Kirjoittaja Aihe: Lentokoneen valot  (Luettu 836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gearman

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 7
Lentokoneen valot
« : Toukokuu 11, 2021, 10:38:13 »
Miten on: Jos lentokone on hyväksytty vain päivä-VFR:ään, niin täytyykö siinä olla mitään valoja?

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 619
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Lentokoneen valot
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2021, 21:42:24 »
En saisi puuttua tähän asiaan mistä en kaikkea tiedä mutta päivä VFR kelpoinen aika kirkkaana kesäiltana saattaa jatkua auringonlaskun jälkeen noin puoli tuntia jos koneessa on purjehdusvalot ja majakka. Majakkastrobon olessaolo ja päälläolo olisi suotavaa sumppuraisessa säässä vaikka aurinko olisi vielä horisontin yläpuolella. Eli saat laillista lentoaikaa lisää valoilla varustettuna.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 619
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Lentokoneen valot
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2021, 23:18:20 »
Niin vielä, Chris Heintz kuoli kotonaan Rankassa 30. Huhtikuuta 82 vuotiaana. Aloitti Zenair rakennussarjojen valmistuksen Ontariossa Kanadassa 1974 kahden auton autotallissaan.

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 543
    • HTH kotisivut
Vs: Lentokoneen valot
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2021, 15:05:45 »
Ei

- lentokonetta ei kyllä kukaan hyväksty mihinkään toimintamuotoon. Paitsi tyyppihyväksynnän yhteydessä hyväksytään raamit toimintaan.
Ohjetta tähän löytyy HTH sivuilta,  HTO-004  jossa on ohjetta miten omistaja voi määritellä koneelle sallitut toimintamuodot. Ja kertoa sen pilootille.

- SERA säännöt kertovat erityisvaatimuksista "yö" aikaan lennoille.  Se aika mikä ei ole yötä, on kait sitten päivää.  Ja se määritellään hämärän kautta. Eli yö alkaa kun iltahämärä päättyy ja päättyy aamuhämärä alkaessa.
Se on se  auringon sijainti 6 astetta horisontin alapuolella.  Helpoin katsoa lentopaikan tiedot <lentopaikat.net> sivuilla.  Siellä on vasemmassa yläkulmassa ajat, jolloin päivä alkaa/ loppuu.
Juuri tänään Vesivehmaalla päivä alkoi 03:34  ja päättyy 22:56.  Joka on siis tunti päistään enempi kuin auringonnoususta laskuun.  Martin peräämiä valoja ei enään ole vaadittu,  "päivällä" saa lentää ilman valoja.

- NCO määräyksessä on sitten valovaatimukset yöllä lentämiseen.  Ja EASA systeemissä ei nyt ole eri yö määritelmiä eri asioille.  NCO.IDE.A.115.  NCO on voimassa experimental koneille jollei OPS M2-11 muuta sano. Tässä kohtaa ei poikkea.

Toinen asia on sitten itsesuojeluvaisto.  Valot, varsinkin majakka/strobo on hyvä olla. Ja tuo eteläeurooppalaisten määrittelemästä hämärän ajan järkevyys näille Suomen leveysasteille!   Katso itse miltä ulkonä näyttää
Lahdessa 22:56, Turussa 23:01, Helsingissä  22:46, Oulussa 0:16,  Rovaniemellä 0:59.  Aika pimeää on, vaikka laillista.

Rovaniemellä lentosääntöjen mukaista yötä ei sitten 6.6  jälkeen ole ollenkaan kuukauden ajan.   Kätevän kalenterin sallituista PäiväVFR ajoista saat http://www.moisio.fi/taivas/  sivuilta.
Siellä on auringon nousu/laskuajat ja hämärän kesto.  Joka on sama aamuun ja iltaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2021, 15:59:48 kirjoittanut Aki Suokas »
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa Gearman

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Lentokoneen valot
« Vastaus #4 : Toukokuu 14, 2021, 13:34:11 »
Kiitos paljon asiantuntevista vastauksista! Kyllähän nämä aina itsekin saisi kaiveltua määräyksiä lukemalla, mutta on se aikamoinen suo aina sellaiselle, joka ei niitä kovin usein käytä.

Poissa Rupeli

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Lentokoneen valot
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2021, 18:22:11 »
Tuolla lisää valojen käytöstä:         https://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,5744.msg26474.html#msg26474

 

Powered by EzPortal