Kirjoittaja Aihe: Dynon EFIS-D100  (Luettu 3625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Dynon EFIS-D100
« : Lokakuu 17, 2005, 16:52:42 »
Dynonilta tuli uusi malli:
http://www.dynondevelopment.com/docs/D100Announcement.html


Uudessa on 7 tuuman (laajakuva)-näyttö ja 854x480 resoluutio.

Hinta ei ole edellistä isompi. Samalla hinnalla ei saa vielä montaa mekaanista instrumenttia, sähköinen
keinohorisontti + remote kompassi yms. jo melkein yksinään menee samaan hintaan.

Hinta 2390 dollaria (euroissa jonkin verran vähemmän).

Poissa Tuomas Kuosmanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 182
Re: Dynon EFIS-D100
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2005, 18:42:50 »
Mutta mitä tuohon hintaan saa? Tuo itse vehjehän on vain näyttö johon tulee sensoribokseja kiinni, kuuluvatko nekin hintaan?

//Tuomas

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Re: Dynon EFIS-D100
« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2005, 21:02:14 »
Vakiopaketista puuttuu AOA probe, temperature probe, wiring harness, akku, encoder converter transponderille.
Niistä tulee lisähintaa muutama satanen. Näissä on tämmöinen "hidden cost" tyypillisesti.
Tosin pelkällä laitteella pääsee jo alkuun, tuleehan siinä tällä kertaa vakiona mukana mm. tuo gyro remote compass.

Dynonissa ei ole erillistä anturiboksia vaan kaikki on integroitu tuohon näyttölaitteen perään. Tämä siis toisin kuin
Bluemountainin systeemeissä tai tässä yhdessä eurooppalaisessa EFIS-valmistajassa joka myy 2000 euroon näyttölaitetta,
mutta anturiboksi onkin 2000 lisää. Dynonissa ei siis ole erillistä anturiboksia.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2005, 21:10:12 kirjoittanut Karoliina Salminen »

Poissa Tuomas Kuosmanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 182
Re: Dynon EFIS-D100
« Vastaus #3 : Lokakuu 17, 2005, 22:05:30 »
Joo, mutta ei toi nyt sinänsä kovin kummoinen laite ole ainakaan tuon kuvan perusteella - eri juttu sit jos se osaa muutakin kuin tuon perusnäytön. Se, että mittarien näytöt vain esitellään suht samassa muodossa LCD-näytöllä ei tee siitä mitenkään oleellisesti parempaa, ainoa ero on että kun sähköt hajoaa, menetetään sitten kaikki kerralla :) Ei sillä että hyrrämittarit olisivat ikuisia nekään.

Eri asia on sitten esim. Sandellin HSI tai esim. se Garminin G1000 tai Avidynen vastaava, missä on paljon enemmän informaatiota. Mutta niiden valmistajilla on oikeasti sitten iso iso haaste saada se data esitettyä selkeästi ja järkevällä tavalla..

//Tuomas

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Re: Dynon EFIS-D100
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2005, 12:59:59 »
Sellainen toki olisi todella hieno jossa olisi HSI samassa.

Tuo LCD voisi olla vähän paremmin luettavissa kuin keinohorisontti skannauksen kannalta, koska
horisontti on näkökentässä laajempi eikä vaan pieni pallo.

Suurin etu kuitenkin on että
- Dynonilla voi korvata palloperusmittarit, saada ne tyylikkäässä paketissa, joka ei edes ole kallis suhteessa
palloperusmittarien hintoihin yhteensä mitkä se korvaa. Backuppina pitäisin perusmittareista kuitenkin ehkä nopeus ja korkeusmittarin lisäksi perinteisinä,
ne ovat kuitenkin aika tärkeät silloinkin jos sähköt häviää.

Olisihan se hienoa jos se korvaisi nav/com:in kanssa, mutta BlueMountainAvionics EFIS One, joka sen tekee, maksaa sitten jo 15000 USD mikä
ainakin tuntuu aika hirmuiselta summalta tietoteknisestä vempaimesta, joka periaatteessa on vaan tietokone + softaa + anturiboksi. Ja hinnasta
huolimatta siinä ei ole stämppelin stämppeliä.

Jos itse olisin EFIS:iä tekemässä (en vielä ainakaan toistaiseksi ole aloittanut), siihen varmasti tulisi myös nav/com/kaikki mikä dynonissa on+GPS.
Läheden kuitenkin nyt siltä pohjalta että saisi ekaksi nyt tuon OFP:n teko-ohjelman tuolle Nokia 770:lle tehdyksi. UI menee ainakin uusiksi
nyt kun olen uudelleenmiettinyt miten sen pitäisi toimia ja ottaen huomioon että sen pitää toimia lennon aikana interaktiivisesti ja siihen on
pakko pystyä koneen heiluessa syöttämään informaatiota. Uusin ajatus kuitenkin on, eli kun ei ole GPS:ää käytössä (ainakaan vielä sen kanssa), niin
voisi olla vaikka niin että käyttäjä valitsisi reittipisteet, esim. lentokenttä-ilmoittautumispiste-ndb-vor-vor-ilmoittautumispiste-lentokenttä ja
softa laskisi koordinaateista ja ennalta konfiguroiduista lentokoneen nopeusparametreista sekä automaattisesti hakemastaan säätiedosta
estimoidut ajat kullekin legille, automaattisesti kertoisi magneetisuunnat, majakkojen taajuudet matkalla, majakat voisi kuitata jolloin siirtyisi
seuraavan välin tietojen ilmoittamiseen + laskisi käytetyn ajan + vielä kuluvan estimoidun ajan + korjaisi estimaattia dynaamisesti sen mukaan miten
on lennetty jne. Olisi aika rälee softa meinaan. Miten kauan kestäisikään sitten tehdä OFP? N. 30 sekuntia jos softa olisi kivasti suunniteltu :)
Ans kattoo nyt mitä tuosta kehittyy, voi olla että siitä tulee aluksi paljon suppeampi ja vähemmän kätevä.

 

Powered by EzPortal