Uusin numero Europe Air Sports Newsletter-uutiskirjeestä eli December 2014 on juuri ilmestynyt.
Se sisältää taas paljon uutisia sääntelyn ja määräyksien alueelta EASA:n ja EU:n suunnasta.
Tässä uusimman newsletterin pääotsikot suomeksi käännettynä:
EASAn uudet säädösluonnokset , ”AMC/GM for ATO” ja ”Part-FCL”Kuten
tässä ketjussa on jo mainittu, nyt käsillä oleva ATO AMC/GM liittyy olemassaolevaan ATO-asetukseen eikä vielä sisällä laajamittaisempaa muutosta ATO-hyväksyntäkuvioon.
EAS on perehtymässä näihin uusiin luonnokssin ja palaa asiaan.
SERA-käyttöönottokatsausMichel Rocca ja Günter Bertram pyytävät jäsenmaiden palautteita sekä hyvistä parannuksista että huononnuksista SERA:n (A ja B-vaiheet) käyttönoton yhteydessä.
Huomaa että uusi säädös, SERA part C, joka koskee lennonjohtopalvelujen tarjoamista, on määrä julkaista vuoden 2015 syksyllä.
Part-M Light katsausTärkein viesti Rudi Schuegrafin katsauksessa on, että EASAn suunnitelmassa on että ”Part-M Light” NPA julkaistaisiin lausunnolle ennen kesää 2015.
Task Force for GA RoadmapUusi EASA-vetoinen työryhmä on nyt lähtenyt liikkeelle. Työryhmä toimii yleisilmailuasioiden ylimpänä ohjausfoorumina. Jäsenet ovat:
· Dominique Roland - EASA – Chair of the Task Force
· Jyrki Paajanen - European Commission
· Tony Rapson - UK CAA – Chair of the GA road map NAA group
· Andreas Winkler – Austrocontrol
· Michael Erb - IAOPA Germany – Chair GA sub-SSCC
· Julian Scarfe - EAS – Vice Chair GA sub- SSCC
Ryhmän työsarasta mainittakoon, että Task Force mm. pyrkii priorisoimaan yleisilmailua koskevia säntelymuutoshankkeita. Näitä on yhteensä noin 40 kpl, osin teknisluonteisia ja osin uuden GA-sääntelyn lähestymistavan mukaisia isompia muutoksia, joten jo tämä on varsin iso työkenttä.
Kauko-ohjatut ilmailujärjestelmät (RPAS)RPAS-alueella kehitys on nyt niin nopeaa että EAS tarvitsee lisävoimia. Lennokkilajin asiantuntija Graham Lynn on aiemmin seurannut RPAS-kenttää, mutta EAS pyytää nyt jäseniään nimittämään lisää asiantuntija-ehdokkaita tälle alueelle, jotta EAS voi tehdä vahvan panoksen harrasteilmailun etujen puolesta. Rene Meier ottaa vastaan ehdokastietoja.
Alan iso konferenssi “The 2nd Unmanned Cargo Aircraft Conference” järjestetään 5.2. 2015.
ADS-B: Ei päätöstä pakollisesta ADS-B asennuksesta ilma-aluksiinEAS haluaa painottaa, että huolimatta erilaisista huhuista, mitään päätöksiä jotka vaatisivat ADS-B laitteiden pakollista asentamista yleisilmailukoneisiin ei ole tehty. EAS on esittänyt syvän huolensa ADS-B-asennusten aiheuttamista kustannuksista. EAS:n vahva kanta on että mitään pakollista ADS-B-asennusta ei tule vaatia kevyisiin yleisilmailun ilma-aluksiin.
Mainittakoon myös että aiemmin vuonna 2014 EU-Komissio lykkäsi vaatimuksensa ADB-B:n asentamisesta isompiin ilma-alkusiin ( > 5,7 tonnia) vuoteen 2020.
Uutiskirje on kokonaisuudessaan luettavissa täältä:
http://www.europe-air-sports.org/activities/newsletter/Antoisia lukuhetkiä ilmailun lomassa!
Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.