Kirjoittaja Aihe: Cassutt III M  (Luettu 39985 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Cassutt III M
« : Syyskuu 30, 2011, 15:45:53 »
Kaivoin Cassuttin esiin varastosta ja aloitan rakentamaan konetta. Cassutt 3 M on Formula 1 luokan raaseri, mikä on suuniteltu pyloneja kiertämään kyseisessä kilpaluokassa. Kone on taitolentokelpoinen ja erittäin vahvarakenteinen. Tuossa linkissä specsit: http://www.pilotfriend.com/experimental/acft2/12.htm ja tuossa miten taipuu:

Noissa specseissä on pieni virhe, nousukyky pitäisi olla 1500 fpm Racerilla ja minulla on Sport siipi ( 2 jalkaa enemmän kärkiväliä) joten koneellani 2000 fpm.

Aloitin kuin kuka tahansa hyvää lentokoneen rakennustapaa noudattava, turhalla työllä: teippaamalla konetta kasaan ihmeteltäväksi ja kuvattavaksi  ;D!

Rakentaja jolla on palava halu taivaalle koneineen:

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2011, 21:10:18 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa juhan

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 211
  • Oikea nimi: Juha Nortunen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2011, 09:13:33 »
Silmukka taisi tapahtua lippiksen ympärillä ainakin kerran :blink:

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #2 : Lokakuu 01, 2011, 18:17:09 »
Taisi tulla useampiakin!

Tutkin tänään sivuperäsintä, koska aion suurentaa sitä jonkin verran. Koneen sivuperäsin on tarkoitettu kilpailunopeuksille, joten se on hieman pieni taitolentoon. Samalla huomasin että joudun repimään auki korkeusperäsimenkin. Molemmat on tehty siten, ettei kaariin voi liimata eikä ommella kangasta. Koneen Vne on asetettu 275 mph, mutta se on suuniteltu 400 mph mukaan ja suunittelija on tehnyt sillä 350 mph rajasyöksyn.

Katselin kuvia noista laitteista ja Bob ja Joe lentää niillä rätit liimattuna ainoastaan johto/jättöreunaan! Ei kuulosta hyvältä noilla nopeuksilla.....Taidan joutua peltikaarien tekoon. Tuo punaisen koneen kuva on jätetty jättikokoiseksi, josta huomaa hyvin ettei peräsimissä ole saumoja.
6003-0
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2011, 15:47:40 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2011, 18:18:02 »
Kävin etsimässä muotoa uudelle sivuperäsimelle, ja löysin sen ensimmäisellä teippauksella. Maalarinteipillä, puutarhakalusteen putkella, sähköjohdon pätkällä ja pyykinkuivaustelineen ritilälangalla saa ihmeitä aikaan  ;D. Uusi muoto lisää pinta alaa mukavasti ja tuo jopa näyttää taitolentokoneelta!

Huomaa kätevä kannusjousi!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2011, 13:43:38 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2011, 18:24:28 »
Tänään koitti se hetki mitä olen pitkään odottanut  ;D. Kaivoin rälläkän esille ja hieman muotoilin laitetta uudestaan. Tarkoitus on muuttaa istuma asento loivempaan kulmaan jolloin kestän G voimia paremmin. Tuo muutos pistää keulakuituja uusiksi, joten pääsen tuosta tulipellin ja ohjaamon välissä olevasta pahkasta eroon myös. Tuo taas pistää tekemään polttoainetankin uusiksi, mutta nuo muutokset on melko pieniä ja kaikki palvelee tarkoitustaan, parempaa lentokonetta taitolentoon.

Muutokset parantavat näkyväisyyttä eteenpäin, G-sietokykyä ja lisäbonuksena saan vielä hieman nopeamman ja paremman näköisen lentolaitteen.

Poistin nuo koneen "selkäkuitujen" kannattimet ja kallistin turvakaaren taaksepäin. Mikään noista muutoksista ei vaikuta rungon rakenteelliseen jäykkyyteen. Ohessa kuvat ennen ja jälkeen, joista huomaa hyvin tuon istuma asennon muutoksen ja uuden liukkaamman sivuprofiilin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2011, 13:42:45 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #5 : Lokakuu 14, 2011, 18:44:41 »
Olen katsellut tuota laitetta ja sen ulkonäkö vaati vielä hieman hiomista. Pelkällä turvakaaren kallistamisella tuo ohjaamo jäi vielä hieman lyhyeksi ja jollainlailla kehnon näköiseksi. Otin rälläkän taas käteeni ja hieman sorvasin noita muotoja uusiksi.

Irroitin turvakaaren kokonaan ja siirsin sitä pari tuumaa taaksepäin. Madalsin sitä hieman myös jolloin tuo koneen selkä madaltui entisestään. Teippailin laitetta kasaan ja väänsi putkesta ojaamon kuomun mallikaaren. Nyt tuo näyttää minun silmään hyvältä. Noilla muodoilla jää vielä yläpuolelle viitisen senttiä päätilaa ja lisäksi tuo madallus koneen selkään parantaa sivuperäsimen tehoa sekä näkyvyyttä suoraan ylös taitolennossa. Saan tuohon vielä riittävän suojan ympärimenoa varten.

Poistin topicista muutaman vanhentuneen keskustelun tuosta välistä. Kommentit on tervetulleita,arvostan niitä, siivoan vaan välillä joitain aiheita kun ne vanhenee.

Nyt kun katsoo noita vanhoja kuvia, koneessa on ollut hieman Brewsterin tyyppistä pulleutta , joten suunta oli oikea  :thumbsup:!


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2011, 15:50:07 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2011, 12:20:21 »
Ensimmäinen siipikaari valmiina! Lentokonelaatuinen puu vapautettiin edellisestä tehtävästään, pressupainosta. Likomärkä lauta sahattiin rimoiksi oitis. Rimat kuivatettiin tietysti saunassa  ;D. Liimattu kasaan 15 vuotta vanhalla T88 liimalla joka ollut kylmässä ulkovarastossa viimeiset 10 vuotta ja ihme kyllä toimii.

Tuo kaari tulee "mock up" siipeen. Teen tuollaisen pienen siivenpätkän, kolmisenkymmentä senttiä puolelleen jolloin minun on huomattavan paljon helpompaa ja miellyttävämpää sovitella kuituja paikoilleen kurottelematta. Tuolla keinoin saan ne tehtyä kivuttomasti ja oikein.

Tilasin aikanaan koneen kanssa siipikaari jigin. Todella kätevä laite. Oikeat siipikaaret tehdään sitten sitkakuusesta, tuoreella liimalla ja kaikkien lekorakentamisen sääntöjen mukaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2011, 23:36:08 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2011, 14:06:32 »
Sain ohjelman kuvien pienentämiseen. Sehän on helppoa kuin lentokoneen teko!   Ohjelma löytyy täältä: http://imageresizer.codeplex.com/

Pienensin suurimman osan kuvista ja laitoin tuohon topicin alkuun korjauksen nousukyvystä mikä oli väärin noissa Pilotfriendin specseissä. Konetta sai tilata kahta mallia, racer ja sport. Erot noilla oli ainoastaan 2 jalkaa pitempi siipi (sport) ja 2 tuumaa lyhyempi "prop extension" joka sportissa on 4 tuumaa. Tilasin koneen sport siivellä, jolla saan 500 fpm paremman nousukyvyn kuin racer. Tuo nousukyky laitteella on sport siivellä 2000 fpm luokkaa, joten se on temppuun parempi vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2011, 14:51:39 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #8 : Lokakuu 18, 2011, 15:45:26 »
Istuma asennon muutos toi esiin pienen lisätyön edellisten lisäksi. Koneessa on ruhtinaallisesti 52 cm sisätilaa runkoputkien välissä  ;D, ja siiven takasalon korvakkeet on hitsattu rungon sisäpuolelle. Nuo korvakkeet jäävät selän puolelle, käsivarsien taakse, mutta reipas ohjaimien käyttö antaa käsivarsille tuntumaa niistä. Tuo kaventaa noin 8 senttiä vapaata liikkumatilaa (vapaata mitä!?) selän puolelta ja lisäksi nuo pultinkannat/ korvakkeet saattavat tarttua ikävästi reppuun kiinni mikäli laitteesta tulisi joskus kiire ulos.

Siirrän kyseiset korvakkeet runkoputken ulkopuolelle, jolloin niistä ei ole enää mitään häiriötä. Siirto lyhentää vieläpä takasalon momenttivartta, joten niihin kohdistuu uudessa paikassa pienempi voimakin. Korvakkeet on pelkkä ohut putki hitsattuna ylempään runkoputkeen, joten tuo muutos ei vaikuta rakenteelliseen kestävyyteen mitenkään.

Kuvan alumiinipelti on selkänojan yläosaa, josta huomaa hyvin miten paljon tuo tulee sisäpuolelle.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2011, 22:04:35 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #9 : Lokakuu 19, 2011, 15:09:18 »
Tänään pääsin vihdoinkin mittaamaan sen mitä olin mielessäni pyöritellytkin. Tulipeltiä voi madaltaa 5 cm. Laitan kevyen starttimoottorin ja tuo ei tule moottorilohkoa ylemmäksi mistään kohtaa. Pulttasin lohkon moottoripukkiin ja välittömästi sain sadekuuron niskaani ;D. Vaikka kone tarvitsee täyden remontin, en silti välitä uittaa sitä tarpeettomasti sateessa....siis reipas ryntäys sisälle ja kaapista tuorekelmu paketti kainaloon. Paketoituani voimapesän laitoin spinnerin paikoilleen mittauksia varten. Tuo madallus parantaa koneen nopeutta hieman ja myös näkyväisyyttä eteenpäin.

Tuota konetta on ilo laihduttaa! Kaikki nuo muutokset muuttaa sen ulkonäköä parempaan suuntaan.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2011, 13:07:24 »
Paketti alkka olla kohta valmis raakaan työhön. Olen miettinyt viimeisiä muutoksia koneeseen huolella ja lopullinen muoto alkaa olla valmis. Alkuvaiheessa on viisaampi käyttää miettimiseen enemmän aikaa kuin tekemiseen, silloin ei tarvitse repiä sitä valmiiksi maalattua runkoa auki jonkin hyvän muutoksen takia. Tässä vaiheessa kaikki muutokset on helppo tehdä.

Koneessa on vielä pari pientä epäkohtaa jotka korjaan: Polkimien asento ja sivuperäsimien vaijerit. Polkimet on hyvin lähellä toisiaan ja siihen on syynä enimmäkseen sivuperäsimien vaijerit mitkä kulkee rungon sisällä. Muutan vaijerit kulkemaan runkoputkien ulkopuolella jolloin voin levittää polkimia yhteensä 8 cm. Tuo muutos on merkittävä parannus koneen tulevaa käyttötarkoitusta varten. Kun koivet saa parempaan asentoon, ei sillä ohjaus sauvalla tarvitse hakata jalkoja aivan niin paljon. Jakojen ja sauvan yhteistoiminta helpottuu huomattavasti.

Sivuperäsimen vaijerit kulkee lisäksi jakkaran sivulla nykyisessä paikassaan, siis eroon niistä!

Laitan pari kuvaa, vaijerien läpivienti ohjaamossa ja jalkojen asento vanhassa ja uudessa asennossa. Huomaa täydelliset taitolentäjän länkisääret  ;D.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2011, 13:33:54 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2011, 14:38:07 »
Enää kaksi pientä parannusta mitä tulee mieleen. Koneessa ei ole minkäänlaisia stoppareita sivu/ korkeusperäsimille. Pyrstöluisut taas kiinostaa minua siinämäärin että nuo pitää tehdä ilmanmuuta. Lisäksi koneessa ei ole minkäänlaista trimmiä. Helpotan elämääni pitempiä matkalentoja silmälläpitäen ja rakennan trimmin laitteeseen. Kone on täysin neutraali stabiliteetiltaan, joten sitä pitää siis todellakin lentää. Tuo on mainio ominaisuus temppukoneelle, sehän lupaa että laite taipuu myös. Trimmi helpottaa tuota pilotin kuormitusta jonkin verran.

Olen miettinyt tuota trimmiä kohtuullisen paljon viime aikoina. Peräsimen auki repiminen ja trimmin rakentaminen peräsimeen lisää painoa ja monimutkaistaa rakennetta. Pähkäillessäni erilaisia vaihtoehtoja tuli mieleen jousikuormalla toimiva trimmi, joka on kevyt, yksinkertainen ja toimiva ratkaisu minulle. Saan sen helposti rakennettua ja samalla se toimii ohjainten keskittäjänä suunittelemassani paikassa. Mahdollisia paikkoja oli kaksi, takana A-tuki jossa peräsimen työntötanko jakaantuu kahteen lyhyempään työntötankoon (taipumisen estämiseksi), tai sitten suoraan ohjaus sauvan taakse vääntöputken perässä olevaan korkeusperäsimen käyttötankoon.

Ensimmäisessä paikassa trimmi vaikuttaa ainoastaan korkeusperäsimeen kun taas jälkimmäisessä paikassa se vaikuttaa trimminä ja keskittämällä myös siivekkeet. Jälkimmäinen kuulosti hyvältä. Paikka on helpompi huollon kannalta ja ohjaus sauvasta irroittaminen keskittää ohjaimet automaattisesti. Koitin tuota polkimen palautusjousella ja tuntui toimivan hyvin. Jousi lisää hyvin vähän siivekkeiden ja korkeusperäsimen ohjainvoimia, joten sen käyttö ei muuta oleellisesti mitään.

Laitan pari kuvaa aiheesta. Trimmi rakennetaan siten, että kuvan hiilihanko poistetaan ja tilalle lisätään kisko jolla jousen yläpäätä liikutetaan eteen/ taakse. Jousen alapää on kiinni korkeusperäsimen käyttövarressa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2011, 12:29:57 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2011, 19:56:08 »
Runko on hitsattu kaasulla, mikä oli tilaushetkellä (1995) yleisin menetelmä. Itse tulen hitsaamaan kaikki muutokset TIG hitsauksena, saan paremman ja paremman näköisen sauman, vähemmällä lämmöllä ja lämpövetelyillä.

En tiedä, onko tuon koneen runkoputket sisältä suojattu. Laite on kyllä hitsattu niin hyvin ettei siinä ole huokosia saumoissa missään. Putkitavara ei tarvitse sisälle suojaöljyä mikäli se on hitsattu lämpimässä ja kuivassa paikassa ja hitsaukset on ilmatiiviit. Täytyy miettiä poraanko jonnekkin reijän ja kurkkaan, koska hitsailen runkoon jokatapauksessa tavaraa kiinni. Mikäli siellä on suojaöljyt ne rupeaa palamaan pois ja mikäli öljystä palaessa muodostuu rikkiyhdisteitä, tuo käry/ palojäte on hyvä saada huuhdeltua pois.

Runko oli maalattu tuolla jenkkilässä yleisellä tummanvihreällä pohjavärillä. En enää muista testasinko sitä, mutta tuo vaikutti yksikomponenttiselta pohjaväriltä. Vedin siihen päälle yhden kerroksen valkoista kaksikomponenttista pintaväriä johon laitoin reilusti mattausainetta. Ajatuksena oli että voin maalata sitten hiomatta myöhemmin uuden kierroksen. Eihän se mennyt kuin elokuvissa. Väri irtoaa tuosta jenkkien pohjamaalista turhan helposti.

Teen koko koneen valmiiksi kaikkine muutoksineen, jonka jälkeen puran laitteen ja maalaan sen uudelleen. Korkeapaine vesipuhallus taitaa olla tuohon maalinpoistoon hyvä ratkaisu. Mikäli päädyn puhaltamaan rungon, polttomaalaan sen varmasti seuraavalla kerralla. Iskunkestävä, kova ja kulutusta kestävä pinta. Maksaa jopa vähemmän kuin maalitarpeet ja aineet.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2011, 17:44:48 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #13 : Lokakuu 24, 2011, 12:53:45 »
Otin eilen kirveen kouraan ja hieman veistelin tuota "mock up" siipisalkoa, jotta sain siipikaaret siihen liimattua. Oikeassa siivessä nuo sisemmät kaaret katkaistaan ja liimataan salkoon suoraan. Koska tuolla mallisiivellä on ainoastaan tarkoitus olla kuitujen sovittamisessa mallina, menin siitä missä aita on matalin ja ohensin salkoa saadakseni mallikaaret pujotettua sen päälle. Mallisiipi on kuitenkin täysin suora, vaikka toteutus onkin melko rujon oloinen. Kirvesmiehen taidoissani kun on hieman hiomista  ;D.

Teen tuohon vielä lyhyen siivekkeen kunhan saan sen vaneroitua. Tuo on varsin kätevä kuituhommissa. Kurkottelu vähentyy huomattavasti.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2011, 17:19:48 »
Ei päivää ilman pikku puuhastelua koneen kimpussa. Otin tänään pedaalit ja niiden kulman muuttamisen työn alle. Pilkoin noiden kulmat uusiksi, joten nyt jaloille on hyvin tilaa :thumbsup:. Kahdessa ensimmäisessä kuvassa vain vasen poljin muutettuna vertailukohdaksi vanhaan.

Ai niin, polkimien kulmat väännetään sitten täsmälleen oikein toisiinsa nähden hitsausvaiheessa vaikkei nuo näkyviin jääkkään!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2011, 15:40:23 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #15 : Tammikuu 28, 2012, 14:52:12 »
Romuja pöyhiessäni löysin ilokseni potkurin Cassuttiin  ;D. Kertokaa ihmeessä kuinka paljon O 200 tarvitsee ahtopainetta että löydän ne puuttuvat parisataa kaakkia?

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa Karri Koivusalo

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 28
    • http://
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #16 : Tammikuu 31, 2012, 13:10:48 »
Eipä tainnut olla kysymys ihan tosissaan laadittu :)

Mut eikös TIO-540 olisi asiaa Cassutissa? :D

Nätti kone kyllä, PIK-21:n ja -26:n muotojen innoittaja.

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #17 : Tammikuu 31, 2012, 15:31:59 »
Jep....kannoin tuota isoa ruuvia koneen ohi ja ajattelin mallata....kun nuo Cassutt kokoluokan potkurit on niin kurjan kokoisia.

TIO-540 ja tuo potkuri vääntäisi Cassuttin mainiosti vaakakierteeseen pelkällä nopealla tehon lisäyksellä.....hmmmm...olisipa hauska laite  ;D

Super-Sytky on hyvän näköinen kone!

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2012, 15:09:00 »
Toisinaan täällä kotimaassa on haasteellista päästä lentokoneen osien luokse, vaikka matkaa on vain seitsemän metriä.....tuli lämmin  ;D

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #19 : Huhtikuu 15, 2012, 16:20:19 »
Talvi vietetty enemmänkin Turhapuro tyyppisessä toiminnassa, sohvalla maaten ja tyttären kanssa piirettyjä katsellen, kunnollisten rakennustilojen puuttuessa. Liimat saapui saksasta, joten on aika alkaa liimailla siipikaaria kasaan. Liimana käytän T88 liimaa. Mukavaa tavaraa, paksua ja sekoittuu maitokahvin väriseksi joten sekoittumisen näkee hyvin. Tein vanhasta olutlaatikosta (Kiitokset siitä, Raiko) jonkinlaisen "pakin" missä nuo vanerivahvikkeet pysyvät järjestyksessä. Noissa vahvikkeissa kun on muutamia hyvin toisensa näköisiä, mutta hieman mittaeroja omaavia lappuja.

Noita vanerilappuja tulee siipikaareen 26 kpl, ja risuja + johto/jättöreuna palikoita 18 kpl....44 siis yhteensä/ kaari....880 kpl/ siipi (20 siipikaarta).

Sahasin jäätelökipon vielä täyteen koeliima palikoita, 1x1 cm, tuleviin murtokokeisiini.

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa mussette

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #20 : Kesäkuu 21, 2015, 09:27:19 »
Joko on valmis ?

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Cassutt III M
« Vastaus #21 : Kesäkuu 21, 2015, 12:04:44 »
Ei, eikä edes häämötä lähitulevaisuudessa. Talous sakkasi siihen malliin että kone jäi seisomaan täysin. Kaivoin osia viimeviikolla esiin, jos pikkuhiljaa alkaisi puuhastella uudestaan.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

 

Powered by EzPortal