Beaver rx 550

Aloittaja Martti Mattila, tammikuu 11, 2022, 09:29:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Noita biiverinromuja on joutilaana runsaslukuisesti maassamme,  olisiko mitään mieltä käyttää yhdet siivet Morane Saulnier 180/181 replikan tekemiseen. Tarkoitan olisiko moisessa koneessa mitään järkeä. Massat tietysti pitää sovittaa Beaverin MTOW in 350 kg. mukaan. Kone olisi periaatteessa nopea tekoinen, moottorikoulien ja umpikabysiinin tekoon ei mene aikaa, niitä ei ole.
Morane käyttää streevojen välissä drag/antidrag vaijeriristikkoa se sopisi Beaverin perusheikkouden  kanssa yksiin. Toinen nuolimuotosiipinen on Stolp Starlet, se pitäisi ainakin tehdä suurempana.
Teräsputket rungontekoon valitettavasti jo hyllyssä ja putkirungon painokin jo laskettu.





 

tjh

Hups. Nyt tuli hiki, mielenkiintoinen ajatus, mutta löytyykö noita RX 550 romuja? Ei pahemmin kukaan ole enää ainakaan kauppaillut. Moottoriprojekti vielä kiintoisampi!

Martti Mattila

Valitettavasti minunkin katonaluksista löytyy kahdet ehjät siivet, verhoilut pois lukien. Se moottori onkin erikoinen, yhdeksän sylinteriä ja vain 40 hp., seuraava Salmson oli viisisylinterinen ja pari litraa tilavuudeltaan suurempi. Mutta tallistani löytyvät VW. Citikka 650 ja vielä osina oleva 1000 kuutioinen BMW r 100 kelpaisivat kyllä. Ei tule ultraa, yksipaikkaisena saa MTOW in. pysymään alle siipien salliman 350 kg. SAE 1020 putkea hyllyssäni tarpeeksi kahteen koneeseen. Järkevintä olisi tehdä Dakota Hawk tai Karatoo side by side mutta rungon työmäärä aivan toista luokkaa kuin parasol koneen tikapuurunko, esimerkiksi Georgia Specialin runkopiirustus käy malliksi. Hieman voisi elämäänsä vaikeuttaa tekemällä alimmaiset longitutinaalit kapeammalle kuin ylemmät. Hartiat vievät enemmän tilaa kuin alapää. Ja on minulla hyvät Comco c 22 siivetkin, niistä saisi alun Aeronca E kahteen tai kolmeen. Tosin streevoilla eikä vaijereilla tuetun. Mielestäni näin sellaisen Englantilaisessa kuvassa. Moranen seuraavat evoluutiot ovat myös mielenkiintoisia, kuvahaku näyttää.
Kiitos mielenkiinnosta.

Tapani Honkanen

#3
Onko kyseessä tämä moottori?

https://en.wikipedia.org/wiki/Salmson_9_AD

Tuossa moottorissa on jotakin tuttua.
https://www.enginehistory.org/Piston/Before1925/SalmsonZ-9/SalmsonZ-9.shtml

Tuon mekanismin kehitin, ilman tietoa esikuvista vuonna 1998. Tavoitteeni oli silloin saada kehitettyä 5-sylinterinen tähtimoottori, missä massavoimat ovat merkityksettömiä.

Martti Mattila

Näkyy olevan tuon moottorin aplikaatiolistassa tuo M.S. 180 . Seuraava oli tehokkaampi viisisylinterinen Salmson 5 AC mikä tuli tuotantomalliin MS 181. Olisi jännä tietää kuinka kauan Salmson käytti moottoreissaan tuota episykli periaatetta. On niitä keksintöjä tullut keksintyä ja sitten opittua että jo keksittyä, esim. tuulilasin pyyhkijäsulat jotka nousevat irti lasista moottorin alipaineen loputtua, käytössä DC ysissä. Automaattisesti Auringonvalon voimakkuuden mukaan himmenevä tuulilasin yläosa.  Potkurin kopiojyrsimen yhteydessä keksitty kahden ketjurattaan keskinäinen ajoitus säätö, käytössä BMW n. nokan ajoituksessa, mulla oli ennen. Trabantin moottorin käyttö lentolaitteessa. Ainoa keksintöni jota muut eivät vielä ole vieneet mutta jonka kaupallistamisen olen laiminlyönyt on tämä Kirkkovene Wunderbaum  autoraikastin, avattava malli. Tuoksu on kehitteillä, naispuolisten foorumilaisten konsultointi tervetullut.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod