Forum > Experimental

Experimentalhenkeä

(1/6) > >>

Toma:
On ollut mielenkiintoista seurata Experimental touhua netissä kohta seitsemän vuoden ajan. Olen huomannut puuhastelussa myös hienoisia eroja eri maiden välillä.

Hieman karrikoiden, täällä kotomaassa puuhastellaan useimmiten yksin jossain autotallissa ja harvat ja valitut pääsevät edes katsomaan keskeneräistä projektia. Auta armias jos sattuisi vielä ottamaan kuvan siitä, silloin on vaarana että löytää itsensä niska-takamus otteen saattelemana lähimmästä lumikinoksesta tai ojasta hieman riippuen vallitsevasta vuodenajasta.

Apua kysellään joskus ja jos nyt ”joutuu” apua kyselemään niin se kysely pitäisi mieluummin pysyä salassa, ettei vaan muut saisi selville että "se ei tiennyt tuotakaan". Olen myös kuullut muutaman kerran mainittavan että sille ja sille ”ei voi kertoa mitään koska se kirjoittaa sen vaan nettiin”

Olen muistavinani että on toivottu mm. Ilmailu lehdeltä tarinaa missä käytäisiin läpi mitä Suomen autotalleissa oikein rakennetaan. Tämmöistä jopa jossain vaiheessa oli suunnitteilla, mutta homma taisi kuivua kasaan osittain yllä mainitusta syystä.

Ettei meistä nyt ihan mökkihöperöitä saada niin on toki monia positiivisia poikkeuksia, jotkut uskalikot ovat jopa laittaneet nettikameroita näyttämään rakentamistaa  :o

Minulla oli mahdollisuus tutustua mm. länsinaapurimaamme vastaavanlaiseen toimintaan ja siellä toiminta on huomattavasti avoimempaa, uskalletaan myöntää että ei tiedetä ja kysellään paljon. Kerrotaan myös hyvin avoimesti käynnissä olevista projekteista ja käydään tutustumassa toisten keskeneräisiin töihin.

Minulla oli tätä ilmailufoorumia perustettaessa juuri se ruusuinen näkemys että nyt voitaisiin jakaa kaikki niksit ja hyväksi havaitut tavat, aineet, osat, työkalut, menetelmät jne. kaikkien käytettäväksi ja täten myös saavutettaisiin turvallisempaa ja toimivampaa harrasteilmailupuuhastelua.

Aluksi sai kyllä pettyä pahasti, tuli huomattua että se ei ollutkaan ihan helppoa ihmisten kirjoitella, kysellä, vastailla ja väitellä asioista, ja vielä julkisesti.  Silloin tosin monelle lentäjälle/rakentajalle foorumi oli uusi media ja huomasi selvästi, ei ehkä niin pienenkään sukupolvikuilun harrasteilmailijoiden keskuudessa. Oli nuorempi sukupolvi joka on jo tottunut siihen että tietoa saa ja sitä löytyy netin välityksellä ja osa siitä on jopa kutakuinkin luotettavaa. He ovat myös oppineet mihin tietoihin kannattaa luottaa ja miten sitä verifioidaan.

Sitten oli se vanhempi sukupolvi jonka yllättävän monen mukaan tietokoneet ovat vain välttämätön paha ja netti on täynnä huhupuheita, väärinkäsityksiä ja dis-informaatiota.  Tottahan tuo on, osittain, mutta kyllä sieltä seasta löytyy sitä aitoa ja hyvääkin tietoa kunhan sitä osaa oikeista paikoista etsiä.

Nythän sattuu myös olemaan sillä tavalla että juuri tällä vanhemmalla sukupolvella on sitä käytännön kokemusta ja vankkaa osaamista aivan järjetön määrä, joka voi hukkua jos sitä ei saada jotenkin dokumentoitua harrastuksen jatkajien käytettäväksi. Toivoisin hartaasti että mm. tämä voisi olla semmoinen paikka minne sitä tietoa saataisiin kerättyä kaikkien harrastajien käytettäväksi.

Onhan tuossa kohta seitsemän vuoden ajan jo paljon fiksuakin kertynyt ja kirjoitustahti sen kun kiihtyy. Uskon vakaasti myös siihen että monia rakentajia teidän kaikkien asiantunteva kirjoittelu on auttanut. SUURI kiitos tästä kaikille (guru)

Moni on varmaan myös huomannut että aika paksulla nahalla saa välillä olla varustettuna, kun meinaa väkisinkin joidenkin kirjoituksien kohdalla nousta se kuuluisa herne nenään.

Minulla on myös hieman kiivas luonne ja muutamien kiivaitten ja ajattelemattomien vastausten ja niitten jälkiseuraamuksien jälkeen otin seuraavan menettelyn käyttöön; Jos oikein sapettaa joku tai jonkun juttu niin kirjoitan suutuspäissäni vastauksen saman tien, en kuitenkaan lähetä sitä minnekään vaan säästän sen sopivaan paikkaan.  Luen kirjoittamani vastineen uudestaan läpi seuraavana päivänä ja jos vielä olen samaa mieltä eilisen vihaisen itseni kanssa, niin lähetän sen.
Tällä menettelyllä olen säästynyt monelta sanasodalta ja muutama työpaikkavaihtokin on täten luultavasti estynyt.

Jatkakaa ihmeessä tietojenne jakamista tulevalle experimentalsukupolville ja kysykää kun ei ole varmaa tietoa.

Markku Hiedanpää:
Olen mukana, asialinjalla.
Uskon parin kaimanikin toimivan näin  :thumbsup:

Markku Kiiski:
Minä myös mukana asialinjalla, välillä meinasi mennä sivuraiteille, tiedätte kyllä kenen kanssa.
Neuvoja ja vinkkejä tulen tarvitsemaan varmasti jatkossa, ja mielelläni jaan myös omat kokemukset ja kommellukset eteenpäin.

skuosman:
Minä ja edustamani taho Suomen Urheiluilmailuopisto (SUIO) olemme sitä mieltä, että experimental- ja muutenkin rakentajahenkeä kannattaa pitää yllä. SUIO aikoo panostaa vuonna 2009 rakentamiseen oikein KUNNOLLA. Ja meinaamme tiedottaa siitä rojektista avoimesti. Voisi olla tuo nettikamera esimerkiksi hyvä seurantatapa. Tämä foorumi on sen loogisin keromispaikka. Palaamme pian asiaan (1kk sisällä).
Sen verran raotan jo nyt; teemme erään moottoripurjekoneen ympärille ns. pitkän kurssin. Sen tekemiseen voi kuka tahansa osallistua SUIO:n kurssien kautta tai olla ydinryhmässä mukana. Tämä on kaikkien rakentajien hyvä tietopaketti jota kannattaa seurata ja olla siinä mukana.

saku
www.suio.fi

Tommi K:

--- Lainaus käyttäjältä: Sakari Kuosmanen - Tammikuu 21, 2009, 14:10:56 ---Sen verran raotan jo nyt; teemme erään moottoripurjekoneen ympärille ns. pitkän kurssin.
saku
www.suio.fi

--- Lainaus päättyy ---

Hieno homma. Olisipa ollut tuommoinen kurssi jo pari vuotta sitten! Eksperimental-hengessä voisin antaa yhden vinkin jo heti: jos mopu on sellainen itselähtevä, niin matka mittaritaulun alla olevalta akulta moottorille on pitkä. Aivan ensimmäisiä työvaiheita on rungon sisään, rakenteiden alle tulevien sähköjohdotusten asennusputkien paikalleen laitto. Päälle liimataan istuinkaukalo yms. koteloita. Sähkösuunnittelun tein viimeisenä vaiheena, kun moottorin ja apulaitteiden asennuksien vuoro tuli. Kävikin ilmi, että starttikaapeista tuli mitoituksessa paksua touvia, kun ne oli niin pitkiä, eikä häviöitä sallittu. Niissä oli vielä paksu vaippakin, joten eihän ne mahtuneet niihin asennusputkiin. Oppia ikä kaikki...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta