Forum > Vanhat ilma-alukset

Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950

(1/2) > >>

Konepajamies:
Otsikon mukaisesti Siuntiossa sattui tuolloin lento-onnettomuus . Koneen ohjaaja menehtyi onnettomuudessa, koneen Auster OH-AUB vaurioituessa pahasti.  Koneen romun osti  seuraavana vuonna Pentti Kyrölä kunnostaen sen lentokuntoon. 
Minua kiinnostaa tämän menehtyneen ohjaajan henkilöllisyys!    Oliko hän mahdollisesti lentomestari evp Reino Vilkuna!?  Tämä  silloinen vääpeli Vilkuna yhdessä vääpeli Ax:n kanssa kunnostautui 1932 Laatokalla  ilmavoimien lentäjien pelastusoperaatiossa. Kumpikin palkittiin peräti Harmon-patsaalla tämän johdosta.
Reino Vilkunan tiedän vain kuolleen pienkoneonnettomuudessa sodan jälkeen.Ja sen että onnettomuuskoneessa oli mukana joko hänen sisarensa   tai naispuolinen serkkunsa,joka säilyi hengissä.

Jouni Laukkanen:
Reino Vilkuna oli Lentomestarit -kirjan (Veikko Juurikas) mukaan vielä vuonna 1999 hengissä. Hän oli syntynyt 4.7.1907 Tuusulassa.

Konepajamies:
Ihanko totta!  Vilkunan suku on täältä päin lähtöisin ja siksi henkilö kiinnostaa. Sukuun kuuluva kertoi minulle että Reino Vilkunalle  olisi käynyt  yllä kerrotulla tavalla.   Kertoi myös että se onnettomuudessa henkiin jäänyt naishenkilö toimi pitkään sairaanhoitajana kotikunnassamme.

Jouni Laukkanen:
Nyt sain itseäni varmempaa tietoa. Ohjaajan nimi oli ilmeisesti Helmut Hejfrid ja matkustaja nimeltään Pauri. Tietolähteeni tarkistaa omat muistiinpanonsa, josko sieltä löytyisi syytä miksi Vilkunan kerrotaan muistitietojen mukaan menehtyneen.

Jouni Laukkanen:
No niin... pitää vielä korjata itseäni. OH-AUB:n kaputissa kuollut oli siis Helmut Hejfrid Pauri.

Kuinka ollakaan, 27.7.1953 sattui Pyhärannassa pakkolaskussa onnettomuus, jossa menehtyi muuan Osmo Vilkuna. Kyydissä ollut Vilkunan sisar selvisi hengissä. He olivat S.A.I KZ-II Coupe -tyyppisellä moottorikoneella (OH-KZS) matkalla Vaasasta Turkuun, kun Porin jälkeen ohjaaja eksyi huononevassa säässä ja joutui tekemään pakkolaskun Pyhärannan pitäjän Valkaman kylässä kello 21:45. Ohjaaja oli todennut sisarellensa "nyt se moottori taas reistailee" ja pian sen jälkeen "nyt sitä mennään".

Ohjaaja oli ajanut käytössä olevan polttoainetankin tyhjäksi ja lopuksi sakkauttanut koneen.

Tässä OH-KZS ennen Suomeen tuloaan Ruotsin rekisterissä

Ja tässä kuva kaputtipaikalta

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod