Kirjoittaja Aihe: Ajoitus autobensalle  (Luettu 995 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matti Kuosmanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 81
  • Oikea nimi: Matti Kuosmanen
Ajoitus autobensalle
« : Heinäkuu 19, 2020, 12:23:32 »
O-320:n sytytysennakko lekobensalle on 25 astetta ennen ykk.

Onko ennakkoa tarve muuttaa, jos jatkuvasti lennetään autobensalla?
--matti
Matti Kuosmanen

Poissa Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 608
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2020, 15:21:33 »
Kuuntele moottoriasi, se on edellytys moottorilentoon. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja onhan sulla tuossa kaksi manua ;)
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa Pekka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 82
  • Oikea nimi: Pekka Aatolainen
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2020, 15:35:33 »
Mitähän tarkoitit:
"onhan sulla tuossa kaksi manua"
Eri ajoitusko manuille ?


Poissa jkettu

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2020, 06:14:27 »
En ole aiheeseen perehtynyt, mutta STC:ssä (tai alkuperäisessä TCDS:ssä, jos STC ei asiaan vaikuta) mainitaan huolloissa kaytettävä manuaalirevisio ja sieltä löytyy käytettävä ennakko.

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #4 : Heinäkuu 22, 2020, 20:56:56 »
Onko sillä, että autobensan syttymisherkkyys on hitaanpaa mitään vaikutusta.

Poissa Antsu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 115
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #5 : Heinäkuu 24, 2020, 16:03:52 »
Lycomingin STC:ssä ei ainakaan sanota mitään, että autobensalle olisi eri sytytysennakko. Me lennettiin aiemmalla Cessnan moottorilla 3000h 70% autobensalla ilman mitään ongelmia. Uusi moottori, jolla ajettu vain lekobensalla hajosi noin 500h kohdalla korjauskelvottomaksi. No, bensalla tuskin oli tähän syytä, mutta kuitenkin :)

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #6 : Heinäkuu 24, 2020, 20:44:26 »
Tulee mieleen, aiheuttaako hitaampi syttyminen , myöhästyneen sytytyksen ja samalla tehon häviön.

Poissa Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 608
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2020, 08:29:11 »
Hommaa varten tekisin nalkutuksenkuunteluluurit, ohjeet löytyy hakukoneella ja sen jälkeen toista magneettoa aikaisemmalle aste pari kerrallaan ja koelennolle. Jos nalkuttelee pahasti, sillä toisella pääsee ainakin onnettomuuspaikalle alkuperäisajoituksella. Varsinkin ropelista heitettävät kannattaa käynnistää alkuperäisajoituksella, tai lähellä sitä olevalla, mutta voimaa ja hyötysuhdetta niistä saa jostain ihan muualta. Kuten kirjoitin, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Alatulppiahan se ei enää autobensalla karstoittele, joten sinne lisää varovasti ja nalkutuksen löytyessä aste pari vähemmäksi.
Niin ja saahan nykyisin hienoja läppärillä säädettäviä sytkiä, sellainen toisen manun tilalle jos molempiin pelottaa asentaa.
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2020, 10:30:54 »
Kyllä nakuttelu loppuu, kun tarpeeksi kauan kuuntelee. Eikös se ole moottorin tuho..

Poissa Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 608
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #9 : Heinäkuu 25, 2020, 12:41:42 »
Kyllä nakuttelu loppuu, kun tarpeeksi kauan kuuntelee. Eikös se ole moottorin tuho..

Jos osaaminen on tuota tasoa, kannattaa ajaa vain tyyppihyväksytyillä.
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #10 : Heinäkuu 25, 2020, 14:20:37 »
Ei näillä moottorien säädöillä ole väliä onko experimental tai tyyppikoneen nokalla.

Poissa Lauri

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 63
    • http://www.multi.fi/kik/grumman
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #11 : Heinäkuu 30, 2020, 21:31:27 »
Ei sitä tarvitse muuttaa. Mun kone oli eka joka hyväksyttiin autopensalle pitkän taistelun jälkeen, oli kolmet luvat ja missään ei ollut ennakon muutoksista puhetta. Pari kymmentä vuotta jo lennettu autoipensalla. Seuraava kone joka sai luvat oli OH-CKL johon hain sitten. Sitten tuli perässä muut :-) Eo oo paljoa enää tulppia tarvinnut vaihtaa, kaikki pysyy puhtaana...
Lauri

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Ajoitus autobensalle
« Vastaus #12 : Heinäkuu 31, 2020, 00:02:59 »
STC ei anna huolto-ohjeita. Parasta noudattaa moottorin arvokilvessä olevia asteita. Mutta teoriassa.

 

Powered by EzPortal