Forum > Foorumilaisten projektit

Best Off Nynja

(1/1)

Seppo Koivisto:
Nynja on kehitetty Skyranger-ultrasta. Runko, siivet ja peräsimet kasataan ruuviliitoksin alumiiniputkesta. Runko verhoillaan lasikuitupaneleilla. Siivissä, peräsimissä ja siivekkeissä on kangasverhoilu. Moottoriksi käy Rotax 912 UL ja ULS.

http://www.bestoffaircraft.com/
http://www.flylight.co.uk/skyrangerinformation.html
http://www.bestoffaircraft.com.au/


Ensimmäinen osa rakennussarjasta tuli tehtaalta Ranskasta. Suuressa puulaatikossa on lasikuituosia mm. rungon puolikkaat. Pahvilaatikoista toisessa on renkaat ja jarrut ja toisessa rulla Lexan-levyä ikkunapintoja varten.


Puulaatikon sisältöä, päälimmäisenä renkaan muotosuoja ja siivenkärjet. Oikeassa yläkulmassa näkyy toinen polttoainesäiliöistä. :) Ensimmäiseksi tarvittava lattialevy on tietysti laatikon pohjalla.


Toinen osa rakennussarjasta tuli suoraan alihankkijalta Saksasta. Pitkissä pahvilaatikoissa on metalliosia mm. siipisalot ja -tuet. Laakeassa pahvilaatikossa on valmiit siipipussit ja valmiiksi kootut ja verhoillut peräsimet ja siivekkeet. Lähetyslistassa osien nimet on myös kyrillisillä kirjaimilla, joten luultavasti ainakin osa tavarasta on peräisin Ukrainasta. Ruostumattomasta tehdyissä osissa oli reikien paikat merkitty ritseillä ennen poraamista, tuskin saksalainen niitä käsityönä tekisi. Verhoilut on tehty xlam-kankaalla, jossa pintoihin on laminoitu PET-kalvo, eikä tarvitse maalata.

Seppo Koivisto:

Nynjan rakennusvaiheista tehty video.

Martti Mattila:
Voihan sen päätelineen noinkin kiinnittää,minä en kiinnittäisi.Suksi ja peltolento parempi unohtaa.Vaikka valkoinen
putki onkin varmaan terästä ja kestää väännön,mutta mikä estää telinevarren kiertymisen taaksepäin.

Seppo Koivisto:
Telineessä on valkoinen Y-muotoinen tuki, joka estää kiertymisen.

Seppo Koivisto:

Alumiiniputkiin on yleensä esikoottu tarvittavat korvakkeet ja ruuvit. Valkoiseksi maalatut teräsosat on kääritty valkoiseen paperiin.


Ohjaamokehikko koottuna. Tässä vaiheessa on käytetty tavallisia muttereita, jotka vaihdetaan lopullisen kiristyksen yhteydessä Nyloc-muttereihin. Rakennusohje käskee käyttämään Nylocin lisäksi Loctite 243:a. Aikaa on mennyt noin 30 tuntia, josta suurin osa ihmettelyyn ja kolmen ruuvin pään vaatimien kolojen viilaukseen.


Moottoripukkia täytyy jännittää n. 2 mm, jotta alempien vinotukien ruuvin saa paikalleen. Ilmeisesti tällä yritetään saada vaakaputkille sama taipuma kuin moottori asennetuna.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod