Kirjoittaja Aihe: 1/2 VW  (Luettu 20296 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
1/2 VW
« : Maaliskuu 18, 2009, 15:59:35 »
Kysy Keiteleen Koneesta kiertokankia.Ostin nimittäin sieltä 2 kpl 5,5" voi vielä olla loput kaksi jäljellä.Aikomus on tehdä kahdella päittäislaakerilla ja Great Plainsin tuhdeimmalla potkurin navalla jossa on laakeri ja stefat mukana.Katkaisen myös lohkon ja pulttaan takaseinän lohkoon.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 665
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2009, 06:38:12 »
Kiitos kankivihjeestä,olen kanssasi samaa mieltä siitä että kaksisylinterinen sitä vahvaa navan kiinnitystä
vasta tarvitseekin,vaikka Great plains suositteleen srinkfitiä.Tuleehan potkut kovempina ja harvemmin.
Mitä olet suunnitellut käynnistys pyöritykseen.Mulla on kaikissa muissa tähän astisissa sähköstartti.
Martti

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2009, 08:19:50 »
Moottori tulee Mini-Sytkyyn joten pyrin tekemään niin keveän kuin mahdollista.Eli jätän startin vielä tässä vaiheessa pois.Sytytys tulee magneetolla ja bensapumppu on mekaaninen.Teetätän kampiakselin siten että siihen voi halutessa lisätä vauhtipyörän ja siten startin myöhemmin.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 665
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2009, 10:10:23 »
Tiedän jo kolme jotka havittelevat Force One navan tilamista Great Plainssilta kannattaisiko meidän tilata ne kaikki kerralla.
Rahdissa ehkä tulisi säästöä.Mitä kirityspulttia aiotta käyttää.
Martti

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2009, 15:55:59 »
Navan mukana tulee pultti.Potkurin kiinnitykseen en ole vielä pultteja katsellut kun puutavara on vielä ostamatta.Jos joku osaisi neuvoa
48"x38" potkurin teosta niin olisin kiitollinen.Jos löytyisi kopio lavan kaavasta ja profiilista niin pääsisin alkuun.Tai jos olisi rikkonainen potkuri niin voisin kokeilla tekemääni kopiojyrsintä.Tässä on osoite koneesta jonka mukaan tein vastaavan.Jyrsimenä toimii Makitan yläjyrsin.Koivusäleistä (8-10mm) ajattelin aihion liimata.
En muista rahdin osuutta Great Plainsilta mutta johan tuo 2/3 säästö rahalta kuulostaa.
http://www.wood-carver.com/gemini.html

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 665
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2009, 22:02:43 »
Suuresti Kunnioittamani edesmennyt Pentti Alanne on tehnyt hyviä Minisytkyn potkureita.Mallinäyttää samalta kuin
Erik Cluttonin potkurinteko ohjekirjassa oleva malli.(EAA.n kirjamyynti).Pentti sai kaavan Ranskasta RättiCitikan suoraveto
potkuriin.Minisytkyn potkuri näyttää olevan samalla etukuvalla.Siiven nuolimuoto "keksittiin" sota-aikana
saksassa, äänen nopeutta lähentelevään lentoon soveltuvaksi.Myös nämä suoravetopotkurit käyttävät
tekniikkaa jossa lavan kärkiosa on nuolimuotoinen.Lisäksi se on helppo tehdä uniikkina eli mitoittaa lankulle.
Vain johtoreuna pitää piirtää, jättöreuna pysyy lankun alapinnassa.Olen tehnyt 20-30 potkuria,vaihtelevalla
menestyksellä, käsin,viimeistely puutyön jälkeen on aikaa vievintä.Eli kopiojyrsimen tuoma aikasäästö
ei yhdessä potkurissa tuo aikasäästöä.Kysy Minisytkymiehiltä potkuria lainaksi tymäaikana.
Moni osaa tehdä potkurin,mutta minä idiootti teen potkureita toisillekin.Tein minäkin kopiojyrsimen,
sellaisen missä sabluuna ja työkappale pyörivät synkronissa ja seurantapyörän kokoinen sirkelinterä
tekee kulmahiomakoneen pyörittämänä purua.Huono kone,siihen pitäis vielä panna 40h. jatkokehittelyyn.
Siinä ajassa tekee neljä potkuria lankusta puuvalmiiksi.Ilman halkeamisenesto lasikuitupinnoitetta ja lakkaa.
Martti

