Kirjoittaja Aihe: Rotax 912 jatkoaika tarkistus  (Luettu 1159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ailu Magga

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 38
Rotax 912 jatkoaika tarkistus
« : Heinäkuu 16, 2020, 12:48:43 »
Millainen operaatio jatkoaika tarkistus on ?
Mitä kursseja tai mekaanikon lupakirjoja pitää olla, että voi itse tehdä?

Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 66
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Vs: Rotax 912 jatkoaika tarkistus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2020, 16:39:49 »
Kumma että kukaan ei vastaa tähän kyselyyn, luulisi olevan aika relevantti juttu ...

Jatkoaikatarkastus ei tietääkseni ole mikään kovin ihmeellinen mutta se että kuka saa sen tehdä 
taitaakin olla hiukan monimutkaisempaa ...
Lentokonemekaanikolla taitaa automaattisesti olla oikeus suorittaa tarkastus.
Ymmärtääkseni harrastemekaanikkokin voi sen tehdä: Harrastemekaanikon lupakirjan saa Trafilta kunhan on
suorittanut tarpeeksi erilaisia huoltokursseja ja omaa sopivan koulutuspohjan ja osallistuminen huoltotöihin lasketaan plussaksi.
Trafilta varmaankin voi kysellä harrastemekaanikon lupakirjan vaatimuksia tarkemmin.
Liitteessä pitäsi olla näkyvissä mitä jatkoaikatarkastukseen kuuluu.
JOS KIRJOITAN P...AA NIIN KORJATKAA ENEMMÄN TIETÄVÄT KERNAASTI ETTEI MENE MAAILMALLE VÄÄRÄÄ TIETOA.

        EERO


Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 66
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Vs: Rotax 912 jatkoaika tarkistus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 22, 2020, 20:15:08 »
AIR M1-5 on juuri tuo nykyinen "raamattu" ja siellähän sanotaan
"9.4.2.9 Kun kyseessä on yksinkertainen ilma-alus, jolle on myönnetty lupa ilmailuun peruskorjausjakson pidennystarkastuksen saa tehdä myös kohdassa 2.4.3 tarkoitettu omistajahuoltaja. Harrasterakenteisen ilma-aluksen rakentaja saa tehdä moottorin peruskorjausjakson pidennystarkastuksen, jos ilma-aluksen rakennustyön valvoja on tämän hyväksynyt."

Tuo "yksinkertainen ilma-alus" on hauska nimitys, mitähän se oikeastaan tarkoittaa ?
Minä tein oman koneeni (experimental OH-XEE)  moottorille jatkoaikatarkastuksen tuon jälkimmäisen rivin perusteella. Lisäksi minulla on harrastemekaanikon lupakirja
kohdennettuna rakentamaani lentokoneeseen.
Omistaja saa siis tehdä esim. ultraansa jatkoaikatarkastuksen, näin minä sen ymmärrän.

           Eero

Poissa Ailu Magga

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Rotax 912 jatkoaika tarkistus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 27, 2020, 18:36:09 »
AIR M1-5 on juuri tuo nykyinen "raamattu" ja siellähän sanotaan
"9.4.2.9 Kun kyseessä on yksinkertainen ilma-alus, jolle on myönnetty lupa ilmailuun peruskorjausjakson pidennystarkastuksen saa tehdä myös kohdassa 2.4.3 tarkoitettu omistajahuoltaja. Harrasterakenteisen ilma-aluksen rakentaja saa tehdä moottorin peruskorjausjakson pidennystarkastuksen, jos ilma-aluksen rakennustyön valvoja on tämän hyväksynyt."

Tuo "yksinkertainen ilma-alus" on hauska nimitys, mitähän se oikeastaan tarkoittaa ?
Minä tein oman koneeni (experimental OH-XEE)  moottorille jatkoaikatarkastuksen tuon jälkimmäisen rivin perusteella. Lisäksi minulla on harrastemekaanikon lupakirja
kohdennettuna rakentamaani lentokoneeseen.

Omistaja saa siis tehdä esim. ultraansa jatkoaikatarkastuksen, näin minä sen ymmärrän.

           Eero


Eli vissiin omistaja huoltaja saa tehdä sen. Muutenhan tuo on sama kuin vuositarkastuksessa tehvät, lisänä palotilojen tarkistus. Oletko millä tutkinut palotilat ? Endoskoopilla tulpan reiästä?

Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 66
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Vs: Rotax 912 jatkoaika tarkistus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 27, 2020, 20:20:35 »
Juuri noin, endoskoopilla tulpan reiästä.
Voisihan kannet irroittaa niin näkisi paremmin mutta täysin järjetöntä 
jos ohivuotomittaus ei anna siihen pienintäkään aihetta.
      EERO

 

Powered by EzPortal