Kirjoittaja Aihe: Experttimentalkoneen jatko elo  (Luettu 1522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Experttimentalkoneen jatko elo
« : Toukokuu 06, 2020, 11:44:19 »
Vieraillessani Mid Antlantik Air Museumissa 2002 siellä oli seinälle vedettynä Varieze ja Sonerai. Molemmat rakentajiensa lahjoittamina, sillä ehdolla että niillä ei enää lennetä. Aluksi vaikuttaa tyhmältä tuhlaukselta moinen, ainakin metallikone Sonerain kohdalla, mutta edelleen mietittynä onko sittenkään näin. Onhan näitä Exp. koneen kauppoja ollut missä uusi omistaja on kaputoinut heti siirtolennolla tai pian sen jälkeen.
Ostetaan kannuspyöräkone ilman kannuspyöräkokemusta jne. teknisistä jutuista puhumattakaan. Uusi omistaja saattaa olla herrasmies joka ei ole niin kovin kätevä kasistään tai tietäväinen tekniikasta tiivisteistä alkaen. Tähän tulee periaatteessa avuksi se että pitää olla olemassa tämä hyväksytty huoltoorganisaatio, mutta onko sekään foolproof, ainakaan jos konetta käyttää useampi. Vanhaan aikaan maaseudulla ei vanhaa hevosta enää myyty maailmalle kulkemaan vaan pidettiin lemmikkinä tai haudattiin. Myös hiukankin erikoisemman Exp. koneen kohdalla tuo olisi toimintatapa, tai se pitäisi tehdä osin uusiksi että monimutkaisemmat erityispiirteet poistuvat. Tämä juttu kumpuaa siitä kun ensikesän flyinnit on peruttu ja vakuutuuskin päättyy 31.05. eikä uutta vakuutusyhtiötä ole vielä tiedossa. Myyntiin ei taida uskaltaa Lercheä laittaa, löytyneeköhän Suomesta riittävän älykästä henkilöä (toista) että sillä osaisi turvallisesti operoida.

Poissa Renekaattori

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2020, 20:24:43 »
Terve Martti!
Mitäs pyydät Lerchestä. Kannuspyörä kokemusta on,ultrasta mopusta ja purtsikasta....

Poissa Timo Hyvönen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 103
  • Oikea nimi: Timo Hyvönen
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2020, 00:42:17 »
Kuhmon fly iniä ei ole peruutettu, odotellaan linjausten tarkennuksia. Muita syitä myydä voi tietenkin arvioida. 
Vakuutuksia kannattaa kokeilla visicover.com tai SIL-kumppani HDI Nordic. 

t. Timo
Lentoon!

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2020, 14:05:52 »
Pieteetillä tehty tyylikäs posliinisulakerasia, jopa ledit rakennettu kertomaan jos sulake palanut, menee pieneen tilaan. Kuitenkin hieman vanhahtavan oloinen. Ostin parin Cessnan verran lentokonesulakkeita, mutta vievät paljon tilaa. On myös olemassa sulake katkaisijoita jossa molemmat hommat hoituu kerralla esim Potter&Brumfelt, säästyy tilaa ja johtoa. Mutta  koska koneen on tehnyt joku muu en saa tehdä siihen mitään muutoksia joten vanhat perkeet luodaan takaisin, just gidding. Kuvassa oikealla sicherungshaltereita 14 ja 5 Amp.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2020, 23:16:59 »
Pottier&Brumfield W 31

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #5 : Kesäkuu 02, 2020, 19:32:22 »
RV-12:ssa on sulakkeet hyvin esillä. Lattasulakkeet ledillä.
https://s28490.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/05/best-practice-electrical-02.jpg


Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2020, 19:52:38 »
Kovasti kauniit labelit ja taustat noissa RV.n sähköissä, onko teetetty tarratulostimella  vai kitin mukana tullutta. Kuvassa mopun sähköpaneeli, katkaisijat ja sulakkeet samassa tapissa, merkkivalot turhaa vanhaa hapatusta, itse paneli vanhan koulun ajoilta.Tekstit on toteutettu halvimmalla mahdollisella tavalla, paperiprintin teksti leikattu ja liimattu ja päälle läpinäkyvää pakkausteippiä. Nykyisin omistan jo Dymokirjoittimen.  Itse en asenna enää muita kuin lentokoneeseen tarkoitettuja sulakekatkaisijoita.

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2020, 18:25:03 »
Vaikka Tycon katkaisija on ollut käytössä 2-moottorisissa Cessnoissa ja Bonanzassa, niin on siinä ollut omat ongelmansa.
https://ad.easa.europa.eu/ad/CE-13-22

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Experttimentalkoneen jatko elo
« Vastaus #9 : Kesäkuu 06, 2020, 21:12:42 »
Tuo on hyvää tietoa, ei ole syytä asentaa käytettyjä joiden sykleistä ei ole tietoa ja mekaanisen päävirtakytkimen käyttö oltava ehdoton. Käytösäni merkkiä Airpax mutta voidaan ajatella häiriömahdollisuuksien olevan samaa luokkaa.

 

Powered by EzPortal