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2009, 23:15:18 »
Näyttää myöskin olevan sama kirja myynnissä tuossa kopiojyrsinkaupassa jonka laitoin linkkina edellisessä vastauksessa.
http://www.wood-carver.com/store.html

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #7 : Maaliskuu 23, 2009, 23:17:44 »
Kaikki tulee nykyään viiveellä.
KIITOS MaM!

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 665
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2009, 10:06:47 »
Sama vihko, en heti katsonut liitettä,koska Gemini oli jo ennestään tuttu.Se on hyvä opas, vain yksi virhe,neuvoo liimaamaan säleet nippuun
potkurin leveys suunnassa, ei paksuus (pulttien)suunnassa, kuten yleensä on tapana.Saksassa joku tehdas tekee aihiot silläkurin.Materiaalin
saatavuus olisi helpompi,kapeaa puuta on helpompi löytää kuin 120-140mm.leveää oksatonta.Paras kuullemma tulee kun rimalevyjä liimataan
päällekkäin 15 astetta kiertäen.

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2009, 22:40:56 »
Tänään kävin hakemassa samalta sahurilta jolta runkotarpeetkin ostin tuppeen sahattua koivua 18 m.Sahaan sen 1.4 m pätkiksi,oikaisen sivut ja maalaan päät liian nopean kuivumisen estämiseksi ja niputan yhteen kuivumaan tuonne murrosikäisen vahdittavaksi.Katsotaan sitten kunhan puutavara on riittävän kuivaa josko noista ropelli syntyisi.Kirjan tilasin myös joten ohjeetkin on tulossa.Puutavara on 32 mm joten uskon että se riittää ainakin yhteen potkuriin. Puutavara on ollut ulkona ainakin neljä vuotta joten tuon sen sisään pikimmiten.

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 665
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #10 : Maaliskuu 25, 2009, 23:39:41 »
Törmäsin netissä Maurice tuning shoppiin saksassa, myy big bore kittejä citi 2cv ja 2cv6 sanoi myös tekevänsä
Visamyllystäni 710cc.n koneen.Laittamalla rautametalliset linerit.Mahtaako hyöty mennä lisääntyneeseen kitkaan.
Ne rautalineri hommat onnistuu tääläkin, rivat voi sorvat umpimöykystä.sitä voi kokeilla tärvelemättä nicasil pyttyjä
ei kun etsimään linereitä ja mäntiä.
Voisin myös havitella pitempää iskua teettämällä epäkeskeiset kiertokangen laakeritapit.Onko ehdotuksia kammen
purkajaksi.
Mäntäluettelo on upea.kiitos siitä.

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #11 : Maaliskuu 26, 2009, 10:56:47 »
Katselin kiertokankisarjoja Visaan mutta kun nuo ranskan opinnot ovat jääneet taka-alalle.Löysin 2cv:n moottorista kuvia joten laitan linkin tänne.Se saksalainen firma toimittaa valmiiksi korjattuja akseleita edullisesti.Ristitappiko on  keskeltä paksumpi että epäkeskeisyyden voi tehdä uuden tapin vaihtamalla.Linkki myös sille sivulle.Saksasta löytyy myös toinen firma joka toimittaa osia vanhoihin ranskalaisiin.Pistän myös linkin tälle meidän omalle alueelle eli 1/2-VW:n moottorin rakentaminen.En tiedä lounais-Suomesta koneistamoja jotka ovat moottoripyörän kampiakseleita kasanneet mutta soita MP-Teamiin ja kysy heiltä
Puh. 02-2387663 osaavat varmasti auttaa.
http://www.techni-tacot.com/2cv-mot-425/2cv.htm
http://www.citroentuning.de/ke_cv.htm
http://www.franzose.de/en/AlleShops/?gclid=CNj4obyAwJkCFYKB3godfT-2tw
http://www.vermilyea.com/engine.htm

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #12 : Maaliskuu 26, 2009, 17:30:23 »
Kun ei tällä koneella ole kansistakaan enempi kuvia niin laitan tuosta Green Ladysta kuvan kun se on niin nättiki.Sammutusjohdon liitoksesta en sano mitään.Kone löytyy Yahoon 1/2 VW:n palstoilta.

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2009, 22:48:51 »
Kun ei muut vielä ole paljon kirjoitelleet niin laitan vielä muutaman kuvan.Odotan kommentteja ja mielipiteitä puolikkaasta.
Onko kenelläkään kokemusta ko. laitteesta.

Poissa Make

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2009, 23:05:12 »
Laitan vielä kuvan magneetosta

Poissa Martti Mattila

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 665
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #15 : Maaliskuu 31, 2009, 12:08:53 »
Kauan sitten tilasin puolikkaaseen Fairbanks&Morse magneettoa Scattilta, silloin sanoivat ei tehdä enää, kauppasivat
Slickiä. jäi ostamatta.Nättiä hitsiä kansissa.Työstän niitä isovenakansia sekavin tuntein,ovat niin kaiveltuja,mutta
tuleepahan treenattua hitsausta ja voi kokeilla onko isommista venoista apua.se vain on projectina vuorolla viis.
Tein lauantaina pähkinäpuupotkurin, 64x43tuumaa, kuvia seuraa kunhan saan toimeksi.

Poissa lamsah

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 148
  • Oikea nimi: Antti Kääriäinen
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #16 : Huhtikuu 08, 2009, 15:33:53 »
Olen pari potkuria tilannut GSC systemiltä kanadasta... Tekevät sellaisen potkurin kuin haluat ja hintaa on (ainakin viimeksi oli ) 515 $ toimituskuluineen, tähän vielä päälle tulli ja verot. Toimitus on ollut tähän asti (kahdella kerralla) 2-3 viikkoa tilauksesta... Helppoa kuin mikä.
T: Antti Kääriäinen

Poissa Kimppa

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 1/2 VW
« Vastaus #17 : Helmikuu 12, 2014, 13:08:10 »
Mini-Sytkyyn moottoriksi löytyy vaihtoehdoksi myös 1/3 Corvair. Etuna vahvempi lohko, joka on täyttä alumiinia. Hankaluutena osien saatavuus ja kampiakselin muutostyö.

1/2vw moottori löytyy multa jo valmiiksi tehtynä, tuosta pöydältä. Tällä hetkellä lienee paras vaihtoehto mini-sytkyyn teho/paino suhteeltaan. Lisäksi jos hankit vastapainoakselin, niin vältyt kampiakselin hitsailulta. Oma moottori tehty Morry Hummelin piirustusten mukaan. Koko moottorin haastavin työvaihe on nimittäin tuo kampiakseli. Jos joku on rakentanut sitä Ko. ohjeiden mukaan, niin niissähän ei paljasteta kuinka tasapainotus suoritetaan, vaan siellä lukee jotain ylimalkaisesti. Kysyttäessä lisäohjeita pyytävät lähettämään akselin heille.
Kyse on siis bobweightien painon määrittämisestä, ennen kuin akseli viedään sitten tasapainotettavaksi firmaan, joilla on tasapainotus laite.
Lisäksi vaikeita vaiheita on magnessiumvalulohkon hitsaaminen. Kaikissa näissä sitä pitää ainakin sen verran hitsata, että saa umpeen ne takimmaisista sylintereistä jääneet aukot.

 

Powered by EzPortal