Kirjoittaja Aihe: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.  (Luettu 23402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« : Joulukuu 22, 2016, 16:27:32 »
Uusia AIR-sarjan ilmailumääräyksiä


Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on antanut 20.12.2016 määräykset
-       AIR M1-5, Ilmailuvälineiden huoltotoiminta-, lentokelpoisuuden hallinta- ja muutostyövaatimukset ja
-       AIR M5-10, Ultrakevyiden ilma-alusten lentokelpoisuus, valmistus ja rekisteröinti.
Määräykset tulevat voimaan 22.12.2016.
 
Ilma-alusten ja niiden varusteiden huoltotoiminnasta on säädetty lukuisissa määräyksissä vuosikymmenten varrella sangen seikkaperäisesti ja osin ristiriitaisesti.


Huoltotoimintaan liittyvä sääntely on nyt ensi kertaa koottu yhteen määräykseen AIR M1-5.  Sen kanssa yhtä aikaa päivitetään myös niin sanottu ns. ultramääräys AIR M5-10.


Katso:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/4584/uusia_air-sarjan_ilmailumaarayksia
AIR M1-5: 
http://www.trafi.fi/filebank/a/1482245710/6fddbba8fd466df89f892d0b90cc64f5/23470-AIR_M1-5_ns__huoltopakettimaarays_fi.pdf
AIR M5-10:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1482245710/d3fda9afdb5b96b69db97eac71435440/23469-AIR_M5-10_2016_fi.pdf
   
 
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2016, 21:24:06 »
Huomasin että  mukana on UL-Helikopteri (tosin outo MTOW).  Onko nyt olemassa vai onko tulossa UPL-H?

Poissa Markku Koivurova

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2016, 23:26:31 »
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

d) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen tai -helikopterin tai vesilentokoneen tai -helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtö-massaa koskevat rajoitukset;

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #3 : Joulukuu 23, 2016, 09:11:15 »
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Sehän tarkoittaa että määräykseen on kopioitu suoraan EASA perusasetuksen 216/2008 liite II suomennoksen kirjaimet.  Olisi toki toivottaa että tuo hyvin kryptinen lause olisi edes selvennetty.

Kohta vertaillen

216/2008 englanniksi
(iv) 495 kg for an amphibian or floatplane/helicopter two-seater, provided that, where operating both as a floatplane/helicopter and as a land plane/helicopter, it falls below both MTOM limits, as appropriate;
216/2008 virallinen ruotsinnos
iv)   495 kg för tvåsitsiga amfibie- eller sjöflygplan/amfibie- eller sjöhelikoptrar, förutsatt att planet/helikoptern vid användning både som sjöflygplan/sjöhelikopter och som landflygplan/landhelikopter håller sig under båda de tillämpliga MTOM-gränserna, eller
216/2008 virallinen suomennos
iv) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
AIR M5-10 kohta
d) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen tai -helikopterin tai vesilentokoneen tai -helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;


Tai ei se ihan tarkkaan ole kopioitu, kauttaviivoja korvattu "tai" sanoilla.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #4 : Joulukuu 23, 2016, 11:21:05 »
Käytännössä tämä pykälä herkästi poistaa sellaiset ultrat kuten SeaMax plus kellukekoneet jossa on kellukkeiden lisäksi on pyörät.  Vaihtoehtoisesti niistä tulee käytännössa yksipaikkaiset.
Tunuu hassulta että kun vedestä lähtee painolla 495kg et pääse laskeutumaan maalentopaikalle koska olet ylipainoinen. Vai olenko tulkinnut väärin?

Poissa LauriT

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 93
  • Oikea nimi: Lauri Tarkkonen
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #5 : Joulukuu 24, 2016, 14:55:31 »
Jos lähdet vedestä maksimipainoilla 495 kg, mutta käytät 45 kg polttoaineesta, niin voinet laskeutua maahan 450 kg painolla?   Vai onko määräys tulkittava niin, että jos edes aiot laskeutua maahan, niin silloin on pysyttävä koko ajan 450 kg alapuolella?

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #6 : Joulukuu 25, 2016, 00:04:16 »
Tarkoittanee että laskeudut tyhjällä tankilla.  Ultrissa kun on yleensä 60L tankit. 60L x 0,72 = 43,2kg. 
Merkillinen sääntö.  En osaa tulkita mitä siinä haetaan.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #7 : Joulukuu 25, 2016, 12:31:33 »
Itse kyllä tulkitsisin tuon niin että jos on Amfibio, niin tuo 495kg on aina voimassa. Jos taas on mahdollisuus käyttää samaa konetta pelkästään kellukkeilla tai pelkästään pyörillä niin se on alitettava kulloiselle käytössä olevan konfiguraatiolle vaaditut massarajat

Mutta aika huonosti muotoiltu lause, kaikilla kielillä. Ei pitäisi koskaan olla tulkitsemisen tarvetta määräyksissä
Terveisin
Tom Arppe

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #8 : Joulukuu 25, 2016, 13:00:28 »
Kyllä tässä selvästi mainitaan amfibio. Jos kone voidaan vuorotellen varustaa pyörillä tai kellukkeilla kilot muuttuvat sen mukaan.  Nyt on kuitenkin niin että löytyy kellukekoneita jossa kellukkeet avat pyörävaruseiset. Eli kun lasketaan pyörät alas ja laskeudutaan maakentälle kone on 450-säännöissä ja kun lähtiessä nostetään pyörät kone on 495-säännöissä????

216/2008 virallinen suomennos
iv) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #9 : Joulukuu 25, 2016, 13:19:43 »
Kyllähän kone on amfibio riippumatta siitä onko:
1. Kellukkeet ja pyörät kellukkeissa
2. Rungolleen veteen laskeutuva ja pyörät rungossa

Jos on mahdollisuus laskeutua sekä veteen että maalle niin kyseessä siis amfibio, riippumatta siitä missä ne pyörät tai kellukkeet sijaitsee
Terveisin
Tom Arppe

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #10 : Joulukuu 25, 2016, 14:34:23 »
Tottakai hyväksyn tämän amfibio määritelmän.  AIR M5-10 määräyksen tulkitseminen on kuitenkin hankala.

Poissa Rupeli

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #11 : Joulukuu 25, 2016, 21:28:19 »
Kyllä tässä selvästi mainitaan amfibio. Jos kone voidaan vuorotellen varustaa pyörillä tai kellukkeilla kilot muuttuvat sen mukaan.  Nyt on kuitenkin niin että löytyy kellukekoneita jossa kellukkeet avat pyörävaruseiset. Eli kun lasketaan pyörät alas ja laskeudutaan maakentälle kone on 450-säännöissä ja kun lähtiessä nostetään pyörät kone on 495-säännöissä????

216/2008 virallinen suomennos
iv) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;

Olisko kuitenkin näin: Laskeutumisen esim. lentokentälle voi kuitenkin suorittaa vaikka kone onkin yli maalentokoneen painorajojen koska on lähdetty vedestä. Määräyksessähän puhutaan vain maksimilentoonlähtömassasta. Mutta sitten kun lähdetään vaikka takaisin kotijärvelle niin mahdollinen matkustaja on jätettävä kentälle tai muuten kevennettävä konetta jotta pysytään maalentokoneen painoissa.

Mutta mitenkäs sitten kun on kyseessä koulutus/tyyppikoulutus johon sisältyy läpilaskuja myös pyörillä maakentille ja MTOM ylittyy?

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #12 : Joulukuu 25, 2016, 23:09:47 »
Oikeastaan ei mitään ongelmia. potkaisaan matkustaja pellolle ennen laskuumista maakentälle.

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #13 : Joulukuu 31, 2016, 23:10:34 »
Oikeastaan ei mitään ongelmia. potkaisaan matkustaja pellolle ennen laskuumista maakentälle.

Kannattaisiko ennen matkustajan poistoa katsoa mitä koneen alle on asennettu, kuitattu ja mitä maksimi massoista lukee hyväksytyssä lento-ohjekirjan vesilentoliitteessä. ;-)
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #14 : Tammikuu 01, 2017, 22:10:12 »
d)
495 k
Oikeastaan ei mitään ongelmia. potkaisaan matkustaja pellolle ennen laskuumista maakentälle.

Kannattaisiko ennen matkustajan poistoa katsoa mitä koneen alle on asennettu, kuitattu ja mitä maksimi massoista lukee hyväksytyssä lento-ohjekirjan vesilentoliitteessä. ;-)


Ultran lentoohjekirja, mikäli ymmrän oikein, ei tarvitse olla hyväksytty.  AIR M5-10  5.1.  Joten jos lentoohjekirjassa lukee 495kg amfibiolle se ohittaa  AIR M 5-10  1.2 d)  -kohdan.  
 ........se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;

Tämä osa ei aukee minulle.  Voisiko joku vääntää rautalangasta.

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #15 : Tammikuu 01, 2017, 22:12:34 »
Äskeisen viestin lainaus meni sekaisin.  Tämä osa ei kuulunut lainaukseen:
Ultran lentoohjekirja, mikäli ymmrän oikein, ei tarvitse olla hyväksytty.  AIR M5-10  5.1.  Joten jos lentoohjekirjassa lukee 495kg amfibiolle se ohittaa  AIR M 5-10  1.2 d)  -kohdan.  
 ........se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;

Tämä osa ei aukee minulle.  Voisiko joku vääntää rautalangasta.

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #16 : Tammikuu 02, 2017, 10:08:36 »
Äskeisen viestin lainaus meni sekaisin.  Tämä osa ei kuulunut lainaukseen:
Ultran lentoohjekirja, mikäli ymmrän oikein, ei tarvitse olla hyväksytty.  AIR M5-10  5.1.  Joten jos lentoohjekirjassa lukee 495kg amfibiolle se ohittaa  AIR M 5-10  1.2 d)  -kohdan.  
 ........se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;

Katso:

5 LENTO-OHJEKIRJA
5.1 UL-ilma-alukselta ei vaadita ilmailuviranomaisen hyväksymää lentokäsikirjaa. Tämän sijaan UL-ilma-aluksella on oltava suomen-, ruotsin- tai englanninkielinen lento-ohjekirja, josta käy ilmi UL-ilma-aluksen turvalliseen käsittelyyn vaadittavat tiedot, kuormausohjeet, toiminta- ja käyttörajoitukset, lentokoneen, helikopterin tai autogy-ron mahdolliset erityisominaisuudet ja tarkastusohjeet ennen lentoa tehtävää tarkastusta varten. Lento-ohjekirjan tyyppitietojen sekä toiminta ja käyttörajoitusten on vastattava UL-ilma-aluksen tyyppitietoja ja koelentokertomusta. Lento-ohjekirjaa ei vaadita ohjekirjan laatimiseen liittyvillä koelennoilla.

Eli: Lentokäsikirja ja lento-ohjekirja ovat vaatimustasoltaan ja hyväksynnältään hyvin eritasoisia asiakirjoja.
Ilmailuviranomaisen tarkastamaa ja hyväksymää lentokäsikirjaa ei ultrilta vaadita, sen sijaa on ultralla oltava valmistajan laatima lento-ohjekirja, joka tarkastetaan ja hyväksytään tyyppitarkastuksen (kaupallisesti valmistetut/valmistusmaan ilmailuviranomainen/Trafi) tai lentokelpoisuustarkastuksessa (harrasterakenteiset/Trafi).

Katso myös:
8 TYYPPITODISTUS

8.1 Tapaukset, joissa tyyppitodistus vaaditaan
Tyyppitodistus vaaditaan kaupallisesti valmistetuille UL-ilma-aluksille sekä kaupallisesti valmis-tettuina rakennussarjoina myytäville UL-ilma-aluksille, jos kyseessä ei ole ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita. Harrasterakenteiselta UL-ilma-alukselta ei vaadita tyyppitodistusta.

8.2 Hakemus
8.2.1 Maahantuojan tai valmistajan on haettava tyyppitodistusta Liikenteen turvallisuusvi-rastosta kirjallisesti ennen ensimmäistä lentokelpoisuustarkastusta. Hakemuksesta on käytävä ilmi UL-ilma-aluksen valmistaja, valmistajan tyyppimerkintä, valmistus-maa ja tiedot maahantuojasta. Hakemukseen on liitettävä seuraavat asiakirjat:
a) valmistusmaan ilmailuviranomaisen tai tämän edustajan myöntämä tyyppitodistus tai vastaava, mikäli tällaista todistusta aiotaan hyödyntää tar-kastuksessa (validointimenettely)
b) selvitys siitä, miten UL-ilma-alus täyttää Suomessa voimassaolevat erityisvaatimukset
c) luettelo käytettävistä lentokelpoisuusvaatimuksista
d) valmistusmaan ilmailuviranomaisen tai tämän edustajan julkaisemat, kyseistä tyyppiä koskevat lentokelpoisuusmääräykset, sekä
e) yhteenveto lujuuslaskelmista ja -kokeista, jos ilma-aluksella ei ole hyväksyttyä tyyppitodistusta.

8.2.2 Koelentojen jälkeen on esitettävä seuraavat asiakirjat:
a) valmistajan laatima lento-ohjekirja liitteineen sekä kohdan 5 mukainen lento-ohjekirja
b) valmistajan laatimat huolto-ohjeet ja -tiedotteet ilma-alukselle, moottorille, laitteille tai varusteille
c) yhteenveto hyväksymiseen liittyvistä koelennoista, ja
d) melumittaustodistus tai vastaavat tiedot sisältävä selvitys.

PS. Muuta vähän tekstin painotusta niin huomaat ettei Trafilla ole ollut tarkoitus muuttaa määritelmää ja käytäntöä muuten kuin EASA asetuksen tekstin mukaiseksi

..... se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;

Kokemusperustaisesti oletan ettei tämä keskustelu varmaankaan lopu tähän, jos jotain on jäänyt tekstistä ja sen muutoksesta epäselväksi niin kysykää tarkempia perusteluja Trafin valmistelua johtaneelta lakimieheltä: [email protected]
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa guy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #17 : Tammikuu 02, 2017, 13:04:57 »
Suurkiitokset selvittelystä.  Sana 'tarvittaessa' on tosi mielenkiintoinen.  Teen kuten ehdotat ja kysyn lakimieheltä :)

Poissa SamiM

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 190
  • Oikea nimi: Sami Mäntyharju
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #18 : Tammikuu 02, 2017, 13:23:39 »
Mitenkä tuo kohta 9.4.2.1 pitäisi ymmärtää? Tarkoittaako se että koulutuskäytössä olevan Rotax 912:n peruskorjausjaksoa on mahdollista jatkaa 2000h ->3000h ja edelleen jatkaa koulutusta, mutta moottorille on tehtävä jatkoaikatarkastus 100h / 2 vuoden välein?

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #19 : Tammikuu 02, 2017, 14:22:41 »
Mitenkä tuo kohta 9.4.2.1 pitäisi ymmärtää? Tarkoittaako se että koulutuskäytössä olevan Rotax 912:n peruskorjausjaksoa on mahdollista jatkaa 2000h ->3000h ja edelleen jatkaa koulutusta, mutta moottorille on tehtävä jatkoaikatarkastus 100h / 2 vuoden välein?
Sitä se AIR M1-5 kohta tarkoittaa että jos b) ja c) kohdat eivät aseta rajoituksia. Eli 2000 tunnin jälkeen jatkoaikatarkastus 100 tunnin tai kahden vuoden jälkeen, kumpi täyttyy ensin ja max jakso peruskoulutus käytössä on 3000 tuntia.
Jos konetta ei tämän jälkeen käytetä peruskoulukseen jaksoa voidaan yksityiskäytössä jatkaa niin kauan kun moottorin kunto siihen antaa mahdollisuuden.
Huomaa kuitenkin että määräys antaa ohjeet kansallisen lentokoneen huollolle (ultrat, harrasterakenteiset, vanhat ilma-alukset jne.).

"9.4.2 Peruskorjausjakson jatkaminen

9.4.2.1 Muussa kuin kaupallisessa ilmakuljetuksessa käytettävän moottorin peruskorjausjaksoa saa jatkaa rajoituksetta, paitsi alla mainituissa tilanteissa seuraavin rajoituksin ja poikkeuksin:

a) Peruslentokoulutuksessa tai lentotyössä käytettävän moottorin peruskorjausjaksoa saa jatkaa enintään 50 prosenttia tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan suosittelemasta tai Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymästä peruskorjausjaksosta.
b) Jos tyyppihyväksynnän haltija tai valmistaja on määritellyt vesilento-, laskuvarjo-hyppytoimintaan, purjelentokoneiden hinaustoimintaan tai näihin verrattavissa olevaan lentotoimintaan liittyviä rajoituksia, ja moottoria käytetään yli 50 prosenttia käyntiajasta tällaiseen toimintaan, tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan suosittelemia käyntiaikajaksoa ei saa ylittää ilman Liikenteen turvallisuusviraston antamaa erillistä hyväksyntää.
c) Tyyppihyväksyntävaltion ilmailuviranomaisen asettamia jakson rajoituksia tai tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan asettamia jakson rajoituksia, jotka toimivaltaisen viranomainen on vahvistanut, moottorille tai sen osille tulee noudattaa."


PS. Peruskoulutuksella tarkoitetaan lupakirjaan tähtäävää koulutusta, ei siis tyyppilentoja, tarkastuslentoja, suksilentokoulutusta, vesilentokoulutusta tai näihin verrattavia koulutuksia jota annetaan ao. lupakirjan haltijalle.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2017, 15:43:55 kirjoittanut Markku Hiedanpää »
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa Markku Koivurova

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
Vs: AIR M1-5 ja AIR M5-10 uusittu.
« Vastaus #20 : Tammikuu 02, 2017, 20:03:22 »

..... se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;


:thumbsup:

 

Powered by EzPortal