Forum > Foorumilaisten projektit

OH-U013 Dragon 150 Microlight

(1/1)

Perttirin:
Kuuluttelin toisessa topiikissa tuon otsikon mukaisen vanhuksen perään ja lopulta eräs foorumin lukija ilmoittautui. Kone löytyi projektikuntoisena Ylläkseltä, johon se oli päätynyt ainakin jonkinlaisessa lentokunnossa, mutta jossakin vaiheessa rullauksessa mennyt kivikkoon ja nokalleen. Hinta oli erittäin harrastajaystävällinen joten kone on nyt pressun alla lumelta suojassa meidän pihassa.
Kone on ainut Suomen ilmailurekisterissä ollut kappale ja paperitkin olivat tallella. Rekisteröintikin on siis mahdollinen sitten joskus...
Tarkoitus on kunnostamisen lomassa keräillä myös jonkinlaista historiikkia koneen vaiheista ja alkua on jo vähän:

JOENSUU 1984-1987

Kone tuli Suomeen uutena rakennussarjana vuonna 1984 alkuvuodesta ja se oli tarkoitettu vetonaulaksi saman vuoden Karjalan Messuille. Koneen rahoitti Pohjois-Karjalan Kauppakamari ja kokoamisen toteutti Joensuun Ilmailukerho. Kone sai nimen Messulintu ja sen ensilento tehtiin Onttolan kentältä  2.6.1984 ja lentäjänä toimi jo edesmennyt Erkki Tuomi. Lentoa edeltävän katsastuksen suoritti tarkastaja Arvo Taupila.
Ensilento sujui vaikeuksitta, vaikka puuskainen tuuli oli melkoinen.
Koelento-ohjelma oli vuorossa ensilennon jälkeen ja sitä suorittamaan Ilmailuhallitus oli hyväksynyt niin ikään Erkki Tuomen.
Tarkoituksena oli messujen aikana, että Tuomi lentää koneella messujen ajan tilapäisenä kenttänä toimivalta Joensuun Raviradalta.
Mainoslentojen jälkeen OH-U013 oli määrä luovuttaa Joensuun Ilmailukerholle.
Tämä tieto on peräisin 3.6.1984 ilmestyneestä Karjalainen-lehdestä.

Lentopäiväkirjasta....
Raviradalta lennettiin 16.6.-20.6  messujen aikana 12 näytöslentoa joiden kestot olivat 10-30min. Kone yöpyi Joensuun lentokentällä.
Nämä messulennot kuuluivat koelento-ohjelmaan. Ennen messuja oli koneelle kertynyt 41 laskua ja lentotunteja 14h 05min..

Messujen jälkeen koneesta irroitettiin potkuri peruskorjausta varten ja kone purettiin muutostöitä varten. Lentotunteja oli tuolloin 22h 25min.
Koelento-ohjelma saatiin ilmeisesti päätökseen ennen remonttia.
Koelentojen aikana lentopäiväkirjassa on merkintöjä pakosarjan ja pakoputken hitsauksista. Myös joitakin viittauksia koelentopöytäkirjaan on, mutta sitä minulla ei ainakaan toistaiseksi ole.

Seuraava lentomerkintä 30.11.1986, jota ennen suoritettiin 60h huolto käyntiajalla 22h.
Koneella lennettiin vielä joitakin harjoitus- ja koululentoja.
Viimeinen lento Joensuussa tehtiin 27.4.1987 ja siitä on merkintä "pakosarja katkesi startissa". Kyseinen koululento kesti 6min ja koneen kokonaislentoaika kirjattiin 24h 30min
Ilma-aluksen päällikkönä toimi koko Joensuun ajan Erkki Tuomi. Hän myös toimi koneen huoltajana.


RAUTAVAARA 1993


Ensimmäinen merkintä uudessa osoitteessa on 4.6.: "kone kasattu, tehty 60h huolto+vuosihuolto, kone todettu niiltä osin lentokuntoiseksi".
Katsastus suoritettu 5.6. ja punnitus 12.6. 1993.

Koelennot, joilla testattiin ohjauslaitteita, moottoria sekä tehtiin potkurin vaihdosta johtuvia suoritusarvotestejä.  Lennot suoritti V Ruokolainen 22.6.-9.8. 

Koneella lennettiin koelentojen lisäksi tyyppi- ja koululentoja jolloin päällikkönä toimi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Jouko Siira.
Lentotunteja Rautavaaralla kertyi 16h 55min ja laskuja 128. Pisin lento kesti 1h 40min.
Koneen kokonaislentoaika ennen siirtolentoa Nurmekseen oli 41h 25min.


NURMES  1993-1995


Jouko Siira lensi koneen kotikentälleen Nurmekseen 21.10. 1993 
Siiran toimesta koneella lennettiin aktiivisesti pääasiassa harjoituslento-nimikkeellä. Lentotunteja kertyi Nurmeksessa 49h 35min ja laskuja 127
Jatkuu....





Yritän keräillä lisää tiedon murusia koneen vaiheista ja kirjailla niitä mahdollisuuksien mukaan tähän topiikkiin.
Jos jollakulla lukijoista on jotakin muistissa kyseisen "messulinnun vaiheista", niin terveisiä voi laittaa ketjuun, yksityisviestillä tai
maililla: pertti.rintamaki at hdcf.fi

Toma:
Voit yrittää saada pääsyä Digitaaliarkistoon: 
http://digi.narc.fi/digi/hak_view.ka?hakid=26947

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod