Rellun poljinsarana

Aloittaja kopterikuski, maaliskuu 18, 2013, 18:32:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kopterikuski

Renegade Spirit sarjan jalkapolkimet on kiinnitetty lattiavaneriin pianosaranalla jota on älyttömän vaikea tarkastaa sijaintinsa ja rakenteensa vuoksi. Puskaradion uutisissa kerrottiin yhden katkenneen mikä johtuu polkimen rakenteesta. Takapuolinen kulma muodostaa vaneriin vastatessaan kammen joka poikkasee saranan pianolangan.
Tee tiedolla mitäs tykkäät, minä en ala siittä järmäämään.

Markku Koivurova

Minun silmääni tuo näyttää aika keposelta konstruktiolta. Näyttää myös siltä, että tuossa on käytetty ns. peltisaranaa. Noita leko -saranoita on kahta tyyppiä, pellistä prässättyjä ja extruudaamalla (pursottamalla) tehtyjä. Voisin melkein lyödä vetoa, että tuon suunnittelija on valinnut jälkimmäisen mutta joku, joka ei asiaa ole ymmärtänyt, on laittanut sinne ensiksi mainitun. Peltisarana on huomattavasti heppoisempi kuin pursotettu koska pursotetussa silmukka on umpinainen.

Toma

Olet ihan oikeassa Markku...

Tuossa on nimenomaan se ongelma että se ei ole umpinainen vaan pelkästään taivutettu sen pianolangan ympärille. ja jos polkaisee hieman kovempaa niin se taivutus aukeaa ja poljin irtoaa. Umpinainen lekoversio kyllä kestäisi.
Terveisin
Tom Arppe

Markku Koivurova

Ok. Mielestäni, vaikka tuo olisi pursotettua saranaa, ei se täyttäisi vaatimuksia. Polkimen mitoitusvoima on 100 kilon korvilla. Käytännössä tuollaista voimaa ei ikinä tuohon kohdistu mutta vaatimus on vaatimus ;)

Pekka


kopterikuski

Tuota pöytäkuvaa (on the table) kun hetken pähkäilet, hoksaat mistä ja kuinka  se rikkova momentti syntyy. Rakenne on manuaalin mukaan tehty (piano hinge).  Kuulin puskaradion kanavalta 2 että tuosta oli tehty manuaalin mukainen vikailmoitus "laitokselle" n.10v sitten mutta asiaan ei oltu reagoitu mitenkään.  Tässä kohtaa ILMAILUFOORUMI palvelee oikein hyvin - tuomalla esiin ongelmia; vähäisiäkin jotka eivät muutoin näkisi päivänvaloa.

Markku Koivurova

Niin että peltisaranan lisäksi tuosta puuttuu asianmukainen rajoitinkin :o

kopterikuski

1D062512.gif

Hmm, rajoitin, tuon vaijerin kuuluu lähteä taaksepäin kannuspyörään missä se ankkuroituu veneen vanttijouseen.  Oisko se rajoitin sitten tuo kun poljin kanttaa lattiaan.
Polkimen kiinnittämiseen vanerilattiaan veli hopea tarjosi kuvan mukaista rampa mutteria (uusi termi mulle) oikealta nimeltään Pisla lyötimutteri 336.  Puoli tippaa sinistä ruuvilukitetta takaa rauhallisen yöunen.

Markku Koivurova

Joo. Polkimissa (niin kuin kaikissa ohjaimissa) tulee vaatimusten mukaan olla rajoitin, joka estää ylikuormituksen siirtymästä ohjainlinjaan. Tuo kulmaprofiili ei todellakaan toimi tässä tarkoituksessa.

4trade

Lainaus käyttäjältä: Markku - maaliskuu 19, 2013, 18:28:29
Niin että peltisaranan lisäksi tuosta puuttuu asianmukainen rajoitinkin :o

Tuo tekele on tyypillinen esimerkki että tehdään jotain ajattelematta asiaa sen pidemmälle. Kunnollinen rajoitin (sivuperäsimellä) ehkäisee tuon "ongelman" melko tehokkaasti....se liitettynä asianmukaiseen rakenteeseen alkaa olla lentokone laatuinen rakenne.

Tuo on mainio esimerkki siitä, kuinka "ongelma" on syntynyt jo rakennusvaiheessa, ennenkuin keksintö on edes lentänyt ensimmäisen kerran. Rakentajan on syytä hieman puntaroida koneen rakennetta ja järjestelmiä jo rakennusvaiheessa, kaikki mikä tulee rapakon takaa tai sisältyy piirustuksiin, ei automaattisesti tarkoita että se olisi lentokonelaatuinen tai kelvollinen rakenne.

Experimental koneita on suuniteltu ja piirustus settejä kasattu paljon aikoinaan "mutu" menetelmällä, ja niitä on sitten paranneltu ajan (tai onnettomuuksien) saatossa maailmalla. Tuo on yleisempää kuin moni edes tietää noissa vanhemmissa laitteissa. Soneraihin esim tehtiin kevyt runko vai hitsaamalla se kasaan ja testaamalla se lentämällä. 60-70 luvulla meininki oli usein tuollaista, eikä niiden tarvitse lentokoneiden kultamaassa edelleenkään olla samantasoisia kuin kotimainen rakentaja asian mieltää. Maailmalla vaatimukset (ja byrokratia) on huomattavasti kevyempiä kuin kotimaassa.

Täältä katsoen saattaa tuntua oudolta, mutta osa vanhemmista experimental koneista on suuniteltu ilman minkäänlaista alan koulutusta rapakon takana.

Terveellä järjellä pärjää pitkälle.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod