912 magneettitulppa

Aloittaja Kari Aspiola, joulukuu 18, 2008, 10:24:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

912 magneettitulppa



http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03993.pdf


Kyseinen magneettitulppa on aiheuttanut huolloissa jatkuvasti harmaita hiuksia. Joskus on myös sekä voimakeinot, että voimasanat loppuneet kesken.

Valmistajan ohje neuvoo asentamaan tulpan 25 Nm tiukkuuteen, jolla kyllä käytännössä varmistetaan, että sitä ei enää saa kukaan ehjänä auki.  Tulpassa on torx T40 uppokanta (vanhemmissa kuusiokolo)  ja tulpan tiivistyslaippa on huomattavasti suuremmalla säteellä kuin työkalun ote. Käytännössä työkalu "sorvaa" tulpan torx:sta kulmat pois kun yrittää avata sitä. Juuttuneen tulpan avauksesta oli joskus julkaistu joku ohjekin, ei tosin Rotaxin julkaisemana. Mutta sekään ei välttämättä tuonut ratkaisevaa apua ongelmaan.

Näin yhdessä tehtaan rakentamassa koneessa, että kyseinen tulppa oli korvattu perinteisen mallisella magneettitulpalla, jossa oli AV16mm(?)  normaali kuusiokanta. Sen kanssa ei tullut minkäänlaisia ongelmia irrotuksessa/asennuksessa.

Muutaman juuttuneen/nuljatun tulpan olen avannut seuraavasti:

- tulpan "otsapintaan" olen pistepuikolla/vasaralla lyönyt kunnollisen kolon varmistusreiän kohtaan
- samalla pistepuikolla/vasaralla olen lyönyt avaussuuntaan vinosti muutaman "huumaavan iskun"
- moottorin lohkoon ei saa tulla pienintäkään vammaa operaation aikana (eikä muulloinkaan)
- väkisin avattu magneettitulppa on tietenkin romu sen jälkeen ja tarvitaan uusi ehjä tilalle

Jos uusi tulppa on samanlainen torx T40 niin:

- käytetään  valmistajan ohjetta pienempää kiristysmomenttia  esim 15 Nm
- laitetaan lankavarmistus asennettuun tulppaan

Jos uusi tulppa on AV16 kuusio niin:

- asennetaan tulppa valmistajan ohjeen mukaan 

Ps: Pertti onko Rotax:lla vaihtoehtona olemassa tuota parempaa tulppamallia?

P.Lehtinen

Rotaxilla on uudenmallin tulppa olemassa tuolla 16mm avainvälillä. Näitä on varastossa meillä.

Ja laittakaa se vanhakin kuitenkin annettuun momenttiin...Ei keksitä ruutia näissähommissa vaikka kuinka siltä tuntuu >:D

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod