Kirjoittaja Aihe: Viikon tyttö  (Luettu 1143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 619
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Viikon tyttö
« : Toukokuu 17, 2021, 07:27:49 »
Otsikon mukainen artikkelisarja oli jossakin viikkolehdessä kuusikymmenluvulla. Saman tyyppisen esittelysarjan moottoreistani toivon saavani aikaiseksi, yksi per viikko. Minkä takia muutan moottoreita potkurinpyöritys käyttöä varten, sitä ei ainakaan järki selitä. Kysyn itseltä pystynkö siihen, en koskaan onko se järkevää tai kannattavaa. Tämän viikon moottori on Citroen Visan 650 cc. kaksisylinterinen. Tämä oli 2 syl.citikoiden huippu ja tästä piti tulla se ekoauto moottori, se jäi yritykseksi, ilmeisesti puhallinjäähdytysmoottoria ei saa oikeasti bensapihiksi tai emissiot eivät olleet niin suotuisia.
Keskieuroopassa tuo moottori on käytössä ULF-2 mopuissa jolloin voima on otettu ulos hihnapyöräpäästä, tähän muutokseen myivät rakennussarjaa. Amerikassa taas tehtiin valmista moottoripakettia 2 si.n vaihteistolla ja voiman ulosotto vauhtipyörän puolelta, se on muutenkin se yleisempi 602 cc. moottori missä on valurauta sylinterit ja vierintälaakeri kampiakseli. Tässä Visan koneessa on Nikasil sylinterit ja työntötankojen suojaputket integroitu sylinterivaluun. Olen tehnyt siihen alumiinisen pohjalevyn kampikammion alle millä kiinnityksen saa onnistumaan kaksitahtimoottorien moottoripukkiin. Välitys on epäammattimainen 1:2 ammattilainen vaihteistotekijä ei tekisi moista tasalukua sillä hihnaan tai rattaisiin tullut vamma kertautuu, koska aina samat hampaat kohtaavat, amatöörivirhe. Painoa on 42 kg. heppoja ehkä myös 42.
Potkurin pyörimissuunta vetokäytössä minulle harvinaisempi oikea, vasemmalle pyöriminen tuntuu iskevän kuin tauti. Mihin koneeseen, itselläni ei nyt ole tuolle moottorille asennuskohdetta, C 22 fox ehkä sillä lentäisi alkuperäisellä siipiprofiililla, tai Beaver 550. Joku oli pannut tuollaisen Mellen Minisytkyyn.
Niin ainoa viikon tyttöistä muistiini jäänyt oli nykyjäänkin otsikoissa näkyvä Nataly Wood.

Poissa taotao

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2021, 12:03:41 »
Alanteen Penan ja Riekin Ollin mootoriharkassa oli kyseinen moottori tosin ilman alennusvaihdetta....onneksi Nummelankenttä on harjun päällä Ollilta meni tovi päästä takaisin kentän korkeudelle..tokaisi Ollimaiseen tapaan voisi se nousta paremminkin...

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 202
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2021, 11:11:19 »
PIK-26 D-EPIC rullaa (tekisi mieli lisätä että Visa vinkuu, mutta en lisää).

Rättisitikan moottori oli myös Micro-IMPissä. https://www.mini-imp.com/micro_imp.htm

ULF 2 on hieno mopu, nettisivut tosin siirtyneet arkistojen puolelle. Moottorissa oli katalysaattori. https://web.archive.org/web/20190909041843/http://www.eel.de/english/ulf-2_description.htm

Thunder Chief 602 taitaa olla myös historiaa. http://www.lightsportaircraftpilot.com/citroen_aircraft_engine/index.html

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 619
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2021, 23:56:30 »
Kiitos kaikille katsojille ja kontribuution tekijöille tähän asti, nyt sarjan moottori numero kaksi. Eräässä englantilaisessa kuvakirjassa oli raju kuva maahan syöksyneestä ja palaneesta Morane Parasol koneesta, samanlaisesta minkä Thulin lisenssikopio tuli Ilmavoimiemme ensimmäiseksi koneeksi. Äijät makasivat maassa melko hyvin kypsyneinä, tuo kuva sai Moottorilerchelentäjän pelkäämään palamiskuolemaa. Diesel voimanlaite nousi ihanteeksi polttoaineen paremman paloturvallisuuden vuoksi, Lerchessä kuitenkin moottorin paino on parempi olla 70 kg. tietämissä joten moottorin alumiirakenne oli ykkösasia. Pahaksi onneksi työpaikan pöytäseurueessa eräs oli lukenut Peugeot 204 Dieselmoottorista "vanhat autot" lehdestä ja kertoi sen olleen alumiinilohkoisen. Naapurikunnasta kuusen alta löytyi moinen ja Paraisilta romuttamolta toinen, niin alkoi moottorinteko.
Tämä Pösön Diesel oli aikanaan maailman nopeakäyntisin Diesel, 1250 cc. 45 SAE 4500 kierroksella Sir Harry Ricardon keksimällä Comet palotilalla eli etukammiolla.
Tämä Harry Ricardo on tehnyt paljon polttomoottorin kehitystyölle, kannattaa lukea hänen historiansa. Tämä moottori lepäsi vaihdelaatikon päällä ja sama öljy voiteli kumpaakin kuten BMLC Minissä. Eli kampikammion jäykkyys saatiin aikaiseksi vaihdelaatikon avulla mikä myös oli alumiinikuorinen. Vaidelaatikon poisto merkitsi sitä että menetetty jäykkyys piti jollakin konstilla palautaa kampikanmmioon, se tapahtui kanttaamalla 8 mm. alumiinilevystä kappale mihin myös runkolaakerikansien pultit on integroitu. Itse kampiakselin kytkinpää on koneistettu kapenevaksi pyöreäkulmaiseksi kolmioksi tehtaalla, hyvin eksoottinen, siihen sopivaa vastakappaletta on turha yrittää tehdä, parasta käyttää olemassa olevaa osaa. Moottorin rakennustyö oli melko raskas, tein lyijypronssista uuden uloimman paine ja runkolaakerin. Kampiakseliin hiottiin pitkä 40mm. osio. Tuo hionta meni piloille moottorikoneistamossa, siellä on joku ihmeellinen kuoppa juuri siinä missä laakeritappi alkaa. Eli siitä katkeaa kun on aikansa pyörinyt.
Myös männänpäiden alapuolinen ölynsuihkutuksen lisääminen oli virhe, öljynpainetta ei nyt riitä ilman sähköistä boosteripumppua.
Koekäytössä VW 1600 moottorille tehty potkuri jaksoi pyöriä 2500rpm. eli suorituskyky on siinä ja siinä pärjäisikö sillä Lerchessä  Moottori on peruskorjattu uusilla sylinteriputkilla, männillä ja laakereilla. Ehkä vielä innostun kaivelemaan moista myllyä nyt kun sitä nykyisin voi ajaa uusiutuvalla polttoaineella. Alennusvaihteen lisääminen autaisi tehopulmaan mutta tuo lisää painoa, saa nähdä jos saamme elää.  

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 619
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2021, 17:24:28 »
Vikahuutoperjantaista jäi käteen tämmöinen kiinalainen autoteltta 6x3,2m. Tuplasin kattotuolien määrän, vaneroin kierrätysvanereilla ja tuli sinne jyrsijöiden reijittämät styroxsitkin vielä väliin. Jos vielä tukkii alajuoksujen ja maan välin, laittaa takaseinän kipsistä ja tuo katalyyttisen Diesel lämmittimen peräseinälle. Näin syntyisi verstastilaa esimerkiksi veneen tekoon. Lentokoneenverhoiluun tai muuhun sellaiseen  tuollainen tila ei tietysti kelpaa. Älä kysy vaimolta tai kunnasta saatko moisen pystyttää.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 619
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2021, 12:51:46 »
Seuraava moottori tallissani on McCulloch TC-6150 TC = turbocharged. Harvinaisuus jo sinällään että kaksitahtista ahdetaan pakokaasuturbolla ja harvinainen on koko moottori, seuraava lähin tietämäni on museossa Lissabonissa. Tämä siis O-150, nelisylinterinen McM. 4318 O-100  on jo yleisempi, niitä lähetti Suomenkin Puolustusvoimat metallisulattoon, minulla on sellainenkin mutta ei täydellinen moottori. Jos tiedätte sellaisista osista olen kiinnostunut ostamaan. Tämän yksilön turbo on hävinnyt matkan varrella, teho ilman turboa 110 hp. 4100 rpm. Kuusisylinterisessä kaksitahtimoottorissa tapahtuu kuusi työtahtia per kampiakselikierros, siis sama määrä  syttyjä kuin esim. Rolls Royce Merlinissä.
 Yhteisen kampikammion politiikassa vastakkaiset sylinterit lyövät samanaikaisesti, äänimaailma ei ole kuin Merlinissä vaan kuin Wartgburgissa, mikä oli kolmesylinterinen kaksitahtimoottoriauto, perustui DKW desingiin nykyinen Audi. Eli Audi ja Warre sama suku.
Tähän moottoriin en ole tehnyt muuta kuin vaatimattomia suojavoitelu toimenpiteitä, kaksitaktimoottori kunnolla suojavoideltuna merkitsee kampikammion täyttämistä öljyllä, jää helposti tekemättä koska oletetaan seuraavan käyttökerran olevan neljän kuukauden päästä. Sen sijaan aikaa saattaakin vierähtää 14 vuotta ja vierintälaakereihin iskee ns. Pitting ei Petting, vaikutus ehkä sama.
Ensimmäinen toimenpide jos saan aikaiseksi on starttikehä potkurinlaipan eteen ja sähköstartti, starttikehän keskiön tulee olla syvä kartio että itse käynnistinmoottorille löytyy tukeva kiinnityskohta. Paha kysymysmerkki on potkurinlaipassa oleva kolo mikä on tarvittu alkuperäisen käytön säätölapapotkuriin, sen puuttuva massa on korvattava.
Painaa noin kuusikymmentä kiloa, voisi äänen puolesta käyttää Fokker Kolmetaso Replikassa mutta jos jonkun sellaisen tekee niin sähkömoottori on nykyisin järkevin vaihtoehto, kahdenkymmenenminuutin toimintaaika on riittävä. 

Poissa Gearman

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #6 : Kesäkuu 02, 2021, 21:37:59 »
Upea moottori! Mutta olettaisin, että ei kovin hyvä polttoainetalouden suhteen? Mikähän on ollut TBO?

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 619
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #7 : Kesäkuu 02, 2021, 23:48:58 »
Nämä dronemoottorit olivat suunniteltu vain yhtä matkaa varten eli maalilennokkeihin joita yritettiin ampua tosissaan alas. Näitä kuitenkin käytettiin autogiroissa, siis niitä nelisylinterisiä, sellaisilta henkilöiltä pitää kysyä TBO ta. Myös Goodyearin puhallettava Inflatoplane käytti sitä 90hv.n 4318 aa. Minkä tehopainosuhde on tätä moottoria parempi.
Tämä kutonen oli tarkoitettu lentämään korkealla, sen tähden turbo. Näitä dronemoottoreita käyvät "löytämässä" ulkopuoliset armeijan harjoitusalueilta, ja myyvät yard sale tapahtumissa. Hollannissa joku ajoi venettä tuollaisella moottorilla, venekin oli tehty pudotettavasta tarvike torpedosta. Sylinterinkansien jäähdytysrivoitus on aneminen, mulla on yksi sylinteri missä sulaminen on alkanut kannesta. Manuaali sanoo polttoaine/öljyn suhteeksi 10% öljyä. Drone löyityi taivaalta savuvanan perusteella.
 Niin ja joku ajoi pakettivolkkarilla kiihdytyskisoja voitokkaasti, sanoi kieppejä olleen 12000 parhaimmillaan. Sanovat että kolmen sylinterin kaksitahtariin ei resonanssi eli paisuntakammio pakoputkisto onnistu, niin kuin kaksisylinterisessä tekee. Liian lähekkäiset syklit haittaavat mutta jos kierroksia on vain 4100 rpm. eikä 8000 luulisi siinä välissä ehtivän.
 Olen aloittanut käynnistys hammaskehän tekemisen joten naapureille on luvassa sulosointuja. Itse asiassa tarvitsisin halkaisijaltaan 320- 340 millisen hammaskehän, mulla on alle 300 millisiä ja yksi 360 millinen. Laita hakusanaksi Radioplane niin näet filmitähden ja McCulloch ien. evoluution.

Poissa Markus Hatakka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 39
    • TLK
  • Oikea nimi: Markus Hatakka
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2021, 11:11:32 »
Mielenkiintoinen moottori, kiitos esittelystä! Onkohan noita sylintereitä ja kansia käytetty myös koteloituina, puhallinjäähdytteisinä? Muoto ja ripojen pienuus selittyisi osin tällä.

Markus

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 202
Vs: Viikon tyttö
« Vastaus #9 : Kesäkuu 03, 2021, 13:27:53 »
Nelisylinterinen McCulloch oli ilmeisesti käytössä Suomessakin Bensen-gyrokoptereissa. McCulloch oli myös maalilennokki 82:ssa. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Northrop_KD2R5_target_drone.JPG
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2021, 13:52:39 kirjoittanut Seppo Koivisto »

 

Powered by EzPortal