Forum > Experimental

Sivuventtiilimoottori

(1/3) > >>

Martti Mattila:
Jokunen vuosi sitten haikailin Alumiinisen sivuvettiili rivikoneen perään. Näitä ihastuksia tulee ja menee, jokainen mies tietää sen, tämä on yksi niistä. Parikymmentävuotta sitten oli Sport Aviation lehdessä juttu henkilöstä joka nuorena miehenä kuuskytluvulla osti Funk 75 lentokoneen. Kone oli pienen lentokonetehtaan tekemä moottorina käytettiin Ford B malli sivuventtiili moottoria mihin oli lentokonetehtaan toimesta valautettu alumiininen sylinterinkansi.
Koneen haittapuoliin kuului että sylinterinkansi piti avata 25 käyttötunnin välein karstan poistamiseksi (decarbonisation), syystä että yksitulppainen sytytys olisi ollut nokipiikki riski. Ns. lättäpäämoottorin profiili on niin matala että sylinterit olisivat voineet olla pystyssäkin mutta se olisi tietysti aiheuttanut sen että jäähdytin olisi pitänyt viedä vielä ylemmäksi. Autoissa varma murhe on jos sylinterinkansi on jäähdyttimen yläpuolella, lentokoneessa myös kutsu ongelmille mutta ehkä autokäyttöä parempi silmälläpito auttaa. Moinen moottori painaa yhtä hevosvoimaa kohden enemmän kuin yhden kilon. Nykypäivänä Donovan Engine tekee kymmenellätuhannella U.S. Dollarilla alumiinilohkoisen sivari rakennussarjan, sen dynokäyrä olisi potkurinpyöritykseen varsin hyvä. Jään odottamaan että vaimo voittaa Lotossa.

Martti Mattila:
Sivuventtiilimoottorin voi myös tehdä itse, samoin kuin Kookosmaitoa kookosmaitojauheesta tai jotain muuta sellaista. Sellaisen alumiinisen jonka perään olen haikaillut. Tietysti on olemassa Belgialainen D motor mutta se maksaa noin 30 000 Euroa. Dieselin sylinterinkansi nurinpäin lohkon viereen, vielä kun keksisi mistä saa nestemäistä alumiinia tyhjien välien täyttämiseen.                 Yksi apu on hankia sylinteriryhmä mitä ei ole perattu noin voimallisesti kuten tuota, josta piti tulla ja ehkä tulee, ilmajäähdytteinen. Jos tämä projekti olisi ykkösasia se kävisi ensi vuonna, mutta nyt kun sen edellä on monta muuta aikaisemmin aloitettua, niin valmistuminen on epävarmaa. Olisi ideaalia jos olisi joku koululainen joka tekisi fyysiset työt ja minä suunnittelun mutta sellaisia tuskin löytyy.
Eli tämä on jonkinlainen proof of consept, minulla on kolme tuota sylinterinkantta, tämä yksilö on halki istukoiden välistä. Jos jatkan tällä aihiolla homma toteutuu, mutta jos otan ehjän kannen ja silppuan sen, homma jää vaiheeseen. Näin toimii Murphy, mikä on ainoa  asia mihin uskon tässä maailmassa.
Sivuventtiili sylinterinkansi on helpohko nakki, paksu alumiinilevy mikä koneistetaan alta ja päältä ja vesitilan kansi hitsataan päälle.

Aki Suokas:

--- Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - Marraskuu 09, 2021, 17:51:51 --- vielä kun keksisi mistä saa nestemäistä alumiinia tyhjien välien täyttämiseen. 

--- Lainaus päättyy ---

oletko tosissasi?? 

Martti Mattila:
Mitä tarkoitat tosissasi, jotkut kuvailevat joitain henkilöitä sanomalla että hän on asiallinen. Jos minusta käytetään termiä asiallinen, melkeinpä loukkaannun. Mutta kyllä tuo moottori on tehtävissä, on vain muutettava MIG hitsauskoneeni sylkemään alumiinilankaa. Tai silloitettava TIGillä joka minulla on jo iskussa ja vietävä sen jälkeen lohko ammattilaiselle joka hitsaa lohkoja Heliumilla.
Heliumin jäähdyttävä vaikutus on pienempi kuin Argonin, virtaa taas tarvitaan paljon että hitsaustyö tapahtuisi nopeasti ja kokonaislämpeneminen jäisi pieneksi. Mutta ehkä tämä projekti ei ole tuon ammattilais tason arvoinen, eli rahani eivät riitä, vaan hitsaan itse papupyssyllä.
Kauneus tässä on että jakopää sattuu olemaan molemmissa moottoreissa samassa päässä, kyse on siis eri tehtaan moottoreista, lohko Honda Diesel 2,2, l. kansi Mitsubishi 1,8 l.uusiksi männiksi tulee Opel 1,6 l. 85 mm.dia. kiertokanget Alfa Romeo Twin Spark 75. Kyllä netti on ihmeellinen kun osien mitoitus käy Ebayn avulla eikä tarvitse ostaa koko suomen romumoottoreita ja purkaa niitä.
Toinen kauneus on että kannessa jo valmiiksi oleva nokka akselin sijainti voidaan käyttää sellaisenaan eikä tarvitse ruveta lohkoon sepittämään nokkaakselin linjausta ja ehkä venttiilinnostimia.
Ainoa ikävä puoli on että moottori menettää ulkopuolista yksinkertaisuuttaan, eli ei näytä yhtä "munamaiselta" päältäpäin kuten vanhat edeltäjänsä valuraudassa.
Ihan oikeasti vastaan tulee lukematon määrä yksityikohtia joiden ratkominen on työlästä, mutta niitä ei projektin tässä vaiheessa halua nähdä. Custom Made kannentiiviste missä on joku massa kahden kuparilevyn välissä ja liekkirengas reunat, on jo ehkä vaikeampi juttu, kauan sitten täälläpäin oli mies joka teki niitä mittojen mukaan. Toisaalta tiiviste voi olla pelkkä pehmeä alumiinilevy tai kuparilevy.
Ihan oikeasti pitäisi lentää paljon ja sitä varten pitää ainakin kahta Moottorilercheä lentokunnossa. Tällainen sekoilu moottorien kanssa on ristiriidassa tuon tavoitteen kanssa ja se on suurin ongelma ei tekniset yksityikohdat. Vielä etuna se että tämän moottorin ei tarvitse olla kilpailukykyinen missään kategoriassa.
Kiitos mielenkiinnosta.
Martti

Aki Suokas:
Joskun kauan sitten tarvitsin nestemäistä alumiinia. Piti valaa jäähdytyssiili, ja halvalla. Joten tein nestemäistä alumiinia itse.  Rautakippo ja alumiinin palasia sinne. Kosanilla lämmittäen kun lämpötila ylitti 660C niin alumiini muuttui nestemäiseksi.
Siitä oli sitten helppo valaa tarvittava juttu.

Jotenkin tuntuu kyllä, että et tarkoita nestemäistä alumiinia, vaan ihan jotain muuta ainetta?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta