Lentokelpoisuusmääräys M 3129/09

Aloittaja Markku Hiedanpää, heinäkuu 14, 2009, 10:27:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

Ultrakeveät lentokoneet. Korkeusperäsintrimmi  

Koskee: Kaikkia ultrakeveitä lentokoneita joihin on asennettu korkeusperäsintrimmi..

Viite: Käyttökokemukset Suomessa

Voimaantulo: 1.8.2009

Voimassaoloaika: Tämä määräys on voimassa toistaiseksi.

Syy: Onnettomuustutkinnan yhteydessä on havaittu eri ultrakevytlentokonetyypeissä korkeusperäsimen
hallitsematonta värähtelyä (flutteria). Tämän on todettu johtuvan virheellisesti rakennetusta, jousen varaan tukeutuvasta
trimmijärjestelmästä, jossa käyttövaijerin tai -langan katkeamisen tai löystymisen seurauksena trimmilaippa jää vapaasti
lepattamaan ilmavirtaan.

Toimenpiteet:
Tee seuraava toimenpide seuraavan vuositarkastuksen yhteydessä, kuitenkin 31.10.2009 mennessä:
Poista käytöstä korkeusohjauksen yhdellä vetolangalla tai vaijerilla ja vastajousella ohjattava trimmilaippa, jos
trimmilaippa jää vapaasti lepattamaan käyttövaijerin tai -langan katkeamisen tai löystymisen jälkeen.

Huomautus. Voit muuttaa trimmin käytön kahdella langalla tai vaijerilla toimivaksi, ns. teleflex-kaapelilla toimivaksi
tai maasäätöiseksi trimmilaipaksi. Myös jousiratkaisu, jossa trimmilaippa kääntyy jousella rajoitinta vasten
käyttövaijerin tai -langan katketessa, voidaan hyväksyä.
Näitä ratkaisuja voidaan pitää lentokelpoisuusvaatimukset täyttävinä.

Tämä lentokelpoisuusmääräys korvaa määräyksen M2176/94.

Tehty toimenpide sekä tämän lentokelpoisuusmääräyksen numero on merkittävä ilma-aluksen matkapäiväkirjaan.

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/3000-3499/M3129_09.pdf

Asteroid

Koskee kaikkia Ultrakeveitä lentokoneita joihin on asennettu korkeusperäisintrimmi ?

Tarvitseeko tätä määräystä M3129/09 kuitata ilma-aluksen matkapäiväkirjaan mikäli korkeusperäisintrimmi on toteutettu muulla tavoin esimerkiksi kiinteällä maassa säädettävällä laipalla ja jousikuormalla ohjaussauvaan ?  Eli koskeeko tämä kaikkia Ultria vai vain kyseisellä toimintatavalla toteutettuja korkeusperäisintrimmejä ???
Mikäli määräyksen oikein luen niin koskee kaikkia Ultrakeveitä joissa on korkeusperäisintrimmi, sen mukaan kaikkien Ultrien matkapäiväkirjoista on tämä merkintä löydyttävä ?

Pahus kun tyhmä esittää näitä kysymyksiä mutta mielestäni koneen on laitteineen ja dokumentteineen oltava  kunnossa ! Onneksi katsastajat ovat olleet aiemminkin tarkkoina vastaavanlaisissa asioissa.

Tapoihini kuuluu aina liitekuva asiaan, mutta sopivan löytäminen vei aikaa ! Tehdäänpä päivätarkastukset, huollot ja M-määräykset ajoissa ettei lennon aikana tarvitse niihin puuttua

Aki Suokas

Lentokelpoisuusmääräys on selväsanainen. Jos sinulla on ultra, jossa on korkeusperäsintrimmi, lentäminen loppuu 31.10.2009, jollet ole suorittanut tätä lentokelpoisuusmääräystä.

Luit aivan oikein, vaikka koneessa olisi maasäätöinen trimmi (sähkötrimmi, sauvan tyvessä jousi tms), niin tämä lentokelpoisuusmääräys on suoritettava ja kuitattava.  Eikä auta vaikka olisit toteuttanut M2176/94 asianmukaisesti (joka on voimassa vielä 1.8.2009 asti).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Juha Karjalainen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - heinäkuu 14, 2009, 10:27:35

Syy: Onnettomuustutkinnan yhteydessä on havaittu eri ultrakevytlentokonetyypeissä korkeusperäsimen
hallitsematonta värähtelyä (flutteria). Tämän on todettu johtuvan virheellisesti rakennetusta, jousen varaan tukeutuvasta
trimmijärjestelmästä, jossa käyttövaijerin tai -langan katkeamisen tai löystymisen seurauksena trimmilaippa jää vapaasti
lepattamaan ilmavirtaan.


Voisiko tilanteen korjata lisäämällä jousen kanssa rinnan värähtelynvaimentimen, esim. jokin viskoosivaimennukseen pohjautuva putki-mäntä "iskunvaimennin"?

Tuon määräyksen mukaan näin ei ole luvallista toimia, mutta onkohan tuo vaihtoehto tullut määräyksen tekijän mieleen? Riittävästi vaimennetulla jousi/vaimennin yhdistelmällä rakenteen ominaistaajuus saadaan alueelle, jolla flutteria ei voi käytännössä esiintyä, eli tilanne korjaantuisi ja samalla kuitenkin trimmin alkuperäinen toiminnallisuus säilyisi. Onhan se ikävää, jos aiemmin lennon aikana säädettävä trimmi muuttuukin vain maassa säädettäväksi - eipä ole trimmistä paljoa iloa.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Juha Karjalainen - heinäkuu 16, 2009, 15:17:52
Tuon määräyksen mukaan näin ei ole luvallista toimia, mutta onkohan tuo vaihtoehto tullut määräyksen tekijän mieleen? Riittävästi

Kävi täsmälleen sama mielessä, kun aiemmin Miukun laittaman tekstin luin. Jopa
jo lennokkiservon pitovoima (eli siis tarkemmin kitka, kun virrat sammuu servolta)
estää uskoakseni tehokkaasti flutterin syntymisen. Tietenkin vaatii servolta trimmille
kiinteän työntötangon / teleflexin. Mukavampaa se lentäminen varmaan on, kun
trimmi "ajan kanssa" antaa periksi, eikä hampaat irvessä kiskota sauvaa halutun
lentotilan saavuttamiseksi, kun jousentekele kiskoo trimmiä päinvastaiseen
ääriasentoonsa.

Markku Hiedanpää

Lentokelpoisuusmääräykseen on otettava kantaa ja se on kuitattava, kuittaus sekin on "XXXX Ei koske koneeseen asennetun tyyppistä korkeusperäsintrimmiä"  :thumbsup:

Juha Karjalainen

Okei, siis:

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - heinäkuu 14, 2009, 10:27:35
jos trimmilaippa jää vapaasti lepattamaan käyttövaijerin tai -langan katkeamisen tai löystymisen jälkeen.

Eli jos trimmilaippa on vaikkapa jousella keskittyvää mallia (palautuu neutraaliasentoon vaijerin katkettua) ja trimmilaipan liikettä on vaimennettu vaimentimella siten, että se ei jää vapaasti lepattamaan vaijerin katkettua (jousi + vaimennin yhdistelmä saa trimmilaipan palautumaan hitaasti neutraaliasentoonsa), se täyttää määräyksen vaatimuksen?

Entä riittääkö pelkkä vaimennin? Silloinhan aerodynaamiset voimat keskittävät trimmilaipan hitaasti lentotilaa vastaavaan tasapainoasemaan (vaikka mitään jousta ei olisikaan), mutta vaimentimen ansiosta laippa ei pääse värähtelemään (=vapaasti lepattamaan)?

Aki Suokas

#7
Lentokelpoisuusmääräys on annettu ilmailulain §22 perusteella.  Ja se on koneella kuin koneella hyvin korkealla määräyshierarkiassa.
Eli sitä on noudatettava, piste.  Siitä ei esim katsastaja saa antaa lupaa poiketa.

Ilmailulain §22 perusteluissa sano että:
"Ilma-alukseen tehtävät korjaukset eivät saa vaikuttaa kielteisesti lentoturvallisuuteen. Tämän vuoksi ilma-alukseen tehtävät korjaukset  ja muutostyöt on myös suunniteltava ja tehtävä siten, että ilma-alus täyttää samat tekniset standardit myös korjauksen tai muutostyön jälkeen."

Tämä antaa mahdollisuuden siis toteuttaa sama asia toisin.
Jos haluat toteuttaa saman turvallisuusvaatimuksen toisella tavalla, oikea tie lienee hakea muutokselle rakennuslupaa.
Rakennusluvassa esität suunnitelmat ja tositustavat, joilla saavutat vastaavan turvallisuustason.
Vastaava turvallisuustaso on esitetty "Sinisessä kirjassa" .

Voisi olettaa että joudut ottamaan kantaa vaimentimen vaimennusominaisuuksiin, sen kiinnitykseen, mahdollisesti vaimentimen huoltoon. Tosituksen puolella (vaikka olisit esittänyt laskelmat sen flutteriin vaikutuksista) eteen tullee ehkä flutterikokeet koneella.
Ja voisin olettaa, että joudut myös ottamaan kantaa miten vaimennin toimii eri lämpötiloissa (viskoosivaimentimen nesteen ominaisuudet eri lämpötiloissa).

Voisi se (vaimentimen käyttö siis) toimiakin, mutta minusta on kyllä helpompiakin tapoja hoitaa trimmin käyttö flutterivapaasti.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod