Vieraillessani Mid Antlantik Air Museumissa 2002 siellä oli seinälle vedettynä Varieze ja Sonerai. Molemmat rakentajiensa lahjoittamina, sillä ehdolla että niillä ei enää lennetä. Aluksi vaikuttaa tyhmältä tuhlaukselta moinen, ainakin metallikone Sonerain kohdalla, mutta edelleen mietittynä onko sittenkään näin. Onhan näitä Exp. koneen kauppoja ollut missä uusi omistaja on kaputoinut heti siirtolennolla tai pian sen jälkeen.
Ostetaan kannuspyöräkone ilman kannuspyöräkokemusta jne. teknisistä jutuista puhumattakaan. Uusi omistaja saattaa olla herrasmies joka ei ole niin kovin kätevä kasistään tai tietäväinen tekniikasta tiivisteistä alkaen. Tähän tulee periaatteessa avuksi se että pitää olla olemassa tämä hyväksytty huoltoorganisaatio, mutta onko sekään foolproof, ainakaan jos konetta käyttää useampi. Vanhaan aikaan maaseudulla ei vanhaa hevosta enää myyty maailmalle kulkemaan vaan pidettiin lemmikkinä tai haudattiin. Myös hiukankin erikoisemman Exp. koneen kohdalla tuo olisi toimintatapa, tai se pitäisi tehdä osin uusiksi että monimutkaisemmat erityispiirteet poistuvat. Tämä juttu kumpuaa siitä kun ensikesän flyinnit on peruttu ja vakuutuuskin päättyy 31.05. eikä uutta vakuutusyhtiötä ole vielä tiedossa. Myyntiin ei taida uskaltaa Lercheä laittaa, löytyneeköhän Suomesta riittävän älykästä henkilöä (toista) että sillä osaisi turvallisesti operoida.