Kirjoittaja Aihe: Best Off Nynja  (Luettu 18775 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 188
Best Off Nynja
« : Elokuu 08, 2015, 09:36:41 »
Nynja on kehitetty Skyranger-ultrasta. Runko, siivet ja peräsimet kasataan ruuviliitoksin alumiiniputkesta. Runko verhoillaan lasikuitupaneleilla. Siivissä, peräsimissä ja siivekkeissä on kangasverhoilu. Moottoriksi käy Rotax 912 UL ja ULS.

http://www.bestoffaircraft.com/
http://www.flylight.co.uk/skyrangerinformation.html
http://www.bestoffaircraft.com.au/

[attach=1]
Ensimmäinen osa rakennussarjasta tuli tehtaalta Ranskasta. Suuressa puulaatikossa on lasikuituosia mm. rungon puolikkaat. Pahvilaatikoista toisessa on renkaat ja jarrut ja toisessa rulla Lexan-levyä ikkunapintoja varten.

[attach=2]
Puulaatikon sisältöä, päälimmäisenä renkaan muotosuoja ja siivenkärjet. Oikeassa yläkulmassa näkyy toinen polttoainesäiliöistä. :) Ensimmäiseksi tarvittava lattialevy on tietysti laatikon pohjalla.

[attach=3]
Toinen osa rakennussarjasta tuli suoraan alihankkijalta Saksasta. Pitkissä pahvilaatikoissa on metalliosia mm. siipisalot ja -tuet. Laakeassa pahvilaatikossa on valmiit siipipussit ja valmiiksi kootut ja verhoillut peräsimet ja siivekkeet. Lähetyslistassa osien nimet on myös kyrillisillä kirjaimilla, joten luultavasti ainakin osa tavarasta on peräisin Ukrainasta. Ruostumattomasta tehdyissä osissa oli reikien paikat merkitty ritseillä ennen poraamista, tuskin saksalainen niitä käsityönä tekisi. Verhoilut on tehty xlam-kankaalla, jossa pintoihin on laminoitu PET-kalvo, eikä tarvitse maalata.

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 188
Vs: Best Off Nynja
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2015, 09:42:00 »

Nynjan rakennusvaiheista tehty video.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 497
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Best Off Nynja
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2015, 10:18:54 »
Voihan sen päätelineen noinkin kiinnittää,minä en kiinnittäisi.Suksi ja peltolento parempi unohtaa.Vaikka valkoinen
putki onkin varmaan terästä ja kestää väännön,mutta mikä estää telinevarren kiertymisen taaksepäin.

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 188
Vs: Best Off Nynja
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2015, 10:37:47 »
Telineessä on valkoinen Y-muotoinen tuki, joka estää kiertymisen.

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 188
Vs: Best Off Nynja
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2015, 22:10:59 »
[attach=1]
Alumiiniputkiin on yleensä esikoottu tarvittavat korvakkeet ja ruuvit. Valkoiseksi maalatut teräsosat on kääritty valkoiseen paperiin.

[attach=2]
Ohjaamokehikko koottuna. Tässä vaiheessa on käytetty tavallisia muttereita, jotka vaihdetaan lopullisen kiristyksen yhteydessä Nyloc-muttereihin. Rakennusohje käskee käyttämään Nylocin lisäksi Loctite 243:a. Aikaa on mennyt noin 30 tuntia, josta suurin osa ihmettelyyn ja kolmen ruuvin pään vaatimien kolojen viilaukseen.

[attach=3]
Moottoripukkia täytyy jännittää n. 2 mm, jotta alempien vinotukien ruuvin saa paikalleen. Ilmeisesti tällä yritetään saada vaakaputkille sama taipuma kuin moottori asennetuna.

 

Powered by EzPortal