Me harrasteilmailijat koemme tämänsuuntaisesti, meidän on sisäisen pakon ajamana pitänyt tehdä totta halusta lentää, tai kyvystä ohjata lentokonetta. Surkeimmilla tapauksilla se vielä ilmenee tarpeena tehdä lentokykyisiä härpättimiä tai ainakin kerätä nurkkiin niiden tekemiseen tarvittavia materiaaleja ja hankkia niiden tekemiseen tarvittavia taitoja. Eli lentäminen on pakko, mutta onko pakko lentää juuri nyt tai tänään tai ensi Keskiviikkona. Tämän lentämistapahtuman ajoitus kun on elämän tai kuoleman kysymys. Mahtipontisesti sanottu, mutta niin se on. Koska olen vanha ja muistan paljon onnettomuuksia vuosien varrelta, mieleen tulee monia tapauksia joista voi kysyä, miksi juuri tänään. Meillä kaikilla on elämä, pitää sisällään; työelämän, perheen, koneen varauslistan, lentosään ja raha-asiat. Jotain varmasti unohtui, no ainakin lentovireyteen vaikuttava terveydentila, joka saattaa olla ei paras mahdollinen vaikka lentsun takia. Ja sitten on Myrphy, itse en ole kyydinnyt koskaan matkustajia, koen että juuri sillä kerralla kun esittelisin lentämisen ihmeitä jollekin sivulliselle, Murphy panisi parastaan. Sivullisten sotkeminen lentotapahtumaan luo paineita, mitkä estävät parhaasta mahdollisesta vaihtoehdosta luopumisen eli lennon siirtämisen toiseen ajankohtaan. Muistan yhden kesäviikon noin viidentoistavuoden takaa, uskomattoman upeat lentokelit, näkyvyydet 15 km. Yksi huono päivä, jolloin maahan asti ulottuvia merisumupilviä esiintyi rannikolla, juuri sinä päivänä piti jonkun yrittää Cherokeella Maarianhaminaan, polkupyörä takapenkillä. Hieno kesäpäivä Maarianhaminassa vaihtui kuitenkin maahansyöksyyn mantereella, pilvien takia, seuraavana päivänä taas kauhea cavok. Mutta se on se työ tai perhe, joka määrää milloin saat harrastaa. Pakon tämän vuodatuksen kirjoittamiseen loi tapahtuma jossa henkilö oli luvannut lennättää kahta muuta henkilöä, sahannut Cessnan akun tyhjäksi, sen jälkeen viisitoistaminuuttia armotonta potkurista heittämistä, kunnes Cessna käynnistyi. Ilmeisesti tämä ponnistus oli liikaa, sillä lennätyslennon laskukiidossa pilotti menetti hetkeksi tajuntansa ja kone ajautui lampeen. Voin kuvitella että ilman tällaista lennätys sitoumusta, henkilö olisi voinut panna akun lataukseen ja mennä kotiin tai kahville. Eli vieraskoreus pois ja pelkkä itsekäs lentoturvallisuus tilalle.