0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Onko sitten relevanttia tehdä vertailua nykyaikaisen, uusinta teknologiaa edustavan 2-tahtisen kilpamoottorin ja vuosikymmeniä vanhan 4-tahtisen Lycosauruksen välillä ja tuomita tämä nykyaikainen 2-tahtinen kilpamoottori vain sen perusteella, että yksi sen teoreettisista tunnusluvuista ei sattunut vastaamaan Dinosauruksen speksejä? Mielestäni ei. Tämä vertailu ei ole missään suhteessa relevantti, eikä se anna vastauksia mihinkään kysymyksiin.
Kaikki on suhteellista ja MEGA R01:n kestoikää rajoitetulla teholla ja kierrosnopeudella ei voida varmasti ennustaa ilman käytännön kokeiluja. Karting-käytössä moottorille sallitaan max 9000 rpm. Tällä kierrosnopeudella männän keskimääräinen nopeus on 25,8 m/s. Moottorin peruskorjausjakso karting-käytössä on 40 h.Mikäli kierrosnopeus rajoitetaan 5400 rpm:ään ja teho 50 hp:hen, on männän keskinopeus 40 % maksimiarvoa pienempi, joten moottorin peruskorjausvälin voisi olettaa kasvavan merkittävästi. Edellä olevan yhteenvedon perusteella pidän mahdollisena, että Mega R01:llä jonka kierrosnopeutta ja tehoa on hieman rajoitettu voisi päästä jopa 500 - 600 tunnin peruskorjausjaksoon.
Moottoreiden elinikä on poikkeuksetta suoraan suhteessa mäntänopeuksiin, ja niistä johtuviin G voimiin.
Otetaampa tähän niistä muutamia tarkasteltavaksi:ROTAX 58265 hp / 6500 rpmD 76 x 64 mmMännän keskinopeus = 13,9 m/sTBO = 300 hHIRTH F2350 hp / 6500 rpmD 72 x 64 mmMännän keskinopeus = 13,9 m/sTBO = 1000 h
Arvoisa 4trade! Jos väittämäsi siitä, että "Moottoreiden elinikä on poikkeuksetta suorassa suhteessa mäntänopeuksiin" pitäisi paikkansa, niin Rotaxin ja Hirthin moottoreiden TBO:n tulisi olla lähellä toisiaan. Ero on kuitenkin niin suuri (yli kolminkertainen), että eroilla mäntien keskinopeuksissa sitä ei voi mitenkään selittää. Ai niin, melkein jo pääsi unohtumaan, että mäntien keskinopeudethan ovat näillä molemmilla moottoreilla pilkulleen yhtäsuuret.
Oma näkemykseni on, että moottoreiden valmistajat voivat vaikuttaa hyvinkin paljon moottoreiden kestoikään jo suunnitteluvaiheessa optimoimalla rakenteet tiettyjen kriteerien mukaisiksi.
Esimerkiksi semmoinen nelitahtinen moottorikelkan moottori kuin Yamaha Phazer 500, maksimi 11000 r/min, isku 53,6 mm.Eikös tälle tule männän keskinopeus 19,56 m/s. Moottori on kaikinpuolin vaativassa käytössä ja kestää oikein huollettuna tuhansia tunteja.Foorumeilta löytyy käyttökokemuksia jotka ovat hyvin myönteisiä. Moottori lienee kohta kymmenen vuotta vanha konstruktio ja tehdään edelleen.Pojoisamerikan vaativilla kelkkamarkkinoilla ei pärjää jos on hiukankin heikkouksia kestävyydessä.Vuodessa valmistetaan enempi kuin esim. Rotax 912 on valmistettu ikinä. Siinä on teknisiä ratkaisuja jotka olisi pitänyt päivittää myös Rotaxiin aikoja sitten.
Kaksi Suzukia on rakenettu Coyoten keulalle.Itse pidän neli pyttyistä parempan,käynti on tasaisempi.
Kahden litran Diesel Subarun vääntö on 1800-3800rpm. sama.Teho tietysti kasvaa kierrosluvun noustessa,siinä on potenttiaalia ilmailumoottoriksi,joku jo varmasti sellaista konetta tekeekin.
Moottoritekniikka menee tällä hetkellä aimo harppauksin eteenpäin, vaikka päinvastaistakin tämän keskusteluketjun sisällä on yritetty todistella. Ihan tavallisten henkilöautojen, moottoripyörien ja moottorikelkkojen moottoreissa on tapahtunut merkittäviä kehitysaskeleita muutamassa vuodessa.Edellä oli hyvä esimerkki Yamahan 4-tahtisista moottorikelkan moottoreista. Lisään tähän vielä yhden esimerkin moottoripyöristä:Triumph Rocket 33-sylinterinen2294 ccmD101,6 x 94,3 mm148 PS / 5750 rpm221 Nm / 2750 rpmMännän keskinopeus 18,1 m/sMännän maksiminopeus 26,9 m/s (kampisuhde huomioituna)Triumphin tekniset tiedotKurkkaus moottorin sisuskaluihinTriumphin moottoria ei voi pitää missään nimessä F1:siin verrattavana kierroskoneena. Moottoripyörienkin kesken vertailtuna tämän koneen kierrosluvut ovat sieltä maltillisimmasta päästä. Isosta iskutilavuudesta (765 ccm/sylinteri) ja pitkästä iskusta johtuen mäntänopeudet ovat keskimääräistä korkeammat. Tästä huolimatta Triumphin konetta pidetään erittäin kestävänä ja onnistuneena konstruktiona.
En sitten malttanut olla kysymättä tuosta keskimääräisestä kiihtyvyydestä, mitä sillä tarkoitetaan? Tietysti sellainenkin arvo kertoo jotakin mutta nähdäkseni maksimikiihtyvyys on oleellisempi ja juuri se aiheuttaa suurimman voiman. Minkä laskutoimituksen tuloksena tuo 290 g:n kiihtvyys saavutetaan.Minä saan 2500 rpm ja viiden tuuman iskunpituudella JA olettamallani 0.33 lamda-arvolla (kammen säde/kiertokangen pituus) maksimikiihtyvyydeksi noin 5782 m/s^2 (590g). Toinen maksimi on alakuolokohdassa noin 2900 m/s^2. Pelkästään kammentapin keskeiskiihtyvyys on luokkaa 4348 m/s^2
Hienoja on kalkyylit,ite en ole mennyt kuin männän keskinopeuksiin,vaikka ymmärrän että max nopeuksia kannattaatarkkailla.Olen haaveillut vesijäähdytteisen autonmoottorin nostamisesta lentokoneen nokalle,ilman alennusvaihteistovoimistelua.Hondan H23 on yllättävän pitkäiskuinen 95mm. silti se tuottaa parhaan väännön 5000rpm.män tietämissäsiellä männän keskinopeus 16m./sek. jää vielä matkaa varmaan tuhorajaan 19m./sek mutta silti turhan kovia nopeuksia.Honda on kyllä sitkeä matalillakin kierroksilla,kertoi eräs tuttavani,joka oli kerran päässyt Hondan kyytiin.Mikä alumiinibloki moottori voisi tulla kysymykseen suoralle vedolle,hinta pitäisi olla alle tonnin.Käyttötunteja en kolmeasataa enempää ehdi lentää,TBO ei merkityksellinen.