Kirjoittaja Aihe: tähtimoottoria  (Luettu 6465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 142
  • Oikea nimi: veikko kastila
tähtimoottoria
« : Marraskuu 22, 2015, 05:41:56 »
Tykkäisin tollasesta Renegade Spiritin nokalla:  www.heilemann-sternmotoren.de/

Poissa Tapani Honkanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 178
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: tähtimoottoria
« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2015, 10:43:04 »
Eiköhän tuo liene vähän keskonen kyseisen lentolaitteen voimalaitteeksi. Sitten siellä Heilemanin kotisivuilla oli mielenkiintoisia linkkejä. Vaikkapa viisisylinterinen kaksitahtitähtimoottori. Jotain hyvää sovellettu mutta ongelmia kasapäin. Tähtimoottorin toteutus kaksitahtisena vaatii ensinnäkin mekaanisen ahtimen (ja voidaan käyttää lisäksi turboahdinta), jonka eliminoimiseksi tämä keksijä on lisännyt yhden kiertokankielementin normaalin master/slave-systeemin lisäksi, jolloin voidaan männän alapuolista tilaa käyttää tehokkaana huuhtelupumppuna. Ja vielä yhdet vivut poistamaan ylimääräisen vapausasteen. Siitä huolimatta kiertokanki ei toteuta suoravientivaatimusta, vaan pienehkön säteettäisen  liikkeen hoitaa sinänsä etevä laipparakenne. Kuitenkin ongelma on tuo pääkiertokanki/sivukiertokanki (master/slave) systeemi. Siinä huonon, korkean kiertokankisuhteen R/L takia massaepätasapaino on paha. Minäkin sen huomasin joskus -90 luvun puolivälissä. Muutaman vuoden laiskan ajattelun tuloksena löysin ratkaisun. Hammaspyöräsysteemillä saatiin tärinätön kampikoneisto. Vuonna 1998 viimein sen löysin sen. Tosin se oli keksitty kaksikin kertaa jo ennen minua. Vuonna 1911 oli jo semmoinen tähtimoottori Salmson lentokoneen nokalla ja professori Verkkolakin oli semmoisella saanut patentin Ameriikassa joskus viisikymmeluvun alussa.



 

Powered by EzPortal