Kirjoittaja Aihe: Löytyykö apua.  (Luettu 876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 686
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Löytyykö apua.
« : Maaliskuu 20, 2022, 07:08:17 »
Löytyykö foorumilaisilta valmista kokemusta Kiinalaisen sähköakselin kaasukahvaan eli nopeudensäätöön. Ilmailuhenkilö jolta olen oppinut paljon keräsi pieniä rikkinäisiä kulmahiomakoneita rakentaakseen tasauspyörästön lentokoneen maasiirtimeen (Aircraft Tug). Pikahuutoperjantai esitteli Kiinalaisen DUI sähköakselin missä oli jo tasauspyörästö, harjaton säkomoottori ja säädin.
  Mutta ei säätimen ohjausyksikköä eli kaasukahvaa. Laitoin nettiin haun "Electric drivetrain trottle" sieltä tulikin kuvahaulla vastaan tutun näköisiä säätimiä moottoreineen ja kaasukahvoineen. Hinta 130 E. moottori 1800W. tässä minun 800W. 48V. käyttöjännite. En haluaisi ostaa uutta moottoria ja säädintä vai hyötyäkseni kaasukahvan. Onko foorumilaisille tuttu moinen akseli ja sen ohjaus.
   Olen kaventanut moisen sähkötaka-akselin paremmin sopimaan tähän käyttöön. Leventänyt Mannerin 8 tuuman purettavat vanteet. Tehnyt pyöränavat alusta loppuun ja ostanut ketjupyörät ja ilmakumirenkaat. Rahaa mennyt 500 e. ja kolmen viikon työtunnit. Osasyy tähän tekemiseen on nokkatelinepyörän kyytiinkaappaukseen liittyvä idea eli keksintö. Sitä en ole vielä päässyt rakentamaan, Drivetrain on vienyt kaikki tähän astiset ponnistukset. Kulmavaihteenkin jo ostin minkä avulla veto voidaan tuoda ylös aisaan ja käyttää voimanlaitteena isoa akkuporakonetta. Siinä etuna olisi paloturvallisuus. 48 v. akkujen lataus yli yön lentokonehallissa saattaisi polttaa koko roskan. Kun taas akkuporakoneen lataaminen palosuojatussa laatikossa olisi paloturvallista.
   Mokoman taka-akselin alennusvaihteen (1:10) pienin hammaspyörä on kiinteänä moottorin ankkurissa, ankkuri pitäsi katkaista kulmavaihe kokeilun takia, palautus entiselleen vaativa mutta ei mahdoton tehtävä.
Löytyykö foorumilta apua kaasukahvaan.

Poissa jkettu

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 99
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2022, 07:36:46 »
Laitapa kuva säätimen tyyppikilvestä ja kaikki muukin tiedossa oleva data joka saattaisi auttaa säätimen tunnistamisessa.

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 76
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2022, 09:44:17 »
"Juuri ähän kyseiseen asiaan minulla ei oikeastaan ole minkäänlaista käsitystä"...Kummelin Jaakko Parantainen
Mutta.... näen mielessäni pienen akkukäyttöisen vinssin moottorin releineen yhdistettynä vähän riskimmin tehtyyn apupyörillä varustettuun nokkapyörävetimeen.  Veto tapahtuisi akselista jollakin konstilla.
Voima vinssimoottorista nokkapyörään siirtyisi robsonilla. 
Akkuna kävisi tavallinen moottoripyörän/mönkijän akku.
Painoa tulisi sen verran, että apupyöriä tarvittaisiin vetolaitteen siirtelyssä.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 686
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2022, 11:22:25 »
Minulla on Motonet 230 V. vinssi, siinä on vain suunnanvaihto ei nopeudensäätöä jos oikein muistan. Kuinka se on 12v vinsseissä, portaaton nopeudensäätö tarvittaisiin. Kone platalla saisi liikkua ripeästi kun taas hallissa sisällä toisten koneiden läheisyydessä hissun hitaasti. Kytkentäkaavio säätimeen löytyy Kärkkäisen verkkokaupan 1200 Wattisen akselin tuotekuvista. Taas yksi projekti mitä ei olisi pitänyt aloittaa. Niin ja kuljetinta tyhjänä siirrettäessä sen tulisi liikkua melko nopeasti sähköllä tai vapaa asento vaihteistossa mikä on mekaanisesti minunkin tehtävissä mutta taas viikon työ.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 686
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2022, 11:28:18 »
BTW. akseli on varustettu mekaanisilla rumpujarruilla jotka ovat paremmin tehdyt kuin Azusan neljän tai viiden tuuman lentokonejarrut joista Spruce pyytää tuplat verrattuna koko akseliin.

Poissa jkettu

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 99
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #5 : Maaliskuu 20, 2022, 17:05:21 »
En nyt minäkään kohtuullisella googlauksella löydä kunnon ohjeita.  Jos katsotaan tuota Kärkkäisen kuvaa, niin näyttäisi että siinä "hand throttle" liittimessä olisi kolme karvaa?  Niistä voisi mitata löytyykö laitimmaisten väliltä joku vakiojännite, tai onko yhdestä laidasta yhteys käyttöjännitteen maahan ja/tai toisesta laidasta yhteys käyttöjännitteen plussaan?  Jos on, niin puhdas arvaus josta en ota minkäänlaista vastuuta: kaasusäädin voisi olla pelkkä potentiometri (nimellisarvo luokkaa joitakin kymmeniä kilo-ohmeja, ei mitenkään kriittinen) jonka päät on kytketty laitimmaisiin karvoihin ja liuku antaa keskimmäiseen karvaan potikan asentoon verrannollisen jännitteen.    Edit: virheelliseen dataan perustuvaa spekulaatiota, jättäkää sujuvasti huomiotta.

Siinä seuraavassa kuvassahan onkin sitten selkeästi esitetty miten valitaan kolme nopeutta (onko tuo sitten ymmärrettävä eräänlaisena nopeusalueen valintana, jonka sisällä hienosäätö tapahtuu kaasulla? Taas pelkkää arvailua) ja pakki.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2022, 06:19:01 kirjoittanut jkettu »

Poissa jkettu

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 99
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2022, 18:47:31 »
Tuommoinen löytyi: https://www.tuontitukku.fi/pienkone-vene-ja-varaosa/taka-akseli-kaasukahva-3-aluetta--pakki-sopii-kaikkiin-sahkoisiin-menopeleihin/p/6438471008814/

Ei kyllä mitään hajua onko yhteensopiva juuri sinun kontrollerisi kanssa, mutta kovin samaan tuoteperheeseen kuuluvalta näyttää.

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 76
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #7 : Maaliskuu 20, 2022, 21:18:48 »
Jatketaan tuota kummelitouhua...
Platalla liikkuisi täyttä vauhtia sen mukaan kuinka suuri robsonin vetopyörä on. Hallissa mentäisiin enemmän nykimällä, koska vetoasento ei olisi kiinteä, vaan toimisi puutarhajyrsimen tapaan vipukahvalla, jolla saisi vedon päälle ja pois puristamalla ja irrottamalla. Vetorulla voisi olla sileä, jolloin sitä olisi helppo tarvittaessa luistattaa rengasta vasten. Talvikäyttöön sitten pitäisi vaihtaa rullaksi karkeampi malli.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 686
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Löytyykö apua.
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2022, 05:52:54 »
Kiitos "kaasukahva" linkistä,  tässä säätimessä handtrottle liittimeen tulee neljä karvaa eli vaatii sovittamista. Merkillistä että moista akselia myydään monessa narikassa mutta ei mitään akseleraattoreita tai kaasukahvoja ohjaukseen. Täysveriselle elektroniikka henkilölle varmasti pikku juttu mutta tällaiselle pajavasara kulmahiomakone ihmeiden tekijälle homma on vaikeaa.
Kitkapyörä systeemi olisi varmasti mahdollinen ja niitä on käytettykin jopa niin että kitkapyörä pyörittää koneen omaa nokkapyörää. Homman olisi voinut suunnitella alusta asti kitkavetoiseksi jolloin moista ostoakselia ei olisi tarvittu lainkaan. Vieläkin kitkavälityksen voisi laittaa sähkömoottorin ja vaihteiston väliin jolloin myös syntyisi helppo vapaakytkin. Kiitos vihjeestä.
   Ehkä on kohteliasta muille foorumilaisille että siirrämme tämän tuotekehityksen jatkon yksityisviestien puolelle. Apu on aina tervetullutta. Kiitos.
  

 

Powered by EzPortal