Kirjoittaja Aihe: Kannuspyörä muutos!  (Luettu 7086 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 469
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Kannuspyörä muutos!
« : Toukokuu 01, 2010, 00:25:37 »
Kysymys tietäville,mihin kohtaan (siiven etureunasta) nokkapyöräkoneessa asennetaan päälaskuteline muutettaessa kone kannuspyöräkoneeksi? Tuohon on lentokonesuunittelijoilla varmaan jonkinlainen suunilleen arvo suunittelun perustaksi,kun koneen paino ei siihen nähdäkseni juuri vaikuta.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa Esa Virtanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Kannuspyörä muutos!
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2010, 12:01:33 »
En asiasta sen syvällisemmin tiedä, mutta vilkaisin RV-4:n punnituspöytäkirjasta, että punnituskunnossa päätelineillä on yhteensä 444 kg ja kannuksella 21 kg. Tuo tilanne on 'kannus maassa' ja jos sitä nostaa, niin kannus 'kevenee' entisestään ja jossain kohtaa, vaakatason yläpuolella, käy niin, että kone pyrkii keikahtamaan nokillen. Vetäisin tästä sen johtopäätöksen, että kannuksella on 'kone tyhjänä' sen verran painoa, että  pyrstö pysyy maassa - kuormaaminen sitten lisää pyrstöpainoa.

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 469
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Kannuspyörä muutos!
« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2010, 14:32:36 »
Kiitos Esa! Tuossa RV tapauksessa on siis karkeasti 5% tyhjäpainosta kannuksella.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 526
    • HTH kotisivut
Vs: Kannuspyörä muutos!
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2010, 19:32:52 »
Lähinnä oikeaa paikkaa määriteltäessä on tiedettävä missä Aerodynaamisen keskijänne on. Ja siinä paikka painopistealueen suhteen.
Aluksi päätelineen paikka voisi olla joku tollanen 15 astetta pystysuunnasta eteenpäin (tähdäten pyörän kosketuspisteeseen, ei akseliin) suhteessa painopistealueen etureunasta ja tämä pyörälaskuasennossa (eli suunnilleen lentoasento). Mitä se sitten on kun koko kone on maassa, riippuu telineen korkeudesta jne.

Merkityksellisiä asioita mitä pitää ottaa huomioon on:
- korkeusohjaimen teho nostaa pyrstö starttikiidossa,
- mahdollisuus jarruttaa laskukiidossa
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 469
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Kannuspyörä muutos!
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2010, 23:49:41 »
Jälleen kiitoksia! Tuosta saan jotain konkreettista mietittävää. Minunkaltaisen amatöörin on viisaampi kysyä kuin kokeilla,ne kokeilut kun tuppaa tulemaan kalliiksi. Tuo nokilleenmeno pyrkimys jarruttaessa noissa kannuskoneissa ei ole niitä edullisimpia hommia kokeilla.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

 

Powered by EzPortal