Kirjoittaja Aihe: Trimmilaippa  (Luettu 1008 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 656
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Trimmilaippa
« : Lokakuu 13, 2021, 06:31:11 »
Eikö se auttasi enemmän jos trimmilaippa olisi käännetty toiseen suuntaan, kysyi eräs vanhan koulun PPL lupakirjalainen. Selitin kauniisti että trimmilaipan tehtävä ei ole lisätä ohjainpinnan tehokkuutta vaan ottaa ohjainvoimat pois käsi- tai jalkaohjaimesta kulloisessakin lentotilassa, missä lentämisen halutaan tapahtuvan niin että poikkeutusvoimaa käsi- tai jalkaohjaimessa ei tarvita. Samalla tuli mieleen purjelennonopettajan jatkuva vaatimus "Trimmaa kone" vaikka en pannut pahakseni vaikka jouduin hetken vetämään tai työntämään.
Ameriikassa lennetään paljon ja ainakin yksi kone vuodessa menetetään ja joskus myös henkiä, siksi että mekaanikko tai koneen rakentaja kytkee trimmilaipan toiminnan tasan väärin. Mikä tässä on niin vaikeaa, onko koulutus puutteellista vai onko taas niin että lentäminen ei ole kaikille. Ei sen pitänyt olla minullekaan sen lentämisen, taustan huomioiden, joidenkin mielestä.

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: Trimmilaippa
« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2021, 10:59:53 »
Ehkä hän oli lentänyt Cherokeella, jossa trimmilaippa toimii samalla antiservo-laippana, joka vähentää pendeliperäsimen tehoa.

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 553
    • HTH kotisivut
Vs: Trimmilaippa
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2021, 17:11:13 »
Eikös cherokeen perässä se trimmin näköinen läpyskä käänny samaan suuntaan kuin itse vakain.  Isommalla liikkeellä. Joten eikös se lisää teho.  Tavallinen servo taas kääntyy erisuuntain kun peräsin.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: Trimmilaippa
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2021, 09:49:19 »
Muistin näköjään väärin päin. Videolta näkyy hyvin Cherokeen mekanismi.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 656
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Trimmilaippa
« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2021, 17:12:35 »
Ehkä tuo Piperien käänteinen toiminta aiheuttaa havockia ameriikassa, tämä suomalaiskommentti tuli kyllä Cessna pilotilta, mutta se siitä. Tuo video äkkiseeltään panee suremaan sitä että moinen pendeliperäsin eli all flying tail mikä on painon säästämiseksi kiinnitetty kevyehkösti, vaatii turvallisesti toimiakseen melko painavan tunnon lisäys trimmilapun, matoruuvin ankkurointineen. Jonkun yksilön mielestä Cherokeen peräsin on adoptoitu F-86 Sabresta missä on all flying tail. All flying tail taas on toisen paskapuhegenren mukaan Chuck Yagerin keksimä Bell X 1 koekoneeseen. Britti Scotti Eric Brown taas kertoo amerikkalaisten saaneen tämä opin Englannista, teknisen tiedonvaihdon sopimuksen avulla, se oli huomattu tarpeelliseksi Miles 52 projectissa. E. Brown sanoi että Englanti ei saanut mitään amerikkalaisilta. Ei ihan pidä paikkaansa, saivat he atomipommin teko-ohjeet mitkä siinä prosessissa vuosivat Stalinin porukoille. 

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 553
    • HTH kotisivut
Vs: Trimmilaippa
« Vastaus #5 : Lokakuu 17, 2021, 10:36:16 »
Muistin näköjään väärin päin. 

Mutta termi oli oikein. Cherokeessa on anti servo tab. 


Cessna 172 ssa tuli joskus käytettyä trimmiä väärin.  Yksin lentäen täysillä laipoilla kun vetovara ei riittänyt vedettyyn laskuun. Vaan kone tuli herkästi nokkapyörälleen. Mutta kun trimmasi nokka alas suuntaan täysin, niin jopa riitti vetovara kauniiseen laskuun. Voimaa kyllä piti käyttää
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 656
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Trimmilaippa
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2021, 09:35:25 »
Tulikohan jenkeissä mekaanikoille oikein Mother Load kämmi trimmilappujen suhteen MD-87 kaputissa Houstonissa 19. 10. Finnairinkin väreissä lentänyt MD-87 teki lentoonlähtöä mutta nokka ei noussut rootaationopeudessa. Korkeusvakaajan etureunaa ajetaan matoruuvilla ylös/alas trimmaustarkoituksessa,  korkeusperäsin hemppuu vapaasti ja sitä suostutellaan poikkeutumaan peräsimen takaosassa olevien servolappujen avulla. Peräsimenpuoliskot liikkuvat toisistaan riippumattomasti, eli vasen/oikea eivätkä ole yhdistetty toisiinsa. Näitä servolappuja liikutetaan vaijereilla ja ne liikkuvat symmetrisesti suhteessa korkeusperäsimiin. Lisäksi vielä tehostuslaput, kaksi kummallakin puolella jotka liikkuvat automaattisesti korkeusperäsimen mukana tehostaen ei keventäen, jos oiken ymmärsin. Kaiken kaikkiaan nerokas ja yksinkertainen monimutkainen rakenne.
Mitä yritän sanoa on että tuo koneen palamatta jäänyt peräosa pitäisi saada Suomen Ilmailumuseoon kunnioittamaan suomalaisten lentokonemekaanikkojen osaamista kun kerran kone oli Finskin väreissäkin joskus. Mieluimmin tuo peräpätkä ilman moottoreita kuin joku Super Caravelle.

 

Powered by EzPortal