Forum > Experimental

Sivuventtiilimoottori

<< < (3/3)

Tapani Honkanen:
Kyllä on levoton meno kuvaajalla. Jopa ihan ärsytti. Hienosti toteutettu Rootsin ahdin. En sitten onnistunut huomaamaan tuota toisen roottoripuolen käyttöä. Kyllä rauhoittaisi kuvaajan elämää vesikidutus. Oppisi hieman rauhallisuutta.
Kyllähän joku vilahtaminen taisi olla. 

Martti Mattila:
Joku kirjoitti että Wrightin veljekset tekivät liitokoneen ja mekaanikko Charles Taylor joka teki siihen moottorin, teki siitä lentokoneen. Lentokone on vain niin hyvä kuin siinä oleva moottori. Puhetta riittää, mutta johonkin asiattomaan minunkin on aikaani käytettävä. Niin alas en ainutkertaista elämääni arvota että haaskaisin sitä katsomiseen kun muut ihmiset urheilevat, eli vastaavan ajan voin hyvällä omallatunnolla rakentaa hullumaisuuksia. Muitakin vastaavia triviaaleja löytyy.  Lisäksi vaimo suhtautuu suopeasti tällaisiin värkkäyksiin, mies pysyy pihapiirissä. Ne toiset vaihtoehdot kuuluvat sarjaan Gentleman wont tell. Huonoin puoli on perikunnan osa, jää paljon käsitöitä siivottavaksi, potkureita, moottoreita, lentolaitteita. Äitini jäljiltä jäi mattoja, ryijyjä istuipäälisiä joilla ei ole käyttöä, mutta ei henno nuotioonkaan heittää. Pelkään että omat jäämistöni muodostavat vastaavan taakan. Sivuventtiilimoottori kiehtoo minua vain sen pelkistettyn ulkokuoren takia, valitettavasti tämä hitsaamalla koottava ei aivan täytä esteettisiä vaatimuksiani. Sivuventtiili rivimoottori on helppo, oletteko tulleet ajatelleeksi mihin sivuventtiili V 8 moottorin suunnittelija joutuu saadakseen pakoputket Veen ulkopuolelle ja imusarjat sisäpuolelle. Hahaa ettepä tulleetkaan ajatelleeksi ennen.

Seppo Koivisto:
Lättäpää V8 on aika pieni, kuvassa isolohko 2,4 litrainen. Venttiilit on veen sisäpuolella ja keskellä sylinterien väli on suurempi, jolloin pakokanavat menee lohkon päistä ja keskeltä.

Tapani Honkanen:
Eipä ole ollut V8-moottoreita lättäpäänä pahemmin tullut katseltua kotimaassa. Isällä oli taksina Ford, jossa oli tuommoinen. Olin vain vähän päälle kymmenvuotias kun se myytiin. Kun se ei tarvinnut moottoriremonttia, jäi oppiminen tapahtumatta. Flodidassa on tullut käytyä muutama kerta ja siellä on joka kerta tullut tutustuttua noihinkin lättäpäihin. Ne ovat hyvin esillä erilaisissa iltatapahtumissa  kun rakenneltuja autoja esitellään. Moottorit ja muut vermeet on näkyvillä eri virityksissä. Valitettavasti vain ulkoapäin. Niin pinnallinen ihminen olen, että eipä ole tullut tuota erinomaisen konstikasta pulmaa tullut pohtineeksi. Martin hohottelu kouraisi syvältä. Googlellahan se selvisi. Yksi sivujuonnekin löysi vanhan työfirman omistajalle lisää glamouria. Siis työpaikassani olin neljäkymmentä vuotta ja lähdin eläkkeelle kun kahdeksas omistaja tuli remmiin. Tämä lättäpään lohkon valajayhtiö oli jossakin siellä puolivälissä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005897184.html

Martti Mattila:
Mielenkiintoista tietoa tuossa Tapanin linkissä, monellakin tapaa. Jossakin oli junaoonnettomuus minkä aiheutti erillisen kulutuspinnan irtoaminen pyörästä. Siitä syystä niitä koputellaan ja ääni kertoo irti vai kiinni. Fordin Vee oli uudempaa ajattelua ja siellä selvästi haluttiin päästä vanhempaa suunnittelua olevan Cadillac Veen inhoittavasta ominaisuudesta tuoda pakosarja sinne missä lämpö oli kaikkein vähiten toivottua.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod