Forum > Ultrakevyet

Ultralla ulkomaille?

(1/13) > >>

Hanu:
Tässä kentän reunalla on taas tullut kuulluksi puheita, että Ultra-kevytilmailulaitteilla on
käyty Ruotsissa ja olis käyty Tallinnassakin? Sitä en tiedä, onko jutut totta, mutta
näin puhuvat. Aikanaan Barkabyhynkin oli Ultria menossa?

Onkos tämä oikeasti mahdollista?  Siis ilmailumääräysten/-lakien mukaan?
Ovatko näiden nykyultrien (Star, Ikarus ym.) lentokelpoisuustodistukset voimassa
kansainvälisillä lennoilla (esim. pohjoismaat ja Viro).

Entä vakuutukset? Miten niiden voimassaolo tällaisilla lennoilla? Selvää on
tietenkin myös, että englanninkielinen radiopuhelimenhoitajan todistus
on oltava voimassa.  

Onnistuuko tällainen ulkomaanmatkailu Ultra-lentsikoilla?
Piisaako Ultra- lupakirjassa virtaa näihin reissuihin?

Asia keskustelutti tässä porukkaa, jolla kellään ei tietenkään ollut
ultra-kelpuutusta lupakirjassaan?  Oltiin vähän sitä mieltä, että
tällainen kv-matkailu ei näin suoraltaan olisi OH-U- rekisterissä olevalla
koneella mahdollista? Toistakin mielipidettä löytyi? Kuis on totuus?

Harri

Markku Hiedanpää:

--- Lainaus ---Tässä kentän reunalla on taas tullut kuulluksi puheita, että Ultra-kevytilmailulaitteilla on
käyty Ruotsissa ja olis käyty Tallinnassakin? Sitä en tiedä, onko jutut totta, mutta
näin puhuvat. Aikanaan Barkabyhynkin oli Ultria menossa?

Onkos tämä oikeasti mahdollista?  Siis ilmailumääräysten/-lakien mukaan?
Ovatko näiden nykyultrien (Star, Ikarus ym.) lentokelpoisuustodistukset voimassa
kansainvälisillä lennoilla (esim. pohjoismaat ja Viro).

Entä vakuutukset? Miten niiden voimassaolo tällaisilla lennoilla? Selvää on
tietenkin myös, että englanninkielinen radiopuhelimenhoitajan todistus
on oltava voimassa. 

Onnistuuko tällainen ulkomaanmatkailu Ultra-lentsikoilla?
Piisaako Ultra- lupakirjassa virtaa näihin reissuihin?

Asia keskustelutti tässä porukkaa, jolla kellään ei tietenkään ollut
ultra-kelpuutusta lupakirjassaan?  Oltiin vähän sitä mieltä, että
tällainen kv-matkailu ei näin suoraltaan olisi OH-U- rekisterissä olevalla
koneella mahdollista? Toistakin mielipidettä löytyi? Kuis on totuus?

Harri
--- Lainaus päättyy ---
Niinkuin tuossa toisessa keskustelussa valotin asiaa:
- Ultrakevyen lentokoneen rajoitettu lentokelpoisuustodistus on voimassa vain rekisterivaltion alueella.
- Ultrakevytlentäjän lupakirja on kansallinen ja näinollen se on voimassa vain myöntäjävaltion alueella.
Eli ulkomaille mennessä on ao. maan ilmailuviranomaiselta saatava ao. maassa lentämisella hyväksyntä sekä UL-lentokoneelle että suomessa myönnetylle ultrakevytlentäjän lupakirjalle. Poikkeus on harrasterakennettu ultra jonka rajoitettu lentokelpoisuustodistus on voimassa ECAC:n harrasterakenteisia koskevan sopimuksen perusteella (teksti löytyy AIP:stä), mutta kuitenkin jos lentäjällä on vain suomessa voimassaoleva UL-lupakirja on sillä lentämiseen saatava erillinen lupa.
Eli jos harrasterakennettua ultraa lennetään JAR-PPL lupakirjalla ja eng. radiopuhelimenhoitajan todistuksella erillisiä lupia ei euroopassa lennettäessä tarvita, kaikissa muissa tapauksissa ne on oltava kaikista ylilentomaista.
Vakuutusyhtiöt tarkastavat vakuutusselvittelyn yhteydessä sen onko määräyksiä noudatettu, jos niitä ei ole niin sen peusteella yhtiö voi pienentää korvausta tai jopa kieltäytyä siitä (kts. vakuutusehdot).  

Erich Hartmann:
Luetaanko harrasterakenteisiksi koneiksi esim. Ikarus tai TL Star, vaikka ne olisi ostettu Suomalaiselta maahantuojalta, vai pitääkö kone olla itse kasattu, vaikkaa rak.sarjasta.Nämähän kaupasta hankitut ultrat ovat kuitenkin experimental ultria

Jouni Laukkanen:

--- Lainaus --- Luetaanko harrasterakenteisiksi koneiksi esim. Ikarus tai TL Star, vaikka ne olisi ostettu Suomalaiselta maahantuojalta, vai pitääkö kone olla itse kasattu, vaikkaa rak.sarjasta.Nämähän kaupasta hankitut ultrat ovat kuitenkin experimental ultria
--- Lainaus päättyy ---
Rautalankaa:

- Harrasterakenteinen on nimenomaan itserakennettu. Tallaisen koneen lentäminen ECAC-maihin on siis sallittua. UPL-lupakirjan haltija tarvitsee lupakirjalleen hyväksynnän, PPL-lupakirjan haltija ei.

- Esim. TL-96 Star ja Ikarus C42 eivät ole harrasterakenteisia, vaan ne ovat kaupallisesti valmistettuja, koe- ja harrasteluokan ilma-aluksia, tyyppitodistuksella hyväksyttyjä ultria. Näille koneille vaaditaan aina lupa. Lupakirjojen suhteen sama juttu kuin yllä.

Erich Hartmann:
Muuttuuko tilanne, jos vaikka kasaan TL Starin tai vastaavan rakennussarjasta joka on alle 49% valmis, ja kuitenkin koneelle on saatavissa tyyppitodistus?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod