Kaksitahti Rotaxin TBO?

Aloittaja kmarkkuvv, toukokuu 16, 2013, 14:25:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kmarkkuvv


Olen ryhtymässä rupeamaan kaupanteon harkitsemiseen ostaakseni Rotax 447 moottorilla varustettua ilmailuhärpäkettä (ultra)

Kyseinen vehjas viimeksi lentänyt yli viisi vuotta sitten.

Katsoin rotaxin verkkosivuilta että kaikkien kaksitahtirotaksien peruskorjausjakso olisi 300h/5v.

Kymysys kuuluu, millä vaivalla p.o.moottorista saa vielä lentokelpoisen.

(tunteja vasta alle 200)

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Toma

Tuo taitaa vaihdella hyvin paljon varastointiolosuhteista. Miten varastointitoimet on silloin 5v sitten tehty. Jos on vain jätetty niin hommaa voi olla aika lailla, voi olla ruostuneita laakereita y.m. Jos taas on varastoitu tasalämmössä, ja on hyvin öljytty ja joskus käyty hieman pyörittämässä, sekä lisätty öljyjä niin voi päästä huomattavasti halvemmalla tarkistuksella.

Tuo ei taida selvitä kuin aukaisemalla kone tai viedä se aukaistavaksi ja katsoa miten ajan hammas on sitä kohdellut...

Jos et itse meinannut sitä tehdä niin Pertti (Aerotecno) voi varaman antaa noin arvion jos otat yhteyttä
Terveisin
Tom Arppe

kmarkkuvv

Yritän täsmentää kysymystä. onko tuo kalenteriaika relevantti asia peruskorjausjaksossa eli tuleeko tasaisesti lennelty kone pistää täysremonttiin kun viisi vuotta kalenteriaikaa täyttyy vaikka tunnit olisi vielä vajaat?

Kysynys ei siis liity siihen miten moottori on säilytyksestä selvinnyt.

Jos ei ole niin remppaa tulee mutta jos teknisesti ok niin....?

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

4trade

Eikös nuo experimental koneiden moottorit kelpaa tarkastuksen jälkeen, mikäli kone todetaan olevan kunnossa. Ei TBO ole mikään pakkoremppa määritelmä, ei ajassa eikä tunneissa. Moottoreille voi käsittääkseni antaa tarkastuksen jälkeen 100 tuntia lisää niin kauan kun sen kunto vaan kestää. Tuolla voi siis periaatteessa tuupata tuplatunnit mikäli se selviää noista välitarkastuksista.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

jkarjanl

Minulla on omakohtaista kokemusta kahdesta vastaavasta tilanteesta, molemmat 582 -Rotaxeja, seisoneet 5-6 vuotta. Ensimmäistä EI oltu suojavoideltu, vaan omistaja oli vain muutamien kuukausien välein käynyt pyörittelemässä potkuria ettei ihan paikoilleen jämähdä. Oli siis selvää että kalenteriaika oli ummessa. Aerotecno tarkisti sen (eli kalenteriajan nollaus oli muistaakseni termi. Puretaan atomeiksi, mitataan sekä tarkistetaan korroosiot, kasaus ja koekäyttö. Ei ihan ilmaista mutta kannatti jo ihan mielenrauhankin vuoksi) ja se oli ok, lensin sillä 70-80 tuntia ennenkuin myin eteenpäin eikä mitään ongelmaa.

Toinen, nyt keväällä hankkimani Kojootin moottori, oli suojavoideltu huolellisesti vuonna 2006. Jotta suojavoitelu pysäyttäisi kalenteriajan kulumisen niin se pitää uusia vuoden välein, ja tätähän ei oltu tehty. Eli tarkistukseen myös. Kun se avattiin Aerotecnolla niin havaittiin että toisen kiertokangen alapään laakeri oli aivan valmis, jos sillä olisi lentänyt niin olisi tullut muutaman tunnin päästä rautaa kyljestä ulos... Aina ei siis voi voitaa. Itse suojavoitelu oli kyllä aikanaan hyvin tehty ja sen puolesta olisi ollut vieläkin ok. Pienen pähkäilyn jälkeen tilasin uuden puolimoottorin. Onpahan nollatunneilla nyt sitten.

Tarinan opetus on nähdäkseni se että ei ne jaksot ja pakolliset tarkastukset ihan pelkkää byrokratiaa ole, ensimmäisen Kojootin kohdalla olisi hyvin pärjännyt ilman sitä mutta tässä jälkimmäisessä olisi tullut pahimmillaan pakkolasku. Ja toisaalta kun lentää vaimon ja välillä lastenkin kanssa niin kyllä siitä mielenrauhasta ja "papereista" jotain maksaakin.


-Janne

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - toukokuu 16, 2013, 17:48:46
Yritän täsmentää kysymystä. onko tuo kalenteriaika relevantti asia peruskorjausjaksossa eli tuleeko tasaisesti lennelty kone pistää täysremonttiin kun viisi vuotta kalenteriaikaa täyttyy vaikka tunnit olisi vielä vajaat?

Ei täysremonttiin sentään tarvi mennä. Kalenteriaikaa voi jatkaa vuosittaisella tarkastuksella aina vuodeksi kerrallaan. Siitä on vähän epäselvyyttä lähteestä riippuen että kuka sen saa tehdä, eli pitääkö olla mekaanikko vai riittääkö riittävät tiedot, taidot ja välineet hankkinut omistajahuoltaja.

Käytännössähän asiaan vaikuttaa moottorin aikaisempi huolto- ja käyttöhistoria. Jos itse olisin alusta saakka lentänyt tasaisesti vuosittain nuo tunnit niin en varmasti tekisi mitään muuta kuin jatkaisin lentämistä ja huoltamista ja pitäisin silmät auki (En silti yllytä ketään sääntöjen venyttämiseen). Mutta jos ei ole varmaa tietoa koneen historiasta, mahdollisista ylilämpenemisistä, EGT:n ylityksistä ja liian laihoilla seoksilla lentämisestä niin ihan oikeasti kyllä kannattaisi viedä se avattavaksi.

-Janne

masal

Eli ko. moottorille tulisi tehdä ns. jatkoaikatarkastus. Hieman riippuu katsontakannasta ja siitä onko kyseessä harrasterakenteinen ilma-alus vai kaupallisesti valmistettu (tyyppitodistus) lentolaite miten tuon voisi tehdä.
Vielä toistaiseksi harrasterakenteisen tapauksessa voit tehdä tuon jatkoaikatarkastuksen itse (vaikket olisikaan koneen alkuperäinen rakentaja), kunhan tiedät mitä teet.

 Mutta jos kone on kaupallisesti valmistetty (tyyppitodistuksella oleva vekotin), niin sitten menee todennäköisesti mekaanikkohommiksi (ainakin mikäli moottori täytyy purkaa tarkastuksen tekemiseksi) sellaiselle mekaanikolle/korjaamolle jolla on luvat ko. moottoriin (tätä vaihtoehtoa suosittelen mikäli olet yhtään epävarma mitä/miten pitäisi tehdä).

Jatkoaikatarkastuksessa tarkistetaan lähinnä syöpymät, ruosteet ja jotkin mitat kenties, ohivuodot jos mahdollista.
Jos kaikki ok, niin vuosi/100h lisää aikaa (nelitahdeilla ainakin). Jos taasen joudutaan vaihtamaan osia niin menee korjaamisen puolelle... koska tuo jatkoajan myöntäminen ei ole silloin mahdollista ilman korjaamista/osien vaihtoa. Silloin kannattanee tuollaisessa tapauksessa harkita peruskorjausta/uutta myllyä tai vain vaihtaa kuluneet osat ja jatkaa aikaa vanhoilla tunneilla.

Mutta tarkistaa tuo moottori kannattaa jokatapauksessa kuten Jannekin tuossa totesi.

PS. Jatkoaikamoottoreilla on sitten joitakin rajoituksia ainakin koulutuksen suhteen.
Markku Salminen

Martti Mattila

Kun öljykalvo häviää kahden metallikappaleen välistä, alkaa korroosio.Kaksitahtimoottorin kampikammio on mielestäni
turvassa vasta, kun se on täytetty puolilleen öljyllä ja sitten pyöritellään silloin tällöin ja suikutetaan tulpanreijistä
näitä srayöljyjä.Ongelmana vain tietysti on, että kukaan ei tiedä kuinka pitkä seisontajakso tulee olemaan ja nämä
pomminvarmat konservointitoimenpiteet jäävät tekemättä, vaikka jälkeenpäin ajatellen olisivat olleet tosi järkeviä.
Myös kampikammio ylhäällä,sylinterit alaspäin.Tekee kampiakselin suojelusta vaikeaa.Kelkkaropparin pitäjä
kertoi että kauan seinoneet (pari talvea)kelkat,pelittävät hienosti vähän aikaa,sitten laakerit muruina.
Kyllä kaksitahtimoottori on todella altis säilytysvaurioille ja näkeekö sitä korroosiota sieltä kiertokangenlaakerista,
vaikka purkaisikin.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod