja lukitus pantteessa että sorkkarauta tyyppinen lähestyminen vasta toimi. Itse olin katollaan OH-252 Lerchellä, salpa auki mutta maa esti poistumisen. Palokunta otti jo esille ns:elämän leuat joilla pirstotaan autoja onnettomuuspaikalla, onneksi sain erään juurevan maalaisisännän avulla suostuteltua palokunnan koneen kääntämisidean kannalle. Joku mainitsi Katanan, Koronatauon aikana minulla oli telakkatöissä vahdittavana eräs Air Balticsin lentäjäoppilas joka kertoi koululennolla olleen Katanan tehneen pakkolaskun matalaan veteen. Kone meni ympäri kiinteiden laskutelineiden takia ja vettä oli riittävästi että Lennonopettaja ja oppilas hukkuivat. Tuskin yhdessäkään Motolerchessä on ulkoa avattavaa kuomun lukkoa mikä kyllä on tehtävissä ainakin rivosti. Myös ulos vetäytyvät saranatapit olisi turvallisuustekijä. Parasolkone tai kaksitaso ilman kuomua on mäköjään turvallisin vaihtoehto. Sivuovilercheen tulee molemmat, ulkoa avattava ovi ja hätälaukaistavat saranat. Lentäminen on vaarallista mutta niin on kaikki muukin.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 13, 2025, 09:21:03Lähesty lukumäärää kuten ensikertaa koneen näkevä maallikko katselee.
Onko se että niitä on useampi selkeä, ilman että tiedät sen ennakkoon.  Että yhden ( kahden) avaamisen jälkeen kun kuomu ei edellenkään avaudu, ettei auttaja vaan luovuta.

Tuo onkin hyvä ajattelu tapa  :thumbsup:

Kahdella sen voisi järkevästi vielä tehdä yksinkertaisesti että se olisi luotettava toiminnaltaan.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Kuitenkin kabiinin varma kiinni pysyminen lennolla on ehdottomasti ykkösasia jos nämä kaksi: Helposti löytyvä avaus tai varma kiinnipysyminen lennolla on toisensa pois sulkevia mahdollisuuksia, jopa jonkinmoinen tuulihaka olisi hyvä. Muistan äkkiseltään kolme kuolemaa mitkä johtuivat kuomun aukeamisesta lennolla. Tosin tapauksia oli vain kaksi mutta vainajia kolme. Tiedossani ei ole tapausta missä pelastajat eivät pystyneet toteuttamaan pyrkimystään ajoissa koska ohjaamoon ei päästy. Matkustajakoneet ja Charterit on eri juttu.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod