Kirjoittaja Aihe: Kaksipaikkaisen autogiron painopisteen määritys?  (Luettu 9897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhannus

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 47
Kaksipaikkaisen autogiron painopisteen määritys?
« : Tammikuu 29, 2009, 18:09:56 »
Miten on tehdasvalmisteisen peräkkäin istuttavan autogiron painopiste määritelty?. Jos ostan esimerkiksi valmiin koneen, tekeekö tehdas sen mittatilauksesta oman painon mukaan?.Eli, miten siis homma menee? Riiputuskulmahan pitää koneessa olla astetta X, mutta kyytiläinenhän voi painaa melkein mitä vaan, ja kulma muuttuu.Entäs koulutuksessa, oppilaista löytyy useampaa painoluokkaa.
Tämä on juttu, mikä on askarruttanut kovin.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: Kaksipaikkaisen autogiron painopisteen määritys?
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2009, 10:10:08 »
Yleistä vastausta ei kysymyksesi ole, kuormausohjeiden on kuitenkin oltava valmistajan laatimassa lento-ohjekirjassa.

Paikalla Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 553
    • HTH kotisivut
Vs: Kaksipaikkaisen autogiron painopisteen määritys?
« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2009, 10:30:43 »
Oikeastaan sama on kyse peräkkäin istuttavassa kaksipaikkaisessa lentokoneessa. Ja tämän takia se "matkustajan" paikka on yleensä lähempänä painopistettä oleva istuin. Ideaalisti tasan painopistealueen keskellä, jolloin ihmisen läsnäolo tai poissaolo vaikuttaa vain kokonaismassaan.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Poissa markku hakamäki

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Kaksipaikkaisen autogiron painopisteen määritys?
« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2009, 21:04:48 »
Hei

Tietoa löytyy paljonkin AG- Guru Jukka Tervamäen kotisivuilta. 

Painopisteen määrittelystä pikkasen pintaa raapasten...  Vertaa riippuvaan avainnippuun,  hakeutuu aina painopisteen alle.
AG myös "vajoaa" lentoradallaan ilmaan nähden huomattavasti enemmän kuin  esim. lentokoneet.

Riiputuskulmasta: 1 Kone lentoradan suuntaiseksi, vähiten rungolla vastusta. 2 Taata ohjainliikeiden riittävyys kaikissa tilanteissa. 3 Koneen kuormaus ja sallitut painot/paikka.  (Minimi ja maksimi) Ne mitataan ja kokeillaan.  Näin varmistetaan kaikkien ohjainliikkeiden riittävyys ja marginaalit.

Kuten tuolla aikaisemmin jo Miuku ja Aki totesivat, niin ne painot määritellään konekohtaisesti, kuten muissakin lentolaitteissa.

Matkustaja ja polttoaineet on näissä pyritty sijoittamaan painopisteen alle ja se ei siten yleesä vaikuta paljonkaan riiputuskulmaan. 2 - paikkasella yksin lennettäessä istutaan/ohjataan edessä  (Määritellään myös konetyypeittäin, ja  esim meidän rakenteilla olevaa LW- 5:ttä tullaan ohjaan yksin lennettäessä takaa...).

Toivottavasti selvensi jonkun verran asiaa...  Kunhan saadaan ag- kurssit pyöriin, niin sielläkin jonkin verran perehdytään tähän pyöriväsiipisten "aeromystiikkaan".

Lauantai-illan huumaa

t Gyroman Nyrystä










Poissa markku hakamäki

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Kaksipaikkaisen autogiron painopisteen määritys?
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2009, 19:25:23 »
Joopa joo!!!  Ei yleensä tehdä!

Kaupalliset valmistajat tekee koneet yleensä tiettyhin painorajoihin soveltuvaksi, jotta niillä voi lentää eripainoiset immeisetkin.  Kyllä tietysti varmaan on mahdollista tilata kone juuri sinunkin painolle, mut onko siin mitää järkee... Ja meinaatko pysyä jatkuvasti nykyisessä painossasi kesät talvet?

Valmistaja/lentokäsikirja määrittää sallitut painot ja niillä pelataan!

t -M-

 

Poissa Twistgripthrottle

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kaksipaikkaisen autogiron painopisteen määritys?
« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2009, 01:30:45 »
tehdäänkö koneet räätälöidysti ostajan painon mukaan?
Miksi pitäisi tehdä?? Koko laite ja sen ideahan olisi lähes käyttökelvoton jos noin pitäisi toimia... Tietysti on suuri mahdollisuus, että olen vain  :uglystupid2: kun en oikein ymmärrä ajatuksen juoksuasi tässä asiassa.  :)

 

Powered by EzPortal