milloin ultran tunnit täynnä?

Aloittaja palmi, syyskuu 22, 2009, 07:51:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

palmi


kysyisin kun en ole löytänyt mistään järkevää tietoa jos vaikka ostaa käytetyn ultran  jolla on lennetty 1000 tuntia koneella ja rungolla ni onko se jo loppu?

kiitoksia jo etukäteen

pimattil

Lainaus käyttäjältä: palmi - syyskuu 22, 2009, 07:51:52
kysyisin kun en ole löytänyt mistään järkevää tietoa jos vaikka ostaa käytetyn ultran  jolla on lennetty 1000 tuntia koneella ja rungolla ni onko se jo loppu?

Aika "avoin" kysymys ja pohdituttaa varmasti monia ultran omistajia. Jospa voisit tarkentaa hieman niin ehkä joku viisaampi osaa sitten kertoa paremmin. Mitähän materiaalia runko/päällysteet mahtaa olla - kuitua, puuta, metallia? 1000 tuntia ei sinällään välttämättä kerro mitään: onko 1000 tuntia lennetty vuodessa parissa vai viimeisen 50 vuoden aikana? Onko konetta säilytetty sisällä ja/tai ulkona?
- Pirkka -

palmi


esim jabiru 450 ul  2000 luvun alun eli joku 8-10 vuotta vanha keksintö runko komposiittimateriaaleja ja kone esim rotax 912 tai jabiru 2200   lähinnä kiinnostaa jos koneella lennetty sen tuhat tuntia kuinka pitkä tommosen moottorin käyttöikä ennenkuin se joutaa romukoppaan?
ja mitenkäs toi runko että missä vaiheessa sen tunnit täynnä?
lähinnä kiinnostas tietää onko olemassa mitään nyrkkisääntöä noista maksimi tunneista koneen ja rungon osalta?
kun ei huvittaisi ostaa sopuhintasta konetta ja todeta et moottori heti remontoitava.

jkarjanl

Suosittelisin perehtymään asiaan huolella ennenkuin mitään rupeat ostamaan. Myös se lentolupakirjan (eli tässä tapauksessa UPL) hankkiminen ja kerhon koneella lentäminen vähintäänkin yhden kesän on myös ihan järkevää ennenkuin omaa konetta rupeaa hankkimaan.

Tässä on nyt kyse kahdesta eri asiasta, eli moottorin iästä ja rungon iästä.

Moottoreille on hyvinkin tarkasti määritelty käyttöikä, sen ilmoittaa moottorin valmistaja. Sen täyttyessä moottori joutaa hylkyyn (ottavat sen vaihdossa tehtaalle kun ostat uuden), tai se peruskorjataan. Rotax 912 ULS -moottorin käyttöikä vaihtelee hiukan riippuen moottorista, uudemmilla enemmän. Aika turvallista olettaa se että se olisi 1500 tuntia vähintään tässä tapauksessa. Jabiru 2200 -moottorilla taitaa valmistajan ilmoitus olla 2000 tuntia.
Moottorin kuntoa seurataan huolloissa, ja käyttötunnit määräytyvät tietysti moottorin todellisen kunnon mukaan, valmistaja ilmoittaa vain maksimit.

Rungolle ei käsittääkseni ole määrritelty mitään kiinteitä tuntirajoja. Paljon riippuu käytöstäkin. Jos on ollut paljon "pientä pörräämistä" vaikkapa möykkyisiltä nurmikentiltä ja runsaasti koulutusta ja hiukan ns. kovia laskujakin joukossa niin rasittaahan semmoinen aivan eri tavalla runkoa kuin pitkät matkalennot ja laskut päällystetylle kiitotielle.

Jabiru kuuluu mielestäni "moderneihin ultriin", ja semmoinen 1000 tuntia ei vielä pitäisi olla kovinkaan paljon. Hyvin pidettyyn ultraan voi yhden moottorin tuntien tullessa täyteen aivan hyvin ostaa toisen moottorin, senverran pitäisi vielä rungolla olla siinä vaiheessa elinikää edessä.

Täytyy kuitenkin muistaa että ultrat ovat tyyppihyväksymättömiä lentolaitteita. Eivät mitään moottoripyöriä mitä ostetaan kaupasta ja muuta ei tarvi tehdä kuin bensaa tankkiin ja baanalle. Toisin sanoen niillä lennetään "omalla vastuulla", sitä ei saa unohtaa. Omistamansa koneen järjestelmiin kannattaa ihan oikeasti perehtyä, huollot ottaa vakavasti ja tehdä rauhassa, pyytää kokeneempia avuksi huoltoihin ja tarkastuksiin ja käydä soveltuvin osin alan kursseja. Oman koneen omistaminen pitää sisällään paljon muutakin kuin lentämistä, halusitpa tai et.


-Janne

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod