Forum > Experimental

Kokeusmittarin anoreidikoe

(1/1)

Martti Mattila:
Missä mahdetaan nykyisin tehdä edullisin korkeusmittarin aneroidikoe, itse onnistun aina maksamaan tuplahinnan, kun jälkeenpäin kuuntelen muiden kertomia hintoja. Toinen kysymys, matala mittaritaulu olisi Motolerchessäni ideaali, mutta eräänkin pienihalkaisijaisen korkeusmittarin takana lukee; "Ei lentokone tai purjelentokone käyttöön" kahdella ulkomaan kielellä. Saako sitä käyttää Exp. koneessa. Ymmärrän että hilavitkuttimessa mikä saa olla koottu kodinkonekorjaamon ja laivatelakan romujassikka tavaroista, mutta millä kuitenkin lennetään vatvotussa ilmatilassa, pitää olla kalibroitu korkeumittari.

Aki Suokas:
Korkeusmittarin pitää olla tarkoitukseensa sopivia.
Toimintasäännöt (NCO.IDE.A.120) edellyttävät että koneessa pitää pystyä kertomaan mikä on painekorkeus.  Ts ei edellytetä varsinaisesti korkeusmittaria.
Ja lentosäännöt ei kerro tarkkuutta millä porrastukset pitää pystyä säilyttämään.
NCO vaatimuksen täyttämiseksi QNH asetus pitää pystyä asettamaan, koska painekorkeus on siihen sidottu.
Eli sinä päätät aika pitkälle mitä koneesesi asennat.


teacdance:
Vieläkö ultrissa saa olla metri versio korkeusmittarista? Meillä apollossa semmoinen ja anoreidikoe olisi ajankohtainen eli meneekö vielä läpi

Aki Suokas:
Vastaus helppo, voi olla.  

Perustelu mutkikas.
Ultria koskee EASA:n lentotoiminta-asetuksen liite  NCO.  Joka on määrätty olemaan voimassa kansallisella  määräyksellä OPS M2-11. Pelkästään itse asetus!  Tuon määräyksen "Soveltamisala" kohdassa on muuten tekstiä, joka ohittaisi EU asetukset, joten siinä kohtaa on pätemätöntä tekstiä.

NCO+ OPSM2-11 koonti löytyy http://www.hooteehoo.org/contentfi.html  
ja hae sieltä kohdasta SELKOKIELTÄ   NCO(A,L1).
Jossa tavallisien koneiden korkeusmittarista sanotaan että (NCO.IDE.A.120) pitää olla laite, joka mittaa ja ilmoittaa barometristä korkeutta.
Sitä on sitten täydennetty määräys kohdalla AMC1 NCO.IDE.A.120(a)(3)&NCO.IDE.A.125(a)(3) , joka edellyttää jalka-asteikkoa.

Mutta Traficomin tulkinnan mukaan AMC/GM kohdat eivät koske Liite-1 lentokoneita (niin se myös lukee sen OPS M2-11 alussa, vain asetus laitettu voimaan, ei EASA:n päätöstä, jossa olisi ne AMCt).  Joten jalkamittari ei ole tarpeen L1 koneilla, asetus kun ei täsmennä mikä yksikkö pitää olla.

Pääsääntöisesti AMC/GM kohdat on lievennyksiä, vaan ei tässä kohden. AMC täsmentää että pitää olla jalka-asteikko.
Esim se edellinen AMC joka on kelloja koskeva; EASA koneille rannekello kelpaa, mutta Liite1 koneille kun tuo AMC ei ole voimassa, kello pitää olla kiinteä asenteinen, rannekello ei käy.

Purjekoneissa noudatetaan SAO asetusta, joka sallii metrimittarin suoraan. Mutta TMG moput noudattaa NCO:ta, joten niissä taas pitää olla jalkamittari.

teacdance:
Ok eli metrillä mennään kiitos 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod