O-320 käyntiajan jatkotarkastus

Aloittaja Matti Kuosmanen, elokuu 21, 2019, 11:48:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Matti Kuosmanen

Hupsista,
käyntiaika loppui Lycoming O-320:stä.
Löytyykö keneltäkään jatkoaikatarkistusohjetta?
--matti
Matti Kuosmanen


Matti Kuosmanen

Joo, tuo on kyllä tuttua. Ajattelin vain, jos jollain olisi ollut käytännössä koeteltu lista tehtävistä toimenpiteistä.
Jos sellaista ei löydy, niin tuon M1-5:n mukaan saa kyllä jonkinlaisen version koottua.
--matti
Matti Kuosmanen


Martti Mattila

Tuon Kanadalaisten Cylinder leak testin on kyllä kuvaillut joku putkimies eikä Lentokonemekaanikko. Putkimiehenä tein vuototestejä tuolla tavalla, paineilmaa verkostoon ja saippuavedellä päältäpäin liitoksiin, kuplinta kertoi vuodot. Autoasentajana ja oman ilma alukseni huoltovastaavana teen sylinterin ohivuototestin Ohivuotomittarilla Prucen nimike Differential Cylinder Pressure Tester 12-01015. Mitattavan sylinterin mäntä on puristustahdin yläkuolokohdassa, jolloin potkuri pitää olla todella lukittu(miehen kiinnipito riittää jos mäntä todella yläkuolokohdassa, muuten tapahtuu..) sylinteriin johdetaan tämä 80psi.n paine ja kaksoismittareiden lukemien paineet luetaan. Painemittareiden välissä on pieni reikä josta paineilma pääsee läpi toisen painemittarin lukemaan paineeseen.
Eli sylinterin hukkavuotoa verrataan tämän pienen reiän ns. orifis reiän virtausnopeuteen. Jos on venttiilivuotoa tai sylinteri/mäntä ohivuotoa runsaasti, jälkimmäisen painemittarin lukema on huomattavasti alempi kuin paineilman syöttöpuolen (suply air) paine. Niissä moottoreissa joilla itse lennän tämä reikä on 1mm. Isompitilavuuksisten lentomoottorien mittauksessa käytetään suurempaa reikää. Tästä ollut hyvä juttu Sport Aviation lehdessä ja kyseisen mittalaitteen teko ohje, joilla mitoilla minäkin itselleni tuon istrumentin tein. Jo se että Kanadalainen oli huolissaan jos alakuolokohtaan asetettu mäntä pyrkii liikkumaan paineistettaessa, kertoo jo kirjoittajan teknillisistä "lahjoista". Tuo mittareiden paine ero lasketaan prosentteiksi ja laillistetulta Aircraft Poverplant mekaanikolta voi kysyä maksimi hyväksytyn ohivuodon.
Toinen erittäin tärkeä toimenpide on poroskooppi eli endoskooppi tutkimus, palotiloihin voi syntyä halkeamia eli poreita esimerkiksi venttiiliistukoiden väliin ja myöhemmin aiheuttaa venttiiliistukkarenkaan irtoamisen alumiinikannesta. Sanovat että vaara on pieni esim.VW. moottorissa, mutta oletan että kaikki sylinterinkannet on vaihdettu, mistä tällainen vika löytyy.
Plus varmasti monta muuta juttua jonka laillistettu A/P mekaniikko tietää. Kannattaa kääntyä sellaisen puoleen.
Itse lennän auton moottorin voimalla(kuplavolkkari) ja kiitos Trafille että se ottaa Autonasentajan ammattipätevyyden kelpoisuutena.
Tuo saippuavesijuttu on kyllä niin Hiteckiä että.

Matti Kuosmanen

Paljonko öljynkulutus saa olla maksimissaan O-320:ssä?
Muistaakseni se oli aika suuri luku.
--matti
Matti Kuosmanen

Markus Hatakka

Lycomingin kaava suurimman sallitun öljynkulutuksen laskentaan 0.006 x BHP x 4 ÷ 7.4 = Qt./Hr. Koskee kaikkia Lycomingin mäntämoottoreita (pl. pystyasennukset). Lähteenä tiedolle valmistajan Service Instruction 1427C.

Jos oikein laskin, tulisi tuosta 160hp moottorille reilut puoli quarttia tunnissa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod