0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Nousukykyä ei tarvitsisi olla välttämättä ollenkaan.
Jos vaikka pilotti + bensa on 100kg, TOW 300kgSuora lento, ilman häviöitä: 3,5 kW70% potkurihyötysuhteella: 4,7 kWJää yli: 5,3 kW. josta 70% on 4,0 kWv=Pn/mg = 4000 W / 3000 N = 1,2 m/s nousunopeus. Tämä siis urku auki.Tosta plus/miinus potkurin todellisen hyötysuhteen mukaan.Puhaltimen mitoitus tarttis sitoa johonkin - maksimihalkaisijaan, kierrosnopeuteen tai vaadittavaan hyötysuhteeseen. Yksi tapa on vaan suunnitella tolle 10 kW teholle sellainen puhallin, joka antaa 60% hyötysuhteen, ja sitten katsoa paljonko sen halkaisija suurenee jos yritetään 80% hyötysuhdetta. Yksi rajoite on myös lavan nopeus, jonka pitäisi olla alle 70% äänennopeudesta 340 m/s eli noin 240 m/s. Eli suoravetoinen 10 000 rpm pyörivä puhallin voi olla max. 50 cm halkaisijaltaan. Voipi olla ettei tarttisi alennusvaihdetta lainkaan. Tossa kohtaa sen disc loading olis noin puolet esim. 350 hp/ 78in vastaavasta, joten 35 cm halkaisija olis vasta normaalia potkuria vastaava disc loading. Eli siinä suhteessa ei paha yhtään.Tähän on aikuisten oikeat kaavatkin, mutta nyt ei kerkiä edistä tätä tän enempää. Kysymys on kyllä mielenkiintoinen, joku varmaan kerkee laskea nämä.
Lainaus käyttäjältä: PFL - Elokuu 06, 2010, 23:00:51Jos vaikka pilotti + bensa on 100kg, TOW 300kgSuora lento, ilman häviöitä: 3,5 kW70% potkurihyötysuhteella: 4,7 kWJää yli: 5,3 kW. josta 70% on 4,0 kWv=Pn/mg = 4000 W / 3000 N = 1,2 m/s nousunopeus. Tämä siis urku auki.Tosta plus/miinus potkurin todellisen hyötysuhteen mukaan.Puhaltimen mitoitus tarttis sitoa johonkin - maksimihalkaisijaan, kierrosnopeuteen tai vaadittavaan hyötysuhteeseen. Yksi tapa on vaan suunnitella tolle 10 kW teholle sellainen puhallin, joka antaa 60% hyötysuhteen, ja sitten katsoa paljonko sen halkaisija suurenee jos yritetään 80% hyötysuhdetta. Yksi rajoite on myös lavan nopeus, jonka pitäisi olla alle 70% äänennopeudesta 340 m/s eli noin 240 m/s. Eli suoravetoinen 10 000 rpm pyörivä puhallin voi olla max. 50 cm halkaisijaltaan. Voipi olla ettei tarttisi alennusvaihdetta lainkaan. Tossa kohtaa sen disc loading olis noin puolet esim. 350 hp/ 78in vastaavasta, joten 35 cm halkaisija olis vasta normaalia potkuria vastaava disc loading. Eli siinä suhteessa ei paha yhtään.Tähän on aikuisten oikeat kaavatkin, mutta nyt ei kerkiä edistä tätä tän enempää. Kysymys on kyllä mielenkiintoinen, joku varmaan kerkee laskea nämä.Alkuhan näytti lupaavalta, kuka osaa oikeasti laskeskella sopivan propelluuttumin, (hienoa olis jos joku innostus tuollasen härpättimen suunnittelemaan, mä voisin kyhätä sellasen koekäyttömallin) Yksi kysymys... kuinka paljon häviää tehossa / hyötysuhteessa jos laittaa tunneliin neljä tai viisi lennokin puista potkuria (halk. n 70cm) ja siihen tunnelin ?? protkuri maksas satkun kaksi ei olisi paljoo työtä.niin cnc jyrsin löytyy lavan tekoon dxf tai pintamallikin kelpaa -Toni
Vai eikö ole aikaa kun katsella illat pitkät telkkaria? Toni
The inlet lip radius has a huge static thrust effect; does the duct converge,diverge or is it straight? Those also have an effect. Optimum blade number, chord, angle of attack of the blades, and the tolerance between the blade tip and the shroud all have major effects. The there's compressibility effects as the tips get over 0.80 Mach. It's a bitch to design one of these suckers.
eikö oikeesti löydy osaajia?
LainausThe inlet lip radius has a huge static thrust effect; does the duct converge,diverge or is it straight? Those also have an effect. Optimum blade number, chord, angle of attack of the blades, and the tolerance between the blade tip and the shroud all have major effects. The there's compressibility effects as the tips get over 0.80 Mach. It's a bitch to design one of these suckers. http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=58711&page=1Esimerkki epätarkasta arviosta, joka voi helposti olla 50% pielessä:http://faa-engineers.com/~mjgundry/ductedfan/design.htmlKuten edelläolevista esimerkeistä näet, ei ole kyse mistään triviaalista asiasta. Ja koska en ole kauppiksen käynyt konsultti, en myöskään ala jauhamaan sulle paskaa asiassa joka voi aiheuttaa sulle 60-200 tuntia täysin turhaa duunia.Lainauseikö oikeesti löydy osaajia? Jos "palvelu" ei miellytä, tee valitus Tomalle ja pyydä rahasi takaisin. Laita siihen potkuri.
Jos sulla on aikaa ja sisua ottaa pataan parissa ensimmäisessä versiossa, niin homma voi tuottaa tulosta. Ja jos saat tuon lopulta toimimaan halutulla tavalla, sulla voi myös olla mahdollisesti myytävä tuote käsissä.Tunnelipotkurin mitat pitää laskea jollain vähintään valistuneita arvauksia tuottavalla menetelmällä, sillä parametreja on liian paljon jotta niitä voisi lähestyä pelkällä protoilulla. Tarvitset suunnitteluun omat materiaalit, sillä tunnelipotkurit sivuutetaan pelkällä maininnalla lentokonesuunnittelun yleisteoksissa.Ainakin näennäisesti käyttökelpoisia materiaaleja näyttää olevan kolmet:Martin Hollmann: MODERN PROPELLER AND DUCT DESIGNhttp://www.aircraftspruce.com/catalog/bvpages/prop_duct.phpPiolenc & Wright: Ducted Fan Designhttp://massflow.archivale.com/ductbook.htmR. W. Hovey: Ducted Fans for Light Aircrafthttp://www.amazon.com/Duct-fan-light-aircraft-R-Hovey/dp/B0006YELZKLisäksi on alkuperäinen Kuchemann & Weber vuodelta 1952 mutta se on vahvasti teoreettinen. Nuo ylläolevat sisältää sen asiasisällön, todennäköisesti paljon selkeämmässä muodossa.