Forum > Experimental

Moottori Lerche

(1/3) > >>

Lintunen:
Tervehdys !

Olisiko jollakin tietoa Moottori Lerchen lento-ominaisuuksista ?

Lähinnä kiinnostaa miten kone toimii termiikki lennossa ilman moottoria ?

Onko näitä vielä lentokuntoisena jossakin ?

Ym. Ym. ?

P. O4o 5799o4o / Janne

Matti Kuosmanen:
Kokemusta koneesta on parinsadan tunnin verran. Hauska kone paikallislentoihin, mutta suoritusarvot heikot vaikkapa ultraan verrattuna. Matkalentonopeus satasen tienoilla.
Ei sillä purjelentoa voi kunnolla lentää, koska Lerchen suoritusarvot purjekoneena ovat huonot. Moottorin sammuttaminen ilmassa vaatisi sähköstartin, jota ei yleenä painosyistä ole.
Mutta maisemien ihailuun paikallislennoilla ja matkaseikkailuihin 100 km säteellä kentästä se on hauska peli.

Martti Mattila:
Viisitoista lentotuntia vielä niin neljäsataatuntia poikki MotoLerchellä, kolmella eri yksilöllä joista nyt ajovuorossa oleva on tiukasti lentokelpoinen ja laillinen. Kaikissa Lercheissäni on sähköstartti, termiikkilentoa lensin eniten 212X llä. siinä oli huonoin nousukyky ja itse olin vielä nuori. En kuitenkaan sammuttanut moottoria vaan pidin tyhjäkäynnillä tinttilennossa, lennonjohto hieman ihmetteli kun pyysin muutosta lentosuunnitelmaan, lentoaikaan tunti lisää ja toimintaaikaan 45 min, "tuleeko sulle sinne bensaa jostakin, vai kuinka toimintaaika voi kasvaa" kysyi hän. Eli vehkeellä pysyi ilmassa ilmaiseksi, mutta matkalentoa purjekoneena en yrittänyt. Matkanopeus hyvällä moottorilla eli 1600 cc.tai yli on 120 kmh. mikä on suurin sallittu puuskanopeus. Max tyynessä 150 kmh. mihin pääsee täydellä kaasulla hyvällä potkurilla. Meno silloin ei ole miellyttävää korvalle, viidentoistaasteen pakkasella matkanopeus 140kmh. Yli 4m/s. tuulilla matkalennot turhauttavia, joku voi nähdä maasta että kone ei juuri liiku. En tällä hetkellä nauti tinttiryskeestä ja pieni huoli kuusikymppisten siipien kestävyydestäkin painaa mieltä. Voisin luopua tästä katsastetusta tai siitä mikä kaipaa uusia jättöreunoja ja verhousta, vielä jäisi se yksi mihin itelläni rakennuslupa.

Martti Mattila:
Kaiken kaikkiaan Pentti Alanne teki suuren ilmailutyön suunnitellessaan Motolerchen, nyt niitä on keskieuroopassakin, onkohan se suomalaisen esimerkin innoittamaa. Motolercheillä on lennetty tuhansia tunteja ja ne tunnit tulivat tarpeeseen köyhässä maassamme. Motolerche on miellyttävä perhekone, perheen eli pienen talkooporukan voimat riittävät puretun koneen osien siirtelyyn. Mutta on siinä huonotkin puolensa, hidas matkanopeus tulikin jo mainituksi, ohjaamo ahdas, istuma asento vähemmän mukava. Sehän on koulupurjekoneen opettajan penkki ja koululennot on ehkä oletettu olevan lyhyitä, jolloin mukavuus ei ole ollut tärkeää.
Ehkä on jopa oletettu että huonosti istuva ärsyyntynyt opettaja on vihaisempi ja saa oppilaan panemaan parastaan. Huono puoli yksityisomistuksessa on myös iso kärkiväli, 13 metriä. Kerhojen lentokonehalleissa joudut pitämään konetta perimmäisenä, eli muu kalusto ulos ennen kuin saat Lerchesi ulos. Tässä kolmentoistametrin kärkiväli on epämukavuustekijä. Raumalaisilla oli Moottorilerche kerhokoneena, talvisin ennenvanhaan läheinen mererenlahti jäätyi kaupungin lentokentäksi ja kerholaiset lensivät viikonloppuisin vuorotellen puolen tunnin keikkaa suksikoneena. Nyt nuo hetket ovat muistoja ja katoavat kuin kyyneleet sateessa.

Lintunen:
Kiitokset tiedoista.
Näin tuossa eilen ihan livenä tuo Lerchen ja olihan "iso" kone...
Nyt on paljon tietoa tästä kone mallista ja melkein kaikki koneet joita Suomessa on tehty listattuna.
Ei pois suljettu vaihtoehto, mutta pitää vielä mietiskellä. Ajatukset vaihtelee MoPu / Ultra välillä. 
Kummassakin omat hyvät / huonot puolet.
KIITOS ! 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod