Runkoputki

Aloittaja Martti Mattila, tammikuu 17, 2021, 22:10:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Olenko liian mielikuvitusrikas kun pelkään yksittäisen takarunkoputken omaavien ultrien olevan vaarallisia. Näitä tyyppejä on esimerkiksi pahimmillaan Kolbit ja Beaverit joissa runkoputken yläpuolella viuhuu potkuriksi sanottu leikkuri ja joisa kannuspyöräkoneina myös maakäsittely rasitukset saadaan johdettua tuohon runkoputkeen. Comco c22 ja Ikarus 42 käyttää myös samaa yhden takarunkoputken primäärirakennetta mutta niissä nokkapyöräkoneina putkeen kohdistuu vain lentorasitukset. Myös putken mitoitus on eri luokkaa ollen saksalaiskoneissa 120 mm. ja Pohjois-Amerikkalaisissa neljä tuumaa, seinämän ollessa samaa luokkaa. Comcoissa kyllä moottorin värinöillä koetetaan hajoittaa putken etuosaa, joskus onnistuen. Runkoputken suojaaminen teippaamalla suojaputki runkoputken ympärille potkurin pyörimistasoon rauhoittaa mieltä jonkun verran. Näitä runkoputken katkeamisia ei taida olla maailmalla tiedossa, säröjä kyllä ja niihin liittyviä korjauskeskusteluja näkyy tarjolla olevan. Muistan kyllä sen Beaver 650 runkoputken katkeamisen telemarkissa kotimaassa.
Toinen silmiin sattunut juttu on Karhu 48 koneeseen tehty siipimuutos, eli vedestä irtoamisen parantamiseksi tehtiin ainakin toiseen prototyyppiin uusi siipi Göttingenin profiililla mutta homma ei sillä tullut korjatuksi. Mitkä profiilit tuo entinen ja nykyinen tarkalleen olivat olisi mukavaa tietää. Kevyt vertailu Karhu 48b ja Bearhawk 2+2 koneiden välillä näyttäisi siltä että Karhusta puuttuvat kuusikymmentä hevosvoimaa ovat se juttu.

Ansis

Ei kai kaputteja lukuunottamatta yhdestäkään paksuputkisesta se putki ole hajonnut ensimmäisenä tai yllättäen?

Hyvä ja simppeli, tosin painava värinälujuuteensa nähden se on. Lisäksi helppo tarkastettava, jos konetta ei ole verhoiltu pilalle.
Yhtenä yönä ratkaisin putken värinäongelman käyttämällä sopivassa paikassa fillarin vannetta ja pinnoja, kevyt ja jampakka ratkaisu.
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Mielikuvitus ei kyllä ole pahitteeksi oikein käytettynä. ilman sitä immeinen taitais olla vieläkin olla puussa. joskin monta mokaa vähemmällä. Aikoinaan Biiverillä koulutusvaiheessa nousussa opettaja harjoituksen vuoksi vetäisi kaasun nollille viidessätoista metrissä. Kuvainnollinen moottorihäiriö, siispä nokka alas ettei sakkaa.No liika on liikaa ja kiitotie kovaa, oikaisu hieman myöhästyi. Kauan runkoputki väpätti kovan kosketuksen jälkeen, normaali laskuharjoituskierros kyllä jatkui joskaan moottorihäiriötä niin matalalla ei enää harjoiteltu. Biiveri 550 runkoputken sisällä muistaakseni on toinenkin putki kiininiitattuna vahvikkeeksi? vaikeaa vaan sen putken kunnon tarkistus sitten myös taitaa olla. Sepä siitä, mutta jos oikein muistan ennen lekot oli putkista hitsattuja ristikkorakenteita rungon ja paljolti muunkin osalta. Kaasuhitsaus ja jännitysten poistohehkutus? Vaan mitäpä kuulin Ekon kertovan joskus aikaa U&E päivillä" hiekkapuhalletun ja maalatun Spittsin peräsinmestä lennolla napsahti putki "? olenko ainut jonka mielikuvitus vastasi heti kysymyksellä: poistettiinko hiekkapuhalluksen aiheuttama jännitys ennen maalausta? No työssäni ei lekoja ole usein puhallettavaksi tullut, mutta asiaan ohuiden putkien puhalluksesta varaudun hyvin kriittisesti.



Martti Mattila

Oikein on suhtautua varauksellisesti, eli täysin kielteisesti lentokoneen osien hiekkapuhallukseen. Ainakin jos työ annetaan alan "ammattilaisille", nykyisin puhallusmedia kun vielä usein on teräsrae, kovan paineen kanssa. Sillä saa teräsputkirungon hetkessä romuraudaksi ja myös hiekalla. Nykyisin on kaikenlaisia vaihtoehtoja raepuhallukseen kuten soodapuhallus, hiilihappojääpuhallus ja ihanimpana uutuutena laser puhdistus.
Kannatta kysellä ilmailuammattilaisilta mitkä ovat oikeat metodit ruosteen tai vanhan maalin poistoon, itse olen  käyttänyt hienoa hiomakangasta ja putkien pituussuuntaista liikettä. Joissakin osissa kuten moottoripukki olisi hyvä jos maalaus olisi tehty ohuella ja kovalla maalilla mikä paljastaa metalliin syntyneet repeämät. Sitten vielä kun joku tarkastaisi ja tutkisi. Mutta nämä jutut eivät taida toteutua tosielämässä.

Gearman

Onko kenelläkään oikeasti kokemusta tuosta kuivajääpuhalluksesta maalinpoistossa alumiini- tai komposiittikoneen osalta? Vaikuttaisi todella mielenkiintoiselta ja hellävaraiselta menetelmältä.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 09, 2021, 08:20:47
... Joissakin osissa kuten moottoripukki olisi hyvä jos maalaus olisi tehty ohuella ja kovalla maalilla mikä paljastaa metalliin syntyneet repeämät. Sitten vielä kun joku tarkastaisi ja tutkisi. Mutta nämä jutut eivät taida toteutua tosielämässä.

Yksi tapa on hitsata paineventtiilli ja painemittari moottoripukkiin. Täyttää moottoripukki typellä (joka myös estää kondenssiveden syntymistä). Jos painemittari näyttää painetta niin pukissa ei ole halkeamaa. Helppo tarkastaa. Tämä tietysti toimii vain jos pukin kaikki putket ovat yhteydessä toisiinsa.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod