Tulpanhatun vastus

Aloittaja Martti Mattila, heinäkuu 08, 2015, 00:57:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Moi taas,
Tällä kertaa olen siistimässä ja virittämässä TRabandoned moottoria,myös tulpanhatut uusitaan.Laite nauttii kärjettömän
akkusytytyksen jännitteitä,joten tällä kertaa ei tule pahaa vahinkoa jos tekee väärin.Eli kysymys kuuluu:
Onko 5kilo ohmin vastuksesta mikä on tulpanhatussa,haittaa vai hyötyä kipinän laadulle.Jossain sanottiin että kaikki NGK
tulpat jotka tyypiltään ovat B alkuisia tarvitsevat tämän 5K.ohmin vastuksen.Ulkomaankielisessä foorumissa joku sanoi
että vastukset ovat vain radiohäiriöitä vastaan ja sähkövehkeiden toiminta ei sitä tarvitse.Kuinka on teoreetikot,onko kipinä
pitkäkestoisempi kun jännite purkautuu vastuksen läpi.Mitä CDI sytytyksessä sanotaan tulpahattujen vastuksesta.
Joillekin tämä juttu on selvää arkea,kertokaa mitä tiedätte niin saamme muutkin tietää.

Perttirin

Oma arvaukseni on, että vastus nimensä mukaisesti heikentää kipinää.
Jos alunperin on tulpanhatussa ollut vastus, voi sen korvata käyttämällä R-merkinnällä varustettuja tulppia, joissa vastus on sisään rakennettu.
Myös tulpan johdoissa on sellaisia, joissa on jo valmiiksi vastusta.

Tämä menee vähän aiheesta ohi, mutta...
NGK tulpista olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jätän ne mieluummin ostamatta. 
Ainakaan mp-ja jokkiskäytössä eivät kaikkein parhaita ole. Kastumisen ja öljyn kesto on huono ja minulle on sattunut useita pimeitä tulppia jo kaupan hyllystä.
Tuollainen "kaupanpimeä" teettää huomattavan paljon ylimääräistä työtä, ennen kuin keksii, että uusi tulppa onkin viallinen. Yleensä kun lähdetään siitä, että uusi tulppa toimii, purkaa helposti puoli rakkinetta, ennen kuin kokeilee toisella tulpalla, jolla sitten toimii.

Nippon-Densoa olen käyttänyt kaikissa pörisevissä aina kun sellaisia on ollut saatavilla. Edellä kuvattuja ongelmia ei ole ollut.

PeSo

Seuraavassa linkissä on valotettu tulpanhatun ja tulpan vastuksen merkitystä:

http://www.ultralightnews.ca/articles/resistorcapsandplugs.htm

Lyhyesti tekstiä tulkiten: tulpanhatun ja tulpan vastuksen merkitys on sytytyslaitteiden aiheuttamien radiotaajuisten häiriöiden estämisessä.

Tästä aiheesta löytyy netistä juttua yllättävän paljon:

Youtube - NGK resistor spark plug

Google tekstihaku - resistance spark plug cap

Google kuvahaku - resistance spark plug cap

t. Pekka

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod