Forum > Foorumilaisten projektit

HP-16 Purjelentokoneen "entisöinti"

(1/2) > >>

Toma:
Tänään aloitti Cumulus purjelentokerhon "Vintagejaos" työnsä ja tarkoituksena olisi saada kerhon 70 luvulla rakentama HP-16 purkkari taas entiseen loistoonsa. Koska kyseessä on kokometallinen purkkari niin se pitää tietenkin olla kiillotetun metallin värinen, tässä tapauksessa kiillotetun alumiinin värinen.

Tällä hetkellä se on maalattu valkoiseksi ja nyt olisinkin utelias kuulemaan onko arvon foorumilaisilla ollut jotain hyviä kikkoja millä värin saisi nätisti helmeilemään pois. Tänään kokeilin varovasti peräsimeen Nitromors:lla... Kyllähän se lähtee mutta huonosti, monella eurolla ja hitaasti.

Ohessa muutama kuva prosessista.

Pekka:
Mitenkähän olisi soodapuhallus ?

kopterikuski:
Soodapuhallusta en käyttäisi edes autoon, niin paljon ei vettä löydykään että saa jäämät pois lentokoneen niiteistä - mikään ei enää tartu siihen , mitä yrittääkin niin kuplii ja kiehuu, ryppyilee. Keskikuvan muovi tai elmukelmu auttaa paljon nykypäivän maalinpoistoaineissa.  Aircraft Sprucella on väriltään harmaa porakoneeseen tehty erikoisharja, piikit jostain "muovista" joka on tehty nimenomaan alumiinin skrabaukseen.  Työtähän siinä on paljon mutta oikotietä onneen ei ole.

palmi:
Itse olen käyttänyt Solmasterin maalinpoistoainetta ja kuumavesi pesuria ei tartte rehkiä menee 150 siiven maalinpoistossa 2 tuntia. Telalla pintaan 10-15min vaikutus ja eikun pesemään.

Mikko Suokas:
Milloin HP-16 on lentänyt viimeksi?

Kunnostetaanko se lentäväksi, vai onko tarkoitus tehdä pelkkä staattinen näyttelyesine hallin kattoon tms.?

Muistan vielä hämärästi, kun sen rakentamisesta oli useampikin artikkeli Ilmailussa. Puuhamiehen nimi taisi olla Paul Ruponen.

t. Mikko

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod