Päätettiin tuossa noin kuukausi sitten kaverini Jarkon kanssa, että mennäänpäs kerhon Grob 109a (Roope) koneella kokeilemaan miten lento Visbyn kentälle onnistuisi. Koitti sitten perjantaipäivä, jolle lähtö oli suunniteltu mutta kuten arvata saattaa niin luonto oli päättänyt toisin. siirrettiin sitten lähtö suosiolla lauantaille (6.7.2019) jolle oli luvattu huomattavasti parempaa säätä. Lauantai valkeni ja lupaukset pitivät paikkansa, plaani sisään ja taivaalle noustiin 10:30 paikallista aikaa.
Reitti oli kutakuinkin suora reitti EFNU – PISOX – ALAMI - ESSV. Oltiin päätetty nousta lentopinnalle 90, jonne päästiinkin juuri ennen FIR rajaa, meidän Roope kun ei ole ehkä se kaikkein nopein kiipijä mutta urhoollisesti Limbachin kaikki 80 hevosta nokassa laukkasi ja kohdekorkeus saavutettiin. Olihan se hienoa ilmoittaa ”Sweden Control, OH-646 abeam ALAMI at Flightlevel 90”. Tehokkaammalla koneella tuo nyt ei ole mikään saavutus mutta meidän Roopelle se nyt vaan on.
Menoreissu menikin ilman mitään ongelmia ja 2h 30min lennon jälkeen Roopen tassut kosketti Visbyn ruohokentän pintaa. Visbyssä tosiaan on ruohokenttä (28-10) joka on ihan asfalttikentän 03:en päässä. Vinkkinä että sinne ruohokentälle pääsee hyvin, vaikka olisin hieman vilkkaampaa matkustajaliikennettä sillä varsinaisella asfalttibaanalla.
Ajeltiin sitten lauantaipäivä ja katseltiin nähtävyyksiä, Gotlanti on hieno paikka, suosittelen lämpimästi. Vuokra-autolla tuli ajeltua hieman yli 300 km pitkin saarta ja käytiin katsomassa mm. Bungen kenttä missä sattui juuri tuohon aikaan olemaan Fly-in. Tultiin sinne hieman myöhässä koska suurin osa koneista oli jo lähtenyt mutta oli siellä muutama kiinnostava yksilö jäljellä. mm osa suomalaista sotilasilmailuhistoriaa, joka on saanut jatkoelämän ruotsissa.
Sunnuntai-aamu sitten koitti sateisena ja synkkänä mutta luvassa oli parannusta. Ja aamiaisen jälkeen näytti jo huomattavan paljon paremmalta. Ajettiin takaisin Visbyn kentälle ja luovutettiin pois vuokra-auto ja tehtiin lentosuunnitelma aro.lfv.se sivulla. Tuo on muuten helppokäyttöinen ja hyvä eikä tarvitse soittaa perään koska ennen ilmoitusta teet tilin sivustolle, jonka nimissä toimit. Aktivointipäätös tulee SMS:llä. Aktivointipäätös tulikin nopeasti ja suunnattiin kohti konetta. Tankkaaminen oli jo suoritettu edellisenä päivänä.
Plani oli laitettu alkamaan klo: 16:00 paikallista aikaa ja silloin myös päästiin ilmaan. Pilvikorkeus oli noin 2000 jalkaa mutta kun pääsi saaren päältä meren päälle niin myös pilvet häipyivät. Siinä sitten noustiin taas lentopinnalle 90 ja sinne päästiinkin jopa hieman ennen FIR rajaa.
Ennen lähtöä Visbyn ystävällinen lennonjohtaja oli varoittanut meitä jo tiedossa olevista SIGMET:stä jossa mainittiin että eteläsuomessa oli aika vilkasta CB aktiviteettiä. Lähestyessämme Suomen rannikkoa niin tämä tieto vahvistui. noin 40km ennen Hangon kaupunkia oli jättimäinen sade ja ukkosalue sitten parkkeerannut itsensä. Lähdetiin pudottamaan korkeutta, että päästäisiin katsomaan näkyvyyttä pilvimassan alle. Käytiin kurkkimassa, mutta sinne ei vaan ollut asiaa. Jos jotain näitten vuosin aikana on oppinut, niin se on kunnioittamaan säätä, siinä vaan jää ihmispoloinen aina toiseksi, joten ei kannata lähteä uhmaamaan.
Käännyttiin 160 astetta oikealle ja tähdättiin nokka kohti meidän varakenttää joka tällä kertaa oli EEKE eli Kuresaare. Sinne oli hienoa säätä ja kuresaareen on muutenkin aina hieno tulla, ystävällinen palvelu ja muutenkin hienot puitteet. Tällä kertaa saatiin oikein kyyti lennonjohtajalta hotelliin ilman mitään korvausta, sanoi vaan että onnelliset pilotit ovat heille tärkeä asia. Suosittelen lämpimästi myös Kuresaarta kohteena, todella hieno pikku rantakylä, jossa hyvä ruokapaikkoja ja paljon huokeita hotelleja sekä linna mikä todellakin on vierailun arvoinen.
Seuraavana aamuna herättiin kaatosateeseen, joka onneksi kuitenkin osoittautui paikalliseksi kuuroksi, sää parantuikin nopeasti ja kun oltiin katsottu kaikki mahdolliset kanavat läpi mistä säätietoa vaan saa (tähän kuului viestejä kavereille, että ottaisivat kuvia reitin varrelta suomen puolelta) niin tehtiin lentosuunnitelma ja päästiin taivaalle 10:10 paikallista aikaa. Hieman oli matalaa keliä eestin rannikolla mutta sitten nousi hyvin ja suomen päällä päästiin jo lentämään ruhtinaallisen 2500 jalan korkeudessa.
Miten se nyt meni… ”Onko kiire vai mennäänkö lentokoneella?”, ”Lentäen olisit jo perillä” jne…
Ohessa hieman kuvamateriaalia reissusta ja tässä alhaalla vielä timelapse video lennosta ESSV - EEKE