Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)  (Luettu 7446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalle vaaraniemi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 27

Bongasin netistä mielenkiintoisen projektin vanhoille päiville:

http://www.yorkaircraft.com/Z200.html

Olisiko kellään kokemuksia kyseisestä koneesta tai yrityksestä?

t. Kalle

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2009, 18:05:17 »
Kokemusta ei ole mutta jotain tietoa löytyy. Laser on 60 luvun suunitemia,jossa ei ole käytetty aikoinaan tietokoneita kun ei niitä ole silloin ollut. Kyseisessä koneessa on katkeillut runkoputkia kovassa käytössä ajan mittaan,joten sen rasituksenkesto rungossa ei ole paras mahdollinen. Parempia vaihtoehtoja löytyy esimerkiksi One Design,piirustukset saa Aircraft Sprucelta tai DR 109,jota piirretään parhaillaan kitistä piirustuksiksi. Niiden pitäisi valmistua alkuvuonna. Runkopiirustuksia saa jo ostaa,myyjänä Ashcraft Aero Works. Molemmat koneet on suunitellut Dan Rihn,ja ne on myös asianmukaisesti laskettu sekä rasitustestattu. Sekä Laseriin että DR 109 koneeseen tekee siipikitit tai kokonaiset siivet Precision Aero Marine. Soitin sinne syksyllä ja kysyin suoraan kumpi koneita on parempi,DR vai Laser ja sieltä kerrottiin tuo Laserin runkoputkien väsyminen ajan mittaan. Kuulemma Rihn suunittelemat koneet on muutenkin nykyaikaisempia.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa kalle vaaraniemi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2009, 19:48:45 »

Mjaa, menipä haaveilu vaikeaksi.. Kiitoksia kovasti vinkistä.

One design noista yksipaikkaisena ja kärkiväliltään autotallikokoisena kiinnostaisi ensi vilkaisulla enempi. Mahtaako ko laitteeseen saada runkoa valmiina/ putkia valmiiksi työstettynä mistään? Kuvittelelisin helpottavan kovasti projektia, jos jostain olisi ostettavissa kasa putkia, joille alkaa tehdä hitsausjigiä. En myöskään pikaisella googletuksella löytänyt tyhjäpainoa, Vne:tä tai roll ratea..

Täytyypä kysäistä Ashcraft Aero Works:lta saako sieltä koko settiä piirustuksia ilman kittejä. Kokemuksia tästä firmasta?

t. Kalle

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2009, 21:13:44 »
Ashcraft Aero Works myy piirustukset (kunhan saa valmiiksi) ilman kittejä. Todd Ashcraft osti nuo DR 109 oikeudet tuolta aiemmin mainitsemaltani Precision Aero Marinelta ja koska tuo DR 109 oli aikaisemmin saatavana ainoastaan rakennus sarjana, joka osa pitää piirtää erikseen ennenkuin ne voi myydä piirustuksia. Pistä mailia menemään,AAW vastaa kyllä mielellään koska ne saa piirustukset myyntiin asti valmiiksi. Molempiin koneisiin saa myös putkikitit jos haluaa. Cartesiantube.com  One Design rakentajien sivuilta lisää tietoa: dr107.info
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2009, 21:38:33 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa kalle vaaraniemi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2009, 20:03:14 »
Menee jo hiukka otsikon ohi, mutta koittakaa kestää..

Oliko nimimerkillä 4trade aikeita rakentaa jompaa kumpaa noista Rihn:n luomuksista?

Olisiko tietoa noiden rakennusmääristä? DR-107:sta löysin listan rakentajista, lähimmät taisivat olla Englannista. Ekskursio renkaanpotkimisineen tai haastattelu minimissään voisi olla paikallaan ennen rakentamispäätöstä. DR-109:stä kyselin AAW:ltä tätä, mutten vielä ainakaan saanut vastausta.

Entäpä siipikitit, oliko tietoa myykö Precision Aero Marine näitä suoraan? AAW:n hinnastossa 109:n kitti vaikutti mielestäni suolaisen hintaiselta (16,5 k$ vs pitts s1ss siivet ml siivekkeet Steen Aerolta 17,5 K$ valmiina). 107 siipikitille en taas löytänyt mitään hintaa. Spruce:n kitti on taas ymmärrykseni mukaan kasa "pitkää tavaraa"?

ps, Tilasin Sprucelta info pack:n 107:aan ja AAW:ltä builders manualin 109:iin

t. Kalle

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #5 : Joulukuu 29, 2009, 00:52:44 »
Tutkin joskus aikanaan noita molempia laitteita. One Design tehtiin pesemään Pitts Special,halpa yksitasoinen nykyaikainen laite. Tuota 2 paikkaista ei saanut kuin kittinä ja se maksoi 50 000 USD silloin joten niitä ei maailmalla montaa ole tällä hetkellä. DR 107 koneita on jokatapauksessa kymmeniä lentäviä kappaleita. Aikani ihmeteltyäni ostin Cassutt 3m rakennus sarjan,koska se oli käyttökustannuksiltaan edullinen ja autotallikokoinen kone,minkä vaakakierre nopeus on n 300 astetta sek ja taitolentokelpoinen. Cassutt on vieläkin käytössä Renon Formulasarjassa. Precision Aero ei voi myydä siipikittejä suoraan koska se myi oikeudet (ajanpuutteen vuoksi) tuohon DR 109 AAW:lle. Käytin joskus aikaa melko paljon selvittelyyn noista koneista,ja jatkoin sitä nyt syksyllä kun olen saanut kipinän alkaa uudestaan tähän hölmöilyyn. Tilasin syksyllä lopulta Harmon Rocket 2 piirustukset, olen paljon tehnyt alumiinihommia aikoinaan joten se on tuttua tavaraa. Lisäksi haluan kaksipaikkaisen koneen. Aion rahoittaa tuon rakentamisen alkuun myymällä sen Cassutt rakennus sarjan mikä minulla on yhä rakentamattomana. (Ja se on sopuhintainen)
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #6 : Joulukuu 29, 2009, 10:13:12 »
Tilasin syksyllä lopulta Harmon Rocket 2 piirustukset,
Hyvä hyvä! Olet varmasti käynyt istumassa jossain RV-4:ssa ja todennut tilojen riittävän? Jos on ahdasta, niin onhan RV-8:a rakennettu 540:llä, tosin sellaisen ratkaisun tosittaminen täällä Suomessa vaatii vähän enemmän kuin Jenkkilässä. Tosin ainakaan painojen puolesta ei varmasti olla enää kovin kuivilla vesillä taitolennossa -- varsinkaan kahden pilotin kanssa.

http://www.mstewart.net/super8/faq.htm
- Pirkka -

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #7 : Joulukuu 29, 2009, 11:40:49 »
Harmon Rocket on isompi sisältä kuin RV 8. Alkuperäistä RV 4 konetta on levitetty reilusti,etuohjaamo 30 tuumaa,sekä pidennetty 4 tuumaa takajakkaran osalta. Se on vielä paremman näköinen (minun silmään) kuin RV 8. 1550 painoilla +-6 ja 2000 +-4.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa immelmann

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2010, 22:21:37 »
Ihan vaan tiedoksi että minulla on York Enterpriselta ostamat Z-200 käyttämättömät piirustukset.

Terveisin,

Andre

Poissa Peter Simonsen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 38
    • www.simonsen.fi/pitts12
Vs: Kokemuksia Laser Z-200 / Z-300 / Z-2300 koneista (York Enterprises)
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2010, 18:18:34 »
Harmon Rocket on isompi sisältä kuin RV 8. Alkuperäistä RV 4 konetta on levitetty reilusti,etuohjaamo 30 tuumaa,sekä pidennetty 4 tuumaa takajakkaran osalta. Se on vielä paremman näköinen (minun silmään) kuin RV 8. 1550 painoilla +-6 ja 2000 +-4.

Jep jep, kestää kyllä varmaan G:tä mutta.... veikkaan että koska Rocket on lähes samanlainen kun RV-8 niin se omaan saman (kilpa)taitolento-ongelman RV:n kanssa=se on yksinkertaisesti liian liukas.
Kiihtyy alalinjoilla herkästi ylinopeuksille vaikka kuinka koittaisi himmailla vauhtia. Muuuuuta voihan sitä ihan muutakin temppua lentää kun vaan boxissa (on jopa suotavaa).
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

 

Powered by EzPortal