Kirjoittaja Aihe: Ilmailun aloittaminen  (Luettu 1271 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bowmore

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 1
  • Oikea nimi: Jonne T.
Ilmailun aloittaminen
« : Syyskuu 14, 2020, 18:32:31 »
Hei!
Tämä on varmasti kysytty jo useampaan kertaan tällä foorumilla, mutta laitetaan uutta tulemaan :)

Olen siis 20v ja ilmailun aloittaminen ollut jo pidemmän aikaa mielessä.
Nyt kun on rahaa kertymässä, olen suunnitellut armeijan jälkeen aloittavani ilmailun purjelentämisellä.
Joten, tässä olisi joitakin kysymyksiä mitä olen mietiskellyt:

- Kuinka kallis harrastus purjelentäminen on yleensä? Esim. aloitus eli kurssit, kortti, vuosimaksut jne.
- Mitkä ovat yleisimmät estot purjelentämiseen? (itsellä hieman puna-vihersokeutta)
- Mihin kannattaisi hakea kun asuu Espoossa / Leppävaarassa?
- Mitä kannattaisi jo valmiiksi alkaa itsekseen opiskelemaan tässä harrastuksessa?

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 68
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Ilmailun aloittaminen
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2020, 12:39:29 »
Omia tuntemuksiani hieman vanhempana toteutetusta pitkäaikaisesta haaveesta....

Ensimmäisenä kannattaa ottaa yhteys ilmailukerhoon, jossa harrastetaan purjelentoa ja myös koulutetaan.  Teorian voi opiskella kerhosta riippuen etäopetuksena tai luokassa. Kerhon jäsenyys yleensä vaaditaan ja se onkin luonnollinen juttu, koska kerhon kalustolla koulutetaan ja sitten myöhemmin myös itsenäisesti lennetään. 
Itse olen sen verran vanhan liiton miehiä, että menisin sellaiseen paikkaan, jossa järjestetään teoriakoulutus lähiopetuksena. Siinä tulee paljon muutakin oheistietoa ja muutenkin suoraan kysymällä selviää aina parhaiten, kun outoa asiaa ainakin uuden aloittajalle tulee koko ajan. Itseopiskelu ei mielestäni ole tarpeen, mutta jos haluaa etukäteen tutustua, niin oppikirjana on Purjelentotaito, joka löytyy tuosta https://www.ilmailuliitto.fi/wp-content/uploads/2016/09/purjelentotaito_2013_painos_4.pdf

Oma harrastukseni alkoi reilusti 56v ja kyllä huomasi, ettei aivan kaikki enää uppoa kaaliin samalla tavalla kuin nuorempana. Silti lupakirja lopulta tuli ja itsenäistä opettelua olen nyt parina kesänä yrittänyt kaiken muun välissä harrastaa. 

Aikaa ilmailuharrastukseen pitää olla. Mikään ei mene minuuttiaikataululla, jotenkin aika vaan kuluu kaikenlaisessa muussakin kuin varsinaisessa lentämisessä. Meininki on kuitenkin kentällä sellaista, ettei ajan kuluminen ja pikku odottelu haittaa.

Lääkärintodistus pitää saada sellaiselta tohtorilta, jolla on ilmailulääkärin pätevyys. Vaatimukset ovat sellaiset, että normaali terve henkilö saa kyllä purjelentoon riittävän paperin ilman sen kummempia jännittämisiä. Näkövaatimus on suunnilleen sama kuin autoillessakin. Todistus tarvitaan viimeistään vasta ennen ensimmäistä yksinlentoa.

Kustannuksia tulee jäsenmaksuista, lentotunneista, hinauksista ja lisäksi voi olla vielä lentotoimintamaksu. Nuo hinnat ovat kerhokohtaisia, mutta varmaan tällaisessa harrastustoiminnassa aikalailla samoissa mennää.
Esimerkkinä tuli Googlesta muiden muassa Vaasan kerhon hinnasto http://www.vaasanlentokerho.fi/hinnasto/

Kerhoilla on toimintaa myös lentokauden ulkopuolella. Talvella koneisiin tehdään huollot ja tarvittavat korjaukset. Huoltotoimintaan osallistuminen on suotavaa, mutta ei pakollista. Ainakin oma kerhoni antaa huoltotyöhön osallistumisesta euromääräiset kerhotunnit, jotka saa hyvityksenä tuleviin maksuihin. Luultavasti muillakin on samankaltaisia käytäntöjä. Kovin suurta tungosta ainakaan meillä ei ole huoltohommiin ollut, mutta kaikki tarvittava on kuitenkin aina saatu ennen kevättä tehtyä. Kerhoiltoja pidetään ja tarvittavat kertaukset ja koulutukset hoidetaan talvikautena. 
Kaikessa toiminnassa siis pyritään siihen, että kesäkausi saataisiin pyhittää pelkästään lentämiselle.

Purjelento on hieno harrastus, joka vie lentäjän sananmukaisesti linnuntielle. Hinauksen jälkeen tulee hiljaisuus ja matka jatkuu aurinkovoimalla. Lentoaika ja -matka riippuu monesta asiasta, mutta minusta päätekijä purjelennon onnistumisessa on lentäjä. Itse olen vielä ns. kentän kiertäjä, mutta ehkä joskus, kun kokemusta ja uskallusta tulee lisää, voin matkalentoakin yrittää. 
Jokainen lento on ollut hyvä lento, vaikka kesto olisi ollutkin vain 15min. 


Poissa hmv

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Ilmailun aloittaminen
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2020, 22:48:22 »
"Mihin kannattaisi hakea kun asuu Espoossa / Leppävaarassa?"
Koska kirjoitit asuvasi Espoon Leppävaarassa niin suosittelen sinua katsomaan ainakin Nummelan lentokentällä toimivan Cumulus ry;:n sivuja (https://cumulusry.fi) koska Nummelan Lentokenttä lienee lähinnä sinua sijaitseva lentokenttä jolla harrastetaan aktiivisesti purjelentoa. Omalla autolla Leppävaarasta ajaa Nummelan lentokentälle noin 35 minuutissa.
https://cumulusry.fi/saapuminen-kentalle/
Webbisivujen yläreunan valikoista löytyy vastauksia moniin esittämiisi kysymyksiisi harrastamisen kustannuksista mutta tässä joitakin omakohtaisia muistoaja vuosien takaa. Purjelentokurssin hinta on tainnut perinteisesti ollut samaa luokkaa kuin henkilöauton AB ajokortin hinta autokoulussa ajettuna. Muistaakseni kun en ole pitkään aikaan katsonut mitä AB kortti nykyään maksaa mutta Purjelennon peruskurssin vuoden 2020 hinta näkyy olevan tuolla sivulla https://cumulusry.fi/hinnasto/. Tuon kurssimaksun lisäksi lupakirjan hankkimisessa lisäkustannuksia tulee ilmailulääkärintarkastuksesta (noin 200 euroa?) sekä viranomaismaksuja Trafille lupakirjan kirjoittamisesta (noin 150 euroa?). Kannattaa kysellä tarkemmin Cumuluksen verkkosivujen kautta niiltä jotka tietävät ja muistavat paremmin, heitin nuo muistikivani medikaalin ja lupakirjan kirjoittamiskustanuksista ihan lonkalta parin vuoden takaisten muistikuvien pohjalta, mutta kaverit kerhossa tietävä paremmin jos otat yhteyttä kerhon koulutusorganisaation noiden verkkosivujen kautta.
Harrastuksen jatkuessa lupakirjan jälkeen kustannukset muodostuvat lähinnä hinauslipuista, joiden vuoden 2020 hinta a 35 euroa löytyy samalta Cumuluksen verkkosivulta kuin tuo peruskurssin kurssin hintakin, sekä kerholle maksettavista lentomaksuista kerhon purjelentokaluston käytöstä, sekä tietysti bensa- tams matkakustannuksista kotoa kentälle. Cumuluksen 2020 lentomaksut näkyvät verkkosivujen ylävalikosta valitsemalla "Lentotoiminta" ja valitsemalla sen alasvetovalikosta kohdan "Lentomaksut",  Bensakuluihin kentälle vaikuttaa lähinnä se miten kaukana valitsemastaan lentokerhosta/lentokentästä kukin asuu, paljonko kunkin oma auto kuluttaa l/100km, sekä siitä miten monta kertaa kesässä ajaa edestakaisen matkan kodin ja kentän välillä.

Hannu Vormisto
Lentokenttäpummi

 

Powered by EzPortal