Ilmailufoorumi
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Jäikö
aktivointisähköposti
saamatta?
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Etusivu
Foorumi
Galleria
Tarinoita
Tarina ultrakevytaikakauden alkutaipaleilta
Ilmailuviikonloppu vailla vertaa
Hankala siirtolento
Kevyesti meren yli ruotsiin
Ohjeita
Kellukekoolla on merkitystä
Kellukeasennusvaatimukset
Suksiasennus ultrakeveissä ja harrasterakenteisissa lentokoneiss
Tunnusohje
Palveluita
lentopaikat.fi
Tuulikartta
Ilmailukartta
Haku
Kalenteri
Kirjaudu
Rekisteröidy
Ilmailufoorumi
»
Forum
»
Ilmailufoorumi
»
Experimental
»
Lentolaitesuunnittelu
(Valvojat:
Toma
,
jkarjanl
) »
Tulen sammutin
« edellinen
seuraava »
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
Siirry alas
Kirjoittaja
Aihe: Tulen sammutin (Luettu 22330 kertaa)
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
mikko lohi
Aktiivijäsen
Viestejä: 53
Tulen sammutin
«
:
Maaliskuu 26, 2016, 07:36:18 »
Kirjattu
Martti Mattila
Gigaluokan kirjoittelija
Viestejä: 602
Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #1 :
Maaliskuu 28, 2016, 06:15:41 »
Näyttää pätevältä,tahtoo tuollaisen.Mutta sijoittelu koneessa on harkittava tarkkaan,tarpeeton posahdus konetilassa voi sammuttaa moottorin.Kaputin jälkeen ohjaajan ollessa tajuton, tai muuten koneesta poistumis kyvyttömässä kunnossa, moinen pöllähdys on tervetullut, tulen syttymisen jälkeen.Kuitenkin jos onnettomuuspaikalle on levinnyt vaikka 40l. bensiiniä, mokomia mollukoita tarvitaan jo useita.Kylmien tilojen halpaan "springler" suojeluun verraton keksintö,sellaisia ovat kaikki harrastelekohallit.Tulee tekemään putkimiehiä tarpeettomaksi.Ideana varmasti käynyt monenkin mielessä,ainakin minun,mulla on 2 kg.jauhesammutin koneessa,oletan sen laukeavan omine nokkineen jossain vaiheessa tulipaloa.Nyt tietysti kuuluu olla niin, että ilma aluksessa saa käyttää vain lentokoneeseen hyväksyttyä sammutinta, minkä kuuluu olla niin kallis että se jää ostamatta,se on sitä kunnon tekemistä.
Kirjattu
mikko lohi
Aktiivijäsen
Viestejä: 53
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #2 :
Maaliskuu 28, 2016, 09:26:09 »
Jauhesammutin minullakin on ja meinaan putkittaa siitä linjan konehuoneeseen ja tarvittaessa voi käyttää käsisammuttimena.Mitenkähän pienet "teodorantti"sammutuspullot toimis esim. kojetaulupalossa? Jauhe tuhoaa tietty sähkölaiteet ym. mutta tosipaikassa ei haittaa..
Kirjattu
Matti Kuosmanen
Aktiivijäsen
Viestejä: 91
Oikea nimi: Matti Kuosmanen
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #3 :
Maaliskuu 29, 2016, 13:04:52 »
Jos jauhesammuttimen jauhetta imeytyy moottoriin, hioutuu samalla sekin korjauskuntoon.
Kirjattu
--matti
Matti Kuosmanen
Martti Mattila
Gigaluokan kirjoittelija
Viestejä: 602
Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #4 :
Maaliskuu 29, 2016, 19:52:32 »
Tuo moottorihionta onkin mielenkiintoinen aspekti,soodapuhallusta pidetään turvallisena,kvartsihiekkajäämiin verrattuna.Sammutusjauheet on kuulemma ruokasoodaa.Tietysti moottorihionnat on pikku juttu palovammojen vaihtoehtona.
Kirjattu
Pekka
Aktiivijäsen
Viestejä: 87
Oikea nimi: Pekka Aatolainen
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #5 :
Maaliskuu 29, 2016, 21:53:05 »
Miksi ei esim. Halon sammuttimia ? Ei ainakaan olis ongelmia jauhoista tms,
Lainaus Sprucen sivulta :
The FAA recommends and/or requires Halon fire extinguishers on aircraft. H3Rs Halon fire extinguishers are the extinguishers of choice in the aviation industry. They cause no mess or damage, and do not require taking a plane out of service for clean-up; a costly process for both the aircraft owner and insurance carrier. The heat-seeking quality of the Halon gas makes it a superior fire fighting agent.
Kirjattu
Martti Mattila
Gigaluokan kirjoittelija
Viestejä: 602
Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #6 :
Maaliskuu 29, 2016, 22:55:20 »
Halonit kiellettiin Otsoonin syöjinä jo jokin aika sitten,vain militäärit saivat pitää,heitä ei koske umpäristöhuolet.Voip olla että mulla on vanhaa tietoa,jos vaikka ovat kehittäneet uudet Ozoni ystävälliset haloonit.
Kirjattu
ari
Aktiivijäsen
Viestejä: 95
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #7 :
Maaliskuu 29, 2016, 23:26:56 »
Halonit on sallittu ilmailukäytössä ja uusia Halon-sammuttimia saa. Joku aika sitten hankin uuden, samanlaisen, 10v vanhan Halon-pullon tilalle.
Jauhe ei ehkä hio moottoria sisältä, mutta kemialliset reaktiot alkavat jyllätä. Kuten myös kaikki saumat yms. kolot pitää avaamalla puhdistaa jauheesta.
Kirjattu
lamsah
Superkirjoittelija
Viestejä: 148
Oikea nimi: Antti Kääriäinen
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #8 :
Maaliskuu 30, 2016, 02:13:59 »
Tere, haloneita saa lekoihin, siitä löytyy ihan EU-asetus, en muista nyt ulkoa mikä, mutta olen sen lukenut kun piti venäjälle 1 kone myydä pari vuotta sitten. En suosittele jauhesammutinta sen sotkevan/tuhoavan vaikutuksen takia lekoihin lainkaan, jos jotain, niin sitten CO2 sammutin. Halonit on toki kalliita, mutta tehokkaita, kun tuon hapen syrjäyttävät. Mulla ehkä 1 ylim. Halon sammutin, mutta voip olla että ite tarvin, halpa ei ollut kun ostin.
AK
Kirjattu
T: Antti Kääriäinen
Pekka
Aktiivijäsen
Viestejä: 87
Oikea nimi: Pekka Aatolainen
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #9 :
Maaliskuu 30, 2016, 10:03:42 »
Ei se taida Halon syrjäyttää happea, kun olen vielä hengissä. ( on testattu sisätiloissa) Ei ole edes kiire poistua tiloista johon Halon on laukaistu, mutta se CO2 taitaa olla toisin.
Sukellusveneissäkin taidetaan vielä käyttää.
«
Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2016, 10:27:46 kirjoittanut Pekka
»
Kirjattu
Perttirin
Aktiivijäsen
Viestejä: 62
Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #10 :
Maaliskuu 30, 2016, 12:33:57 »
Kyllä minullakin on sellaiset kokemukset sammutusjauheesta, että yhdessä kosteuden kanssa siitä tulee melkoisen syövyttävä koktaili.
Kirjattu
Aki Suokas
Megaluokan kirjoittelija
Viestejä: 542
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #11 :
Huhtikuu 01, 2016, 08:33:47 »
Kyllä halon tai mikä muu tahansa tulensammutin syrjäyttää happea. Siis oman tilavuutensa verran. Halonilla on muuten LD50 arvokin, eli missä koe-eläimistä puolet kuolee. Tosin se on noin 800000 ppm / 30 min. Ja kyllä tuolla pitoisuudella hapen saanti on ihmisellekin ongelma!
Kirjattu
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org
,
www.windcraft.fi
,
www.flynano.com
,
www.eurofox.fi
Seppo Koivisto
Superkirjoittelija
Viestejä: 197
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #12 :
Huhtikuu 02, 2016, 11:30:49 »
80-luvulla kesäharjoittelijana Wärtsilässä sain tehtäväksi hankkia tarjouksia dieselvoimalan (palon)sammutusjärjestelmistä. Muistan hyvin kuinka voimalan teknisessä kuvauksessa kirjoitin, että valittu haloni ei ole tukahduttavaa. Se ilmeisesti perustui siihen, että halonia tarvitaan vähemmän, 5% ilmatilavuudesta. Haloni paitsi jäähdyttää ja syrjäyttää happea, myös reagoi kemiallisesti palotapahtuman kanssa.
http://www.h3rcleanagents.com/support_faq_2.htm
http://www.skybrary.aero/index.php/Halon_Fire_Extinguishers
Kirjattu
lamsah
Superkirjoittelija
Viestejä: 148
Oikea nimi: Antti Kääriäinen
Vs: Tulen sammutin
«
Vastaus #13 :
Huhtikuu 04, 2016, 01:13:12 »
Juu, näin tutkiskelin minäkin. Eli halon kaasu hajoaa palon lämmössä eri kaasuiksi, jotka sitten jotenkin edelleen häiritsevät palotapahtumaa. pitoisuus luokkaa 7% vissiin on riittävä, muttei myrkyllinen
Kirjattu
T: Antti Kääriäinen
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
Siirry ylös
« edellinen
seuraava »
Ilmailufoorumi
»
Forum
»
Ilmailufoorumi
»
Experimental
»
Lentolaitesuunnittelu
(Valvojat:
Toma
,
jkarjanl
) »
Tulen sammutin
Powered by
EzPortal
Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies), jonka lisäksi sivusto saattaa sisältää kolmansien osapuolien evästeitä. Käyttämällä tätä sivustoa hyväksyt näitten evästeiden käytön
OK