Tiivisteaine

Aloittaja hannuvir, tammikuu 25, 2017, 18:11:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Nyt pitäisi asentaa FK-9 muovisiin polttoainetankkeihin messinkisten lähtöputkien päähän roskaverkot.
Putket pitää irrottaa asennusta varten, mutta mitä tiivisteainetta laippojen ja tankin väliin laittaisi
että kestää 5% viinabensan?
Ostin Motonetista  tuollaista  http://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/Permatex-Form-A-Gasket-3-tiivisteliima-118ml
mutta testipurkkikokeessa alkaa liueta 5% alkoh. bensassa.  Pienkonebensan kyllä kestää.
Onko ehdotuksia?

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Ilkka R

Tars varmaan kysyä valmistajalta.(sama homma mielessä)  Jospa niiltä saisi , ja pari lähtöä lisää jotta kannuskoneessa saataisiin mahd vesi pois kannus alhaalla.

hannuvir

Vastaus tuli valmistajalta

The use of fuel with ethanol is prohibited. Check attached link.
In any other case you can use sikkaflex 221 (available at car-parts
supplier).


Kindly Regards
Hans-Peter Horlé

Bücker & Funk
B&F Technik Vertriebs GmbH
Design, Certification and Customer Service for FK Aircraft
Anton Dengler Strasse 8
D-67346 Speyer


mutta kun lukee Sikaflexin tuoteselostetta niin ei se kyllä polttoainetankkissa käytettäväksi sovellu


Kemiallinen kestävyys
Sikaflex®-221 kestää pitkäaikai-sesti: vettä, merivettä, kalkkivettä, jätevettä, nestemäisiä pesuaineita, laimeita happoja ja emäksiä. Ly-hytaikaisesti: polttoaineita, mine-raaliöljyjä, kasvi- ja eläinrasvoja ja öljyjä. Ei kestä: happoja, emäksiä, alkoholia ja liuottimia.


ilmankos meidän FKn tankista murusia irtosi polttoaineletkuun, taitaa valmistaja käyttää sitä kuitenkin.




Ilkka R

No nyhän heitti mielenkiintoiseksi. Ja mikähän sitten on korjausohje. Menisiköhän pienellä muutostyöllä jos tekis haponkestävästä osan jossa tankin puolella laippa jossa o rengas tai pari ja ulkopuolella laippa ja mutteri. Suht simppeli tehdä.


hannuvir

Kiitos Pertti
Tuota Hylomaria eilen itsekin googletin.
Teen vielä testipurkkikokeen.

Ilkka R

Terve.
Hylomaria käyttänyt kyllä monessa paikassa, viimeksi moottorin sisällä olevan sähköliittimen tiiivistykseen (ui öljyssä). Bensa puolelle ei oo tullu kokeiltua,  Kerroppa  kokeen tulos. Pullakahvit talvipäivillä  kummallekkin kun homma toimii.. . 

hannuvir

Nyt on ollut Hylomar-testipurkissa kaksi vuorokautta 95 bensaa jossa on nyt 6% etanolia.
Minkäänlaista liukenemista, tiivistekerroksen irtoamista, bensan värjäytymistä ei tapahdu.
Näyttäs siltä että tätä voi käyttää tankin tiivistetarpeisiin.
Ihmetyttää että valmistaja suosittelee  (tai jopa itse käyttää) Sikaflexia joka ei tuoteselosteen
mukaan sovellu kuin lyhytaikaiseen bensan vaikutukseen.
Meillähän tankista irtosi "tiivisteainemuru" ja meni ulostuloputkeen tukkien bensan virtauksen yli 50%.
Kaiken lisäksi oli se tankki jossa on mittarianturi joten olisi ollut moottorin sammuminen mahdollista
kun toinen tankki tyhjeni ja mittari näytti vielä p-ainetta olevan.
Tästä syystä on tarkoitus asentaa verkot imuputken suulle.

Ilkka R

Terve

Hieno juttu.  Tuo valmistajan skaflexin käyttö pikkasen hämmästyttää.  Omalle kohdalle sattui että hämmästelimme tummaa väriä että mistä lähtöisin polttoaineeseen.
  Joteskin oisi muistissa että nuo sormi suodattimet ois luvan ilmailuun  edellytys. mutta varmaan muistan väärin. Kannuskoneessa vedenpoisto tankista on haasteellista pyrstön ollessa alhaalla eli pitäis säilyttää perä pukilla. hi No tankkien huolto kerran vuodessa tuntuu myös hyvältä autobensan kanssa.  Kahvitarjous voimassa. 

Ilkka R

Suomalaisten ultrakevyiden lentokoneiden tarkastuskäsikirja  kohta 977 käsittelee polttoaine järjestelmää.  Siellähän se oli tarvittavan verkkosuodattimen koko. Liekö vielä ohjeistus voimassa, oli vuodelta 2003

hannuvir

Siellähän tuo suodatinvaatimus on
"Polttoainesäiliön jokaisessa imuputkessa on oltava verkkosuodin, jonka pinta-ala on vähintään viisi kertaa imuputken poikkipinta-ala ja silmakoko on n. 1,5-3 mm. "
Eipä tuota ole tyyppitarkastuksessa vaadittu, tietysti on hankalasti todennettavissa.
Nyt pitää löytää sopivaa messinkiverkkoa.

vetu

Huomenta!
siivilän voi tehdä myös kupariptkesta. Pää tukkoon ja poralla pieniä reikiä tarpeeksi.
vetu

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: hannuvir - tammikuu 30, 2017, 08:11:24
Siellähän tuo suodatinvaatimus on
"Polttoainesäiliön jokaisessa imuputkessa on oltava verkkosuodin, jonka pinta-ala on vähintään viisi kertaa imuputken poikkipinta-ala ja silmakoko on n. 1,5-3 mm. "
Eipä tuota ole tyyppitarkastuksessa vaadittu, tietysti on hankalasti todennettavissa.
Nyt pitää löytää sopivaa messinkiverkkoa.
Katso, mm: http://www.autoracing.fi/gb-37-verkkosuodatin-an8
Todennäköisemmin sen puutetta ei ole tyyppitarkastuksessa huomattu, vaatimus on kuitenkin voimassa.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

hannuvir

Nyt on asennettu karkeasuodattimet pa-säiliöihin. Tiivisteaineena Hylomar.
Tässä alkuperäine ulostuloputki, sisäänmeno reikä 4mm mutta ulostulo 3.2mm joten jos jokin tiivisteaine "kökkäre" irtoaa tankista se tukkii tehokkaasti
polttoaineen kulun kuten meille aiemmin kävi.

Tässä karkeasuodin tehtynä kupariputkesta jossa 23kpl 2mm reikiä ja pääty ummessa, sekä alkup. peltiprikka korvattuna tukevammalla.

Tässä suodin paikallaan tankissa

Tässä sitten niitä mahdollisia "roippeita", eli alkuperäistä tiivisteainetta tankin mittaputken liittimestä juuri irtoamassa

Tässä irronnutta tiivisteainetta pöydällä

Tuollaista voi löytyä tankista kun on käytössä nykyinen muutaman prosentin etanolia sisältävä autobensiini.
Kannattaa tutkia tankit niin ei tule yllätyksiä moottorin sammumisen muodossa, koskien FK-9
mutta voi ilmetä muissakin koneissa.

Rupeli

Nätti vekotin. Ei kuitenkaan ole vaadittu verkkosuodin tuollaisena. Saattaa tukkeutua roskista, ensin alimmat reijät sitten seuraavat jne. Eihän tuo lähtö ole tankin alimmassa kohdassa? Kuva viitteellinen.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod