Ilmanohjaus

Aloittaja Martti Mattila, maaliskuu 25, 2020, 14:05:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Ilmajäähdytteisen lentomoottorin jäähdytyksen idea on että kaikki sisäänmenoaukoista mennyt ilma hivelee moottorin jäähdytettäviä pintoja eikä sitä ilmaa päästetä karkuun tennispallon tai edes marmorikuulan kokoisista vuotoreijistä. Yksi tiivistyspinta on ilmanohjauslevyjen (baflings) ja moottoripeiton välinen tiiveys. Jonkun verran olen tätä ilmanohjauspellitystä tehnyt ja jäänyt kaipaamaan sellaista kumitiivisteprofiilia mikä menisi ilmanohjauspellin reunan ympäri ja siitä sitten lähtisi kumilipare tiivistämään alumiinilevyn ja konepeiton väliä, antaen samalla pehmeän kosketuspinnan. Tällaista profiilia ei tuttut kauppamme tarjonneet. Sattumalta Saksan Ebay tarjosi haaveilemaani profiilia hakusanalla reunan suojanauha= kantenschytz. Kokonaiskorkeus 54mm. eli hieman liiankin leveää mutta sitä voi kaventaa ja liparetta ohentaa lamellilaikalla. Tiedän että A. Spruce myy silikonikumilevyä tuohon hommaan, mutta se pitää niitata pellin kylkeen, tämä pysyy itsestään, tosin päät kannattaa kiinnittää. Eli tällaista mä olen aina halunnut mutta en ole uskaltanut kysyä. Valokuvattu ulkona, vaimo kielsi tuomasta sisälle koronan takia.

Martti Mattila

Kuva.

Markus Hatakka

Mikähän tuossa materiaalissa on lämmönkestävyys?

Martti Mattila

Tein pikatestin kuumailmapuhaltimella ja laserosoitin lämpömittarilla (halpoja), 240 C. liehuvin lipuin mutta 270 -280 ast. savuaa ja hiiltyy erkaantuvat aineet palavat. Kelpaa mulle, koneesta tulee lähtö kun saappaanpohjat alkavat sulaa. Ei ole termoelastomeeri, eli alkaisi sulamaan lämmitettäessä.

vetu

Huomenta!
Etralta on löytynyt ontelotiivistettä huulella varustettuna. Se on tarkoitettu auton ja työkoneiden oventiivisteeksi.
Lämmönkestosta ei tietoa, mutta hyvin toiminut VW moottoriasennuksessa 20v
vetu

Martti Mattila

Sieltä ETRAstahan minäkin mutta silloin aiemmin en löytänyt kun katsoin vain tiivisteprofiileja, mutta siellä reunasuojanauhoissa ne on, tuo leveämpi ja kapeampi 27mm. kokonaiskorkeudella.
Mielenkiintoista että osa on palosuojattuja toiset ei, molempien materiaali EPDM. Valitettavasti juuri nämä liparekumit ovat ei palosuojattuja. Tämmöistä tavaraa ostin neljäkymmentävuotta sitten Etran edeltäjästä Etolasta tuohon hommaan. Kuten kuvasta näkyy sitä on vieläkin jälellä.

vetu

Hei taas!
oli toisenlaista tiivistettä mitä tarkoitin. siinä on kiinnitysura valmiina ja huuli alkaa ontelon toiselta puolelta. ontelo on n.10mm ja hyvin pehmeä.
valitettavasti ei ole kuvaa.
vetu

vetu

Tarkennus edelliseen:
kyseessä on reunasuojanauha, josta on monta eri versiota Etran luettelossa.
vetu

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